O Opus skrev:
Hur lämnar den här tråden?
Fått en typ 200 helt ointressanta svar
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
tja som du uttryckte dig var typisk vänster propaganda. Att du sen glömmer den biten är en annan sak. Var någonstans står det att vi kommer ha energikris i Sverige? Där vi blir beroende av ryssarna? Vi köper knappt någon gas från Ryssland. däremot kommer vi att drabbas insirekt. Men den krisen vi har här i Sverige kan du inte skylla på Putin. Det är regeringen du kan skylla på.
Sen pratar du om produktionen måste hållas uppe. Det är bra att du nyktrade till. Men du vet det som tillverkas är sådant som kommer konsumeras av människan. Och det mesta är onödigt enligt ditt resonemang. men ändå där är den.
Jag har haft det på klart hela tiden. Vi kan inte konsumera som förr om vi skall kunna bo kvar på den här planeten. Alltså gäller det att prioritera. Högst prioriterat är produktion av varor som gör påtaglig nytta. Till så mycket mer än det lär inte energin räcka i framtiden. Förstår du nu vad jag menar.
Till exempel är tillverkning av harvtinnar och bogserbåtsmotorer och stekpannor och långkalsonger och migtråd och kulsprutor betydligt högre prioriterat än någons onödiga varmbadbassäng. De är allihop saker som används av människor men det är skillnad på hur viktiga olika produkter är. Utan harvtinnar ingen mat. Utan stekpannor ingen vidare matlagning. Utan bogserbåtsmotorer ingen utrikeshandel. Utan långkalsonger blir inget utomhusarbete gjort på vintern. Utan migtråd stannar metallindustrin. Utan kulsprutor kommer Putin och tar oss. Utan varmbassärng är bananskalaren litet gnällig.
Du ser skillnaden på konsekvenserna.
 
  • Haha
  • Gilla
Jojje O och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag har haft det på klart hela tiden. Vi kan inte konsumera som förr om vi skall kunna bo kvar på den här planeten. Alltså gäller det att prioritera. Högst prioriterat är produktion av varor som gör påtaglig nytta. Till så mycket mer än det lär inte energin räcka i framtiden. Förstår du nu vad jag menar.
Till exempel är tillverkning av harvtinnar och bogserbåtsmotorer och stekpannor och långkalsonger och migtråd och kulsprutor betydligt högre prioriterat än någons onödiga varmbadbassäng. De är allihop saker som används av människor men det är skillnad på hur viktiga olika produkter är. Utan harvtinnar ingen mat. Utan stekpannor ingen vidare matlagning. Utan bogserbåtsmotorer ingen utrikeshandel. Utan långkalsonger blir inget utomhusarbete gjort på vintern. Utan migtråd stannar metallindustrin. Utan kulsprutor kommer Putin och tar oss. Utan varmbassärng är bananskalaren litet gnällig.
Du ser skillnaden på konsekvenserna.
men vem avgör vad som är onödigt? Hur ska vi kunna överleva om det ända som får produceras är bogserbåten och stekpannan. Det är ingen strykande åtgång. Dessutom hur vet du att varmvatten poolen är onödig? har du bestämt det? All konsumtion påverkar miljön olika mycket så det går inte att säga generellt. Självklart finns det nödvändiga saker att tillverka. även där är det olika bud. din kulspruta kommer några tycka är onödig. Även om om jag ser poängen med den.
Om vi sänker vår konsumtion som du verkar vilja så är frågan hur bra Sverige skulle må? Hur stor skulle arbetslösheten vara?
Och hur skulle miljön må? Troligtvis kommer man inte märka någon skillnad
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Fairlane
O Opus skrev:
Fått en typ 200 helt ointressanta svar
Vill du inte läsa fler så slutar du att läsa helt enkelt. Du kan också klicka bort bevakning.
 
  • Gilla
Opus
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vill du inte läsa fler så slutar du att läsa helt enkelt. Du kan också klicka bort bevakning.
Tack hittade det plingar ju hela natten
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Sen kommer vi till frågan vad är onödig konsumtion? vem avgör det? Hur vet vi att just det kommer på verka miljön så mycket?
Allt som negativt påverkar jordens atmosfär

Bananskalare Bananskalare skrev:
Vi köper knappt någon gas från Ryssland. däremot kommer vi att drabbas insirekt. Men den krisen vi har här i Sverige kan du inte skylla på Putin. Det är regeringen du kan skylla på.
Elproducenterna väljer såklart att sälja elen så dyrt det bara går, och med elnätet som finns till övriga Europa är det lätt att sälja till rika stater/länder som använt gas till att försörja sig.
Nu när Ryssland valt krig & att jävlas pga sanktionerna så tvingas ex Tyskland med flera att köpa el för att kompensera detta & just detta driver upp priserna.

Vad skulle våra politiker gjort menar du, eftersom du skyller på dom ?

/Jawen
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vill du inte läsa fler så slutar du att läsa helt enkelt. Du kan också klicka bort bevakning.
Tog bort men funkade inte å tråden spårade ut HELT
 
J jawen skrev:
Allt som negativt påverkar jordens atmosfär



Elproducenterna väljer såklart att sälja elen så dyrt det bara går, och med elnätet som finns till övriga Europa är det lätt att sälja till rika stater/länder som använt gas till att försörja sig.
Nu när Ryssland valt krig & att jävlas pga sanktionerna så tvingas ex Tyskland med flera att köpa el för att kompensera detta & just detta driver upp priserna.

Vad skulle våra politiker gjort menar du, eftersom du skyller på dom ?

/Jawen
Tror inte du har pejl på hur det fungerar på elmarknaden. så läs på
Vad våra politiker gjort? mycket är väl ingenting. Men att mer eller mindre förbjuda kärnkraften så har man gjort något som påverkar elpriserna negativt.
 
sunnis
Man kan även klä in spabadet med ett lager EPS av billigaste kvalité som extra isolering. Bara en tanke.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
men vem avgör vad som är onödigt? Hur ska vi kunna överleva om det ända som får produceras är bogserbåten och stekpannan. Det är ingen strykande åtgång. Dessutom hur vet du att varmvatten poolen är onödig? har du bestämt det? All konsumtion påverkar miljön olika mycket så det går inte att säga generellt. Självklart finns det nödvändiga saker att tillverka. även där är det olika bud. din kulspruta kommer några tycka är onödig. Även om om jag ser poängen med den.
Om vi sