Egentligen finns det väl redan förmåga trådar om elavtal på forumet, men om man har haft ett avtal som gått ut och kommit fram till att det är för sent eller fel tillfälle att teckna ett nytt fast avtal, vad ska man då välja?

Vissa fastnar i en närmast religös diskussion om timdebiteting eller fast är bäst, eller skryter om vilket bra avtal man hittat själv. Men även ett 3 årigt fastprisavtal på 38öre/kWh måste ju löpa ut någon gång, eller vilket pris man nu haft. Andra predikar om hur mycket man kan spara med timdebitering.

Så den här tråden tänkte jag skulle handla om alternativen för de som behöver köpa el när det är kalt, mörkt och spotpriset är högt… och inte haft möjlighet att teckna ett bra fastprisavtal med lågt pris. Om orsaken är att man har haft ett avtal som löpt ut eller behöver ändra strategi pga höga rörliga priser lämmar vi därhän. ;)

Tråden skall inte handla om Timpris, månadsrörligt eller fastprisavtal!
Så vad finns det för alternativ och vad är era erfarenheter?

1) Mixat elpris – både rörligt och fast, EI
Tex hälften fast och hälften förligt.

2) Avtal med pristak
Kan kosta lite extra per månad
kan kräva att man själv kräver tillbaka det man betalt för mycket. :oops:

3) Vintersäkra. Fast pris under vintermånaderna

4) Rörligt med möjlighet att låsa priset 2 månader åt gången
(till innevarande månads pris?)

5) Förvaltad, Fondhandlad el
Tex Dala Elfond, Enkla elbolagets ”Relaxa”
El köps in på längre kontrakt när de får bra pris

Relaxa kan endast tecknas på 3 eller 5 år.
De får dåliga omdömen av folk som försöker bryta sitt 3 eller 5 åriga avtal.
(Det är inte så enkelt…och det kostar. Varför bryter inte folk sitt 3 åriga fasta avtal?)

Förvaltade avtal en vinnare i tider av höga priser
Dala Elfond
Linjediagram som visar elprisjämförelse över 12 månader för Dala Elfond och rörligt pris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Janne har sparat 3 600:- i år med Dala Elfond

Relaxa låg ytterligare 25% lägre än Dala Elfond under december.
En nackdel med Enkla är att det inte är enkelt att få koll på vad de haft för priset historiskt. De dök inte upp på elskling när man försöker jämföra.


Det förefaller dumt att binda på 300-400öre/kWh fast pris av rädsla för kommande vinters priser, men spå framtiden är inte lätt.

Kan man lita på att proffsen spår framtiden bättre?

Har ni erfarenheter dessa avtal?
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Vi har marginaler i ekonomin och ogillar otrevliga överraskningar. Jag band vårt elpris på 3 år förra veckan hos Upplands Energi (elavtal Trygg 3 år).

Tror knappast att det var det billigaste men det lämnar mig orörd av alla svarta rubriker som dykt upp den senaste tiden (och som lär fortsätta i vinter). Och det värderar jag numera högre än maximal besparing i kronor. Har haft Upplands energi i ett par år och tycker att de gjort ett bra jobb hittills. Vi har solceller och de köper också vår el.
 
  • Gilla
balja
  • Laddar…
Det beror ju på om du har möjlighet att "timstyra" eller inte. Har man goda möjligheter för det, framförallt värmen så är ju ett timpris att föredra, t.ex. Tibber, som dessutom har många smarta prylar som kan styra förbrukningen.

Om man inte kan (eller vill) hålla på styra på olika tider är ju ett månadspris just nu att föredra och då får man ju hitta bästa möjliga. Att binda i dagsläget känns ju inte som det "smartaste" men å andra sidan kan man också se det som en "avbetalning" på de, förmodligen, kommande svindyra vintermånaderna.
De flesta verkar överens om att vintern kommer att bli obehagligt dyr men binder man till priserna som ligger nu kommer man att betala väldigt mycket överpris för allt annat än december-februari, där man kanske kan göra "vinst" jämfört med rörligt så har man tur och det blir skyhögt pris dec-feb så kanske det jämnar ut sig över året...

Jag har själv valt mix-pris på timme (30%) och månadspris (förvaltat) via Jämtkraft då jag kan styra en del förbrukning och håller på att fixa värmepumpen så den kan gå bara på natten och de billigaste timmarna.

Allt är ju en gissning/chansning och svårt att säga vad som lönar sig i längden...
 
P peter_c skrev:
Vi har marginaler i ekonomin och ogillar otrevliga överraskningar. Jag band vårt elpris på 3 år förra veckan hos Upplands Energi (elavtal Trygg 3 år).

