hej hallå!
Bor sedan ett år i ett radhus byggt -56. Var rejält kallt i vintras och fick som många andra en dyr elräkning. Nu klurar vi på att sätta in en insats i vår öppna spis för att både få upp värmen samt förhoppningsvis få en mer hanterbar elräkning.

Jag undrar dock om någon vet om man kan räkna hem det? Och hur ska man räkna? Är det värt pengarna att installera? Offerten ligger på ca 40 000 (insats + installation). Virke att elda hämtar vi gratis hos svärfar.

Alla tankar uppskattas. I övrigt är huset i bra skick, med luft värme vatten och fönster som byttes 2010 (drutexfönster).
 
  • Vitputsad öppen spis med dekorativa föremål på manteln och aska i eldstaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Mysfaktorn gör att det är värt det!
Och att känna att man har råd att ha över 20° i huset. Du kommer inte ångra dig
 
  • Gilla
varskavibo
  • Laddar…
Har en liknande öppen spis, vad finns det för snygga insatser som skulle passa denna öppning?
 
  • Gilla
varskavibo
  • Laddar…
W WillyWonka skrev:
Har en liknande öppen spis, vad finns det för snygga insatser som skulle passa denna öppning?
Hej! Vi har pratat med Elda, som rekommendera en Countura i5.

https://eldabutiken.se/produkter/contura-i5/
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Mysfaktorn gör att det är värt det!
Och att känna att man har råd att ha över 20° i huset. Du kommer inte ångra dig
Ja men eller hur. Är dock osäker på om man ska lägga ca 40 000 när ekonomin är som den är.
 
Ah tack för tipset.
 
  • Gilla
varskavibo
  • Laddar…
Davidbagare
Vi installerade en kasett med Elda för en månad sen. Vi betalade 32.000kr med installation. Kasetten kostade 20.000. Undra vad som gör er installation så mycket dyrare?
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
Vi installerade en kasett med Elda för en månad sen. Vi betalade 32.000kr med installation. Kasetten kostade 20.000. Undra vad som gör er installation så mycket dyrare?
Hmm väldigt märkligt. Vår kassett kostar 22000, sen arbetskostnad ca 13000 + lite småjox. Var i landet bor du? Kanske påverkar?
 
Davidbagare
varskavibo varskavibo skrev:
Hmm väldigt märkligt. Vår kassett kostar 22000, sen arbetskostnad ca 13000 + lite småjox. Var i landet bor du? Kanske påverkar?
Detta var Elda Karlstad.
Kollade fakturan nu, och vår kasett var på kampanj för 18000. Sen påverkar det säkert vart i landet samt förutsättningarna för installationen.

Så här såg vår faktura ut:
Kasett 18000
Rör 1500
Galler 650
Bruk 400
Täckgaller 2090
Bil 1000
Arbete 11500
Med ROT blev totalen ca 31,500kr.
 
  • Gilla
varskavibo
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Detta var Elda Karlstad.
Kollade fakturan nu, och vår kasett var på kampanj för 18000. Sen påverkar det säkert vart i landet samt förutsättningarna för installationen.

Så här såg vår faktura ut:
Kasett 18000
Rör 1500
Galler 650
Bruk 400
Täckgaller 2090
Bil 1000
Arbete 11500
Med ROT blev totalen ca 31,500kr.
Aha okej! Vi har lite annat jox också, kanske olika förutsättningar som också påverkar. Är ni nöjda i övrigt? Hur mycket påverkade kommande elräkningar ert beslut att sätta in en kassett? Tycker det är svårt att förstå hur/om man faktiskt kan tjäna in på det.
 
Davidbagare
varskavibo varskavibo skrev:
Aha okej! Vi har lite annat jox också, kanske olika förutsättningar som också påverkar. Är ni nöjda i övrigt? Hur mycket påverkade kommande elräkningar ert beslut att sätta in en kassett? Tycker det är svårt att förstå hur/om man faktiskt kan tjäna in på det.
Vi har inte börjat elda i den än, så ingen positiv effekt på elräkningarna eller värmen än.

Vi är jättenöjda med installationen. Var väldigt skeptiska då säljarna och kontorsfolket var lite omständiga, men de killarna som installerade var riktigt duktiga.

En enledning till att jag var orolig av att använda oss av Eldabutiken var allt jag läst här på forumet. Så ett tips är att googla omdömen av just den butiken ni ska använda er av. Haninge har ju inte direkt nåt gott omdöme. Finns också många trådar här på forumet att läsa om de olika butikerna.
 
  • Gilla
varskavibo
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Vi har inte börjat elda i den än, så ingen positiv effekt på elräkningarna eller värmen än.

Vi är jättenöjda med installationen. Var väldigt skeptiska då säljarna och kontorsfolket var lite omständiga, men de killarna som installerade var riktigt duktiga.

En enledning till att jag var orolig av att använda oss av Eldabutiken var allt jag läst här på forumet. Så ett tips är att googla omdömen av just den butiken ni ska använda er av. Haninge har ju inte direkt nåt gott omdöme. Finns också många trådar här på forumet att läsa om de olika butikerna.
Tack för tips, det ska jag göra!
 
Davidbagare
Blev det nån insats? Och hittade du nån info om er lokala Elda butik?
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
Blev det nån insats? Och hittade du nån info om er lokala Elda butik?
Vi har bett om att förlänga tänketiden. Kan inte bestämma oss. Jag säger ja, sambon säger nej. Men vi ska ha en kille som ska kolla så vår uppvärmning (pannan och element) i huset funderar som det ska, efter det tar vi beslut. Hade så fasligt kallt förra vintern så utöver priserna är det också ett problem. Hittade dock ingen negativ info om vår lokala butik.
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Kan ni få den installerad före vintern och har ni ved? Du skriver virke har ni gratis men är det kbm?
Ska ni kunna påverka elförbrukningen behöver ni några kbm/eldningssäsong.
 
  • Gilla
varskavibo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.