Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Konsumentköplagen är inte tillämplig då det är köpt i näringsverksamhet. Köplagen gäller.

Men även där torde fullgott skydd finnas då säljaren tagit på sig att åtgärda felet (man hade ju också kunnat hävda att det uppstått efter leverans, med svårare bevisläge som följd).

21 och 34 §§ köplagen är nog mest relevanta, men det skadar ju inte att titta lite mer än så.
På vad bygger du ditt påstående om att bilen är köpt " i näringsverksamhet "?
Eller har du inget som styrker ditt påstående mer än din egen tanke?
 
lunnabo lunnabo skrev:
På vad bygger du ditt påstående om att bilen är köpt " i näringsverksamhet "?
Eller har du inget som styrker ditt påstående mer än din egen tanke?
Han har svarat att det var en felläsning
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Han har svarat att det var en felläsning
Ja om man som Nötegårdsgubben skriver dussinet inlägg om dagen så hinner han väl inte läsa inläggen han svarar på så himla noga.
 
  • Haha
  • Gilla
useless och 3 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Ja om man som Nötegårdsgubben skriver dussinet inlägg om dagen så hinner han väl inte läsa inläggen han svarar på så himla noga.
Tydligen kan ju även du missa ibland då felläsningen var uppe i #12
 
lunnabo lunnabo skrev:
Ja om man som Nötegårdsgubben skriver dussinet inlägg om dagen så hinner han väl inte läsa inläggen han svarar på så himla noga.
Jag brukar försöka läsa ordentligt, men har inga problem att erkänna att jag är ofullkomlig.
 
  • Gilla
  • Älska
hempularen och 5 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Tydligen kan ju även du missa ibland då felläsningen var uppe i #12
Nej, jag läste inlägget från Nötegårdsgubben noga, missade inte ens ett enda kommatecken.
Läser dock tråden i kronologisk ordning...
 
Just Nötegårdsgubben tillhör den fåtaliga skara som i princip alltid är påläst, korrekt och i övrigt håller en god ton på forumet, en missad bokstav är försumbar...
 
  • Gilla
  • Älska
JohanLun och 9 till
  • Laddar…
K
mikethebik mikethebik skrev:
Just Nötegårdsgubben tillhör den fåtaliga skara som i princip alltid är påläst, korrekt och i övrigt håller en god ton på forumet, en missad bokstav är försumbar...
Håller helt med. Till skillnad från ovanstående Lunnabo som nu, som alltid, ska med dryga kommentarer göra en höna av en fjäder
 
  • Gilla
Dizzy84 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
lunnabo lunnabo skrev:
Nej, jag läste inlägget från Nötegårdsgubben noga, missade inte ens ett enda kommatecken.
Läser dock tråden i kronologisk ordning...
De flesta läser nog i kronologisk ordning. De flesta klarar också av att läsa vidare för att se om det man reagerar på redan är besvarat. Alla klarar inte det och i en lång tråd är det begripligt i land, men knappast i en sådan här kort.

Sen finns det de som svarar i 5-6 år gamla trådar också, trots att de tydligen läser så noggrant... Känns det igen?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
T tergo skrev:
3 års reklamationsrätt
har du köpt den 1/5-22 och framåt så gäller nya regler i kkl
T tergo skrev:
då är det 6 månader + 2,5 år som gäller
För att återgå till sakfrågan :giggle: så håller jag efter mitt missförstånds uträtande alltså med om det här.

De sex månader tergo nämner i det andra citatet är den period då det är säljarens sak att bevisa att det inte var fel på varan redan vid överlämnandet.

Eftersom att köpet gjordes i januari är det den gamla konsumentköplagen som är tillämplig och då reglerades frågan i 20 a §.

En motsvarande regel, men som gäller i två år, finns i 4 kap. 17 § konsumentköplagen. Den lagen är alltså inte tillämplig här, men om man hänvisar till rätt lag och säljaren försöker komma undan med att den är upphävd kan man ju för skojs skull kasta fram den nya. Inte i en rättegång förstås, men vid allmänt tjafs om reklamationsrätt.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Fast bilhandlare är bilhandlare och kommer så alltid att vara hur mycket konsumentlagar det än finns.....Man har förmodligen rätt men det kan bli en svår kamp att få rätt också......Nekar handlaren till nåt och man får ta det den rättsliga vägen så kan det ju bli tungdraget och kanske till och med kosta pengar och sånt vet handlarna mycket väl så de tröttar gärna ut sina kunder om de inte bryr sig så mycket. Det är väldigt svårt att veta innan vilka handlare som agerar korrekt och inte.
 
Nu kom ju felet efter 3v från köp och jag lämnade in den och det var utan knorr från säljaren.
Istället för att laga så kopplade man helt sonika ur den krånglande delen och sa att det var lagat så det är ju exakt samma fel som för 3v sen.

Mycket möjligt att man hoppats på inget skulle krångla på nåt år så man skulle komma undan.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
De flesta läser nog i kronologisk ordning. De flesta klarar också av att läsa vidare för att se om det man reagerar på redan är besvarat. Alla klarar inte det och i en lång tråd är det begripligt i land, men knappast i en sådan här kort.

Sen finns det de som svarar i 5-6 år gamla trådar också, trots att de tydligen läser så noggrant... Känns det igen?
Klart jag känner igen!
Bättre sent än aldrig heter det ju i ordspråket!
 
Bilhandlaren erkänner inte att dom fusklagat men kan tänka sig köpa tillbaka bilen men med ett avdrag så klart.
Är det 12:-/mil som är praxis?
Jäkligt surt för jag gillar bilen men med tanke på hur dom lagade tidigare så vill jag helst inte ha nåt med dom att göra nåt mer och man vet ju aldrig vad det här kan ha fått för följdskador...
Visst är det väl också som så att jag har rätt till ränta på mina pengar?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vad är det för bil? Vad var det för fel? Är ju inte så vanligt att man kan koppla ur saker utan att det blir felkoder och varningslampor som tänds. Så vidare dom inte även har ändrat i mjukvaran i bilen oxå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.