Tror knappast att det var det billigaste men det lämnar mig orörd av alla svarta rubriker som dykt upp den senaste tiden (och som lär fortsätta i vinter). Och det värderar jag numera högre än maximal besparing i kronor. Har haft Upplands energi i ett par år och tycker att de gjort ett bra jobb hittills. Vi har solceller och de köper också vår el.
Deras fasavtalsprisermser väl okey ut. Jag har sett fastpriser på 290öre/kWh och det var väl någon på forumet som låste på 4kr/kWh(om jag nu minns rätt, vill tro att jag minns fel)..

Rubriker som dessa…?

En elräkning i vinter på 70 000 kronor i stället för 20 000

En elräkning i vinter på 70 000 kronor i stället för 20 000 som normalt. Det spår elmarknadsanalytikern Christian Holtz för villor i Stockholmsområdet. Vad kan man göra för att få ner kostnaden?
https://www.svd.se/a/wO7ArA/analytiker-villaelen-kan-kosta-70000-kronor-i-vinter

Varningen: Villaägare riskerar 50.000 kronor dyrare elräkning i vinter
Det blev den dyraste julimånaden hittills för många elanvändare. Och nu varnar experter för en ny elchock med flerfaldigade priser. Villaägare riskerar att behöva betala uppemot 50.000 kronor mer för elen än normalt kommande vinter.

”Det kan även bli mer om Putin verkligen stänger av gaskranen”, säger Christian Holtz.

https://www.di.se/nyheter/varningen-villaagare-riskerar-50-000-kronor-dyrare-elrakning-i-vinter/
 
Cirkeldiagram som visar fördelningen av elavtalstyper i Sverige, data från SCB, Jan-2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

källa SCB via https://elavtaldirekt.se/fast-eller-rorligt-elpris/
I Sverige hade 54 procent av kunderna i januari 2021 ett rörligt elavtal och 25 procent ett fast avtal, resterande hade antingen ett anvisat avtal eller någon annan form av elavtal (källa SCB). I slutet av 2021 hade detta sjunkit något till 53 % rörligt och 26 % fast.
Det är få, bara 11%, som använder sig av andra avtal än rörligt ( Tim eller månadspris) eller fast (1, 2 eller 3 år).
 
Jag har alltid haft rörligt, men valde nu i sommar att gå över till Borlänge Energis " Borlängepriset" som är en form av fondhandlad. Just nu är priset 25kr/mån och 60,0 öre/kWh exkl. moms.
De avviserar höjningar i förväg så redan i början på Juli fick jag meddelande om höjning 1 september till 95 öre/kWh exkl. moms.
https://www.borlange-energi.se/el/elhandel/avtal-och-priser
Dock ser jag att de just nu inte tar emot nya kunder som bor utanför deras närområde.

Anledningen till att jag valde att testa denna variant är att priset just nu är lägre än det månadsrörliga jag hade, Borlänge låg lågt även under förra vintern, jag såg inget bundet som kändes bra och med våra värmeförutsättningar (+ Göteborgs energi effektavgit på nätet) så blev timpris inte ett alternativ för oss i dagsläget.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
P peter_c skrev:
Vi har marginaler i ekonomin och ogillar otrevliga överraskningar. Jag band vårt elpris på 3 år förra veckan hos Upplands Energi (elavtal Trygg 3 år).

Tror knappast att det var det billigaste men det lämnar mig orörd av alla svarta rubriker som dykt upp den senaste tiden (och som lär fortsätta i vinter). Och det värderar jag numera högre än maximal besparing i kronor. Har haft Upplands energi i ett par år och tycker att de gjort ett bra jobb hittills. Vi har solceller och de köper också vår el.
Funderar också på att byta till Upplands Energis Trygg, men är inte riktigt på det klara med prissättningen:

Prislista för Upplands Energis Trygg 3 år med månatliga priser för 2022-2025 och not om prognos i kursiv text.

Är de kursiva priserna verkligen redan prissäkrade tre år framåt eller är de en prognos över vad dom tror dom tror sig kunna prissäkra till? (utöver den rörliga delen alltså)
 
zno zno skrev:
Funderar också på att byta till Upplands Energis Trygg, men är inte riktigt på det klara med prissättningen:

[bild]

Är de kursiva priserna verkligen redan prissäkrade tre år framåt eller är de en prognos över vad dom tror dom tror sig kunna prissäkra till? (utöver den rörliga delen alltså)
Som jag förstått det av hemsidan så är de kursiva priserna säkrade priser under avtalsperioden, men i Trygg-avtalen bara för 90% av den angivna/uppskattade förbrukningen. Övriga 10% köps in till det rörliga månadspriset varje månad.
 
