Status
Inte öppen för fler kommentarer.
F fsn skrev:
knappast på egen idé och initiativ utan åt en kund, på kunds på kunds begäran eller hur? För berkligheten är att du knegar som industrifnask och ditt företag är inte direkt nån unicorn eller hur?
Jag förstår det gör ont att en kapitalist kan vara en visionär men så är det.

https://youtube.com/c/MDADigital
 
N nybyggarn3 skrev:
Inte samma sak tyvärr.
Nej periodiseringsfonder är inte samma sak som investeringsfonder, men oerhört mycket enklare.
Där man provat investeringsfonder så har snart nog även papper till skrivaren räknats som en investeringskostnad, så enkelheten i periodiseringsfonder är lysande. Det är knappast heller en god idé att behovspröva barnbidrag då kontrollapparaten blir dyrare än nyttan.
 
N nybyggarn3 skrev:
Att inovera utan att tjäna pengar är ju helt värdelöst.
Där har du helt fel. Finns enormt stora strategiska fördelar att patentera uppfinningar fast man inte kommer att använda dessa i produkter. Har man en stor portfölj så kan man måla in många konkurrenter i hörn.
Jag har rätt många patent, 2 av dessa går i produktion idag i produkter resterande ligger bara där som roadblocks.
 
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag förstår det gör ont att en kapitalist kan vara en visionär men så är det.

[länk]
Visionär skulle jag nog inte kalla dig…
 
Nissens Nissens skrev:
Visionär skulle jag nog inte kalla dig…
Där håller jag med. Luddit skulle jag kalla honom......
 
  • Gilla
  • Älska
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag förstår det gör ont att en kapitalist kan vara en visionär men så är det.

[länk]
Ser ju ut som en given success. Grattis. Måste kännas stort att verkligen ha bidragit så som du har gjort.
 
  • Älska
AndersMalmgren
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Där har du helt fel. Finns enormt stora strategiska fördelar att patentera uppfinningar fast man inte kommer att använda dessa i produkter. Har man en stor portfölj så kan man måla in många konkurrenter i hörn.
Jag har rätt många patent, 2 av dessa går i produktion idag i produkter resterande ligger bara där som roadblocks.
Fast det där är ju patenttroll :)
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fast det där är ju patenttroll :)
I elektronikbranschen absolut. Patetiskt. :) I min bransch är det lite svårare än runda eller skarpa hörn.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Där har du helt fel. Finns enormt stora strategiska fördelar att patentera uppfinningar fast man inte kommer att använda dessa i produkter. Har man en stor portfölj så kan man måla in många konkurrenter i hörn.
Ser inte alls poängen med att äga en massa patent. Tjänar du pengar på dom är det en helt annan sak. Men då har du ju i inte inoverat utan att tjäna pengar.
 
Redigerat:
Maxwells demon TotalControl skrev:
I elektronikbranschen absolut. Patetiskt. :) I min bransch är det lite svårare än runda eller skarpa hörn.
Tycker synd om Håkan Lans :(
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
S StenQL skrev:
En annan aspekt som lätt glöms bort är att som medlem i facket får ta del av hela ”lönerevisionspotten”, är du inte ansluten får du ingen del av den pott som utgår från facklig tillhörighet. Större potential vid lönerevision helt enkelt.
Så fungerar det säkert där du jobbar, men hos oss är det tvärt om. Där håller facken 0,15% av potten att fördela för de medlemmar som är ”oense” med arbetsgivaren. Oorganiserade får tillgång till hela potten.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
F fsn skrev:
Ser ju ut som en given success. Grattis. Måste kännas stort att verkligen ha bidragit så som du har gjort.
Pengar i årsredovisning. Tills dess ställer vi oss skeptiska .
 
D Dilato skrev:
Wild'n Fresh

[länk]
Det förekommer att fackförbunden gör fel. Framförallt maktgalna mobbare som hittat ett sätt att tillskansa sig makt. Men om dom 2 exemplen som det ena är från 2007 och det jag hittade var från 2008 så förekommer det knappast titt som tätt.
Kan säkert finnas flera exempel.

Väldigt tråkigt för dom drabbade. Men enligt artikeln hindrade dom ju faktiskt ingen från att gå in. Men ändå fel gjort.


Men som Anders sa om dom bryter mot lagen så är det ju bara att anmäla dom.
 
Redigerat:
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det har jag faktiskt. När jag var runt 20 jobbade jag åt farsan med att designa system för automation och testning av hårdvara. Var ute på en del byggen faktiskt. Det roligaste med det jobbet var när systemet gick i drift och det ersatta några klagande fackanslutna arbetare.

Även fast jag är systemarkitekt får du gärna kalla mig kodapa jag gillar grotta ner mig i domänkoden precis lika mycket som att designa arkitekturen för systemet
Det här är en jävligt intressant synpunkt. De klagande arbetarna kanske hade yrkesstolthet och ett yrke som försvann när det automatiserades, det kanske var bra då det finns många exempel på monotona farliga utslitande jobb som maskiner gör idag. Problemet kan vara att man inte tog han om arbetarna och utbildade dessa till den nya ordningen. Faktum är att de som är bäst på att kunna ändra på sig klarar nya utmaningar bäst. Detta skrivet av en stofil som gillar ostyrda maskiner, gammal teknik, smide, finsnickerier och liknade som är svårt att ersätta med ny teknik, men jag står i smeten med massor av friformade delar som tagit en del av mitt jobb, men det står ju ständigt nya utmaningar framför som ellastbilar etc :) Och jag har inte varit med i facket på 40 år. Det kan de som vill ha billiga hyrstugor och rabatt på träning hålla på med.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.