Har fått en tigersåg i present för rätt länge sedan men idag så skulle den komma till användning för första gången. Min fråga är om det skiljer mkt i kvalité mellan olika blad??
Sågen jag har är en cotech....och jag skulle såga igenom 15mm armeringsjärn...efter en
litet tags sågande så såg jag att tänderna gav sig...och sen flisades bladet....
Kan det ha varit så att man ska köra på vääääldigt låg hastighet när man kör i metall??
eller är det ett dåligt blad??
/
M
 
Min erfarenhet är att det skiljer ganska mycket olika märken emellan. Har provat Harald Nyborgs, Biltema och Boschs varav de senaste varade klart längst.

Det gäller såklart också att man får tag i rätt sorts blad för ändamålet.
 
Helt klart så att bladen har betydelse.
Fast i fallet som du beskrev så låter det som om ditt sågblad var avsett för trä (vet att det finns modeller som går både till trä och metall.)
Efter att själv ha slitit ut blad väldigt snabbt och sedan gått över till de lite dyrare bladen typ AEG och dessutom undvikit kombinerade trä/metall blad, så är resultatet föga förvånande att dessa blad varar dubbelt så länge.
 
Det var väl ett sågblad avsett för stål du använde? Annars går det inte alls. 15 mm armeringsjärn ska inte vara något större bekymmer annars.
 
jo det var avsett för metall....det fäljde med två blad, ett grovtandigt till trä och ett fintandigt
för metall......kanske var för klent ??...kan man köra för fort?
/
M
 
borr, sticks blad och tiger blad köpes lämpligen av hög kvalisort.. hellre en sämre maskin med bättre blad än en proffsmaskin med skitblad..
 
Jag köper sågblad av ett märke som heter lenox, har ingen aning om det är bra eller dåligt märke. Jag ropar in mina på tradera för en spottstyver men de har fungerat klanderfritt. Maskinen är en Ferm (Ja ja, jag visste inte bättre när jag köpte kåken). som tuggar på utan att brinna. (än?).
 
Lenox är bland det bästa man kan köpa för pengar. Grattis!
 
Även en blind... nåja, amatör i allafall hittar rätt ibland. :)
 
Just tigersåga funkar ofta bra med dom billigare hemma men snåla inte in på bladen!
När man kör i metall så gårde också lätt för fort när man drar på med tigersågen.
Ta det lite lugn och kanske lite skärolja/spray så klarar du biffen!
 
Armeringsjärn föredrar i a f jag vinkelslip till. Kapar av på bråkdel av tiden jämfört med tigersåg.

Men jag tror liksom ovan inlägg att det var dåliga blad. Cotech är ju Classes lågbudgetmärke så det var säkert den billigaste varianten på sågbladen som kom med.
 
Rund_skruvad skrev:
Jag köper sågblad av ett märke som heter lenox, har ingen aning om det är bra eller dåligt märke. Jag ropar in mina på tradera för en spottstyver men de har fungerat klanderfritt. Maskinen är en Ferm (Ja ja, jag visste inte bättre när jag köpte kåken). som tuggar på utan att brinna. (än?).

Maskinen är det inget som helst fel på.
Ferm säljs av Jula och ett helt ok budgetmärke, avsevärt bättre än Super Power och dylika.

Angående Bladen så går det nog inte att hitta särskilt mycket bättre.
Lenox är skitbra helt enkelt.
Det är en helt rätt kombination för en hobbymekare, billig maskin med kvalitetsblad.

Mvh
 
P
de är grym skillnad på tigersågblad! köpte en förpackning med 12 blad på rusta för 49kr nånting,, dom höll inte ens nån minut när vi skulle skära upp en 3kubikstank,, däremot dewalt bladena höll länge ,
 
Hej

Har provat Dewalts rör blad 5 pack för 170:- & Milwaukee the tourtch 5 pack för 280:-
Båda had lika bra livslängd på tänderna dock så var dewalts blad lite tunnare så man böjde lättare bladet.

Båda märkena så räcker en fempack till att ta ned en 3m3 oljetank om man nu inte råkar böja några blad vilket är lätt gjort med dewaltbladen.
 
När jag kapade ut min oljetank med min nya REMS så hade jag 15st ESSVE blad för metall med lite olika tandning. Efter halva tanken var bladen slut varefter jag åkte till en kompis för att fixa mer blad. Han hade bara ett begagnat Lenoxblad som till min förvåning räckte till andra halvan av tanken... Har även köpt Hiltiblad som håller god kvalitet, med Lenox är klart en vinnare. Till träblad vet jag inte om det är lönt med så dyra blad, jag verkar alltid hitta en spik så fort jag använder såna och då är det kört även med Hiltiblad...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.