P peter_c skrev:
Som jag förstått det av hemsidan så är de kursiva priserna säkrade priser under avtalsperioden, men i Trygg-avtalen bara för 90% av den angivna/uppskattade förbrukningen. Övriga 10% köps in till det rörliga månadspriset varje månad.
Så förstod jag det också av hemsidan, men sanningen låg någonstans där emellan då jag ringde för att kolla.

Kursiva priser är säkrade som kundstocken såg ut precis då siffrorna plitades ner på hemsidan. De kommer justeras allteftersom kundstocken ändras, så de är inte huggna i sten så att säga. Osäkerheten blir således det rörliga priset som påverkar 10% samt justeringen av dessa kursiva "fasta" priser som utgör 90% av kostnaden.

Det attraktiva med Trygg 3 år jmfrt med Trygg 1 år var/är ju att det för år två och tre ser ut att vara knappt halva kostnaden om man t.ex. kollar på januari. Men det är alltså inte helt sant då dessa kommer att ändras beroende på kundstocken eftersom alla kunder ligger i samma fond. Jag hade nog föredragit att man låste det kursiva priset vid tecknandet. Tror jag :)

Pristabell för "TRYGG 3 ÅR" med månadsvisa priser för januari och februari från 2022 till 2025, där priserna sjunker över tid.

Om man t.ex. ponerar att kundstocken skulle fördubblas inför 2024 (inte sannolikt, jag vet, men) så skulle dom behöva säkra upp 90% även för dessa nya kunder. Detta kanske man vid tillfället inte kan göra för 131 öre utan priset är det dubbla, 262 öre. Då blir priset plötsligt strax under 2 kronor för januari för den fasta delen för alla kunder, nya som gamla.
 
Redigerat:
blackarrow blackarrow skrev:
Rubriker som dessa
Om inte Nostradamus har återuppstått från graven så vet faktiskt ingen vad elpriserna kommer bli i vinter, nästa år eller året därefter. Vad jag vet är dock att så snart "alla" vet något, så minskar sannolikheten för att detta något skall hända drastiskt. Det är så människans natur är skapad och den ändrar sig inte.

Exempelvis så är de flesta jag talar med övertygade om att Ukrainakriget kommer pågå i många år, vissa säger att det aldrig kommer ta slut. Ja, det är ungefär då det tar slut. Spotpriset på el kommer den dagen att gå ner väldigt mycket.

Du utelämnar möjligheten att köpa elcertifikat på börsen, då kan du sätta lite pengar på att elpriset skall gå upp eller ner och därigenom offsetta dina kommande elräkningar. Tidsvärdesurholkningen får man nog leva med.
 
I InsidersUnited skrev:
Du utelämnar möjligheten att köpa elcertifikat på börsen, då kan du sätta lite pengar på att elpriset skall gå upp eller ner och därigenom offsetta dina kommande elräkningar. Tidsvärdesurholkningen får man nog leva med.
Jag är ju inne på att man som elkund ska minska sin risk för oväntat höga elkostnader genom ”bra avtal” med liten(?) risk, att man inte ska behöva följa och spå elpriset på kort eller lång sikt. Att då föreslå spekulation på börsen känns som ett förslag i motsatt riktning som ger ökad risk oavsett om elpriset går upp eller ner.

Ska man köpa Bull eller Bear om man tecknar ett fast avtal till 5kr/kWh? :thinking:

Rekorddyrt att binda elpriset
UPPDATERAD IDAG 07:25 https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/rekorddyrt-att-binda-elpriset
För en lägenhet i det sydligaste elprisområdet kostar ettåriga elprisavtal i snitt 5,15 kr. Räknar man med en förbrukning på 2 000 kWh/år landar elräkningen på 850 kr/mån.
För en villa i samma område är priset 4,99 kronor per kwh. Har hushållet en förbrukning på 20 000 kWh per år blir månadskostnaden över 8 000 kronor.
Är det någon som tecknar till dessa höga priser och i så fall av vilken anledning?

Elområde 4 hade ett pris på 1,80kr/kWh för juni och 1,22kr/kWh för juli.
5kr/kWh tyder väl på att marknaden(elhandelsföretagen) själva inte kan spå priset.
Vad motsvarar 5kr/kWh ”fast årspris” för vinterpris? månadspris? Timme-top-pris?

Varför skulle vanliga elkunder själva klara spekulationen bättre på börsen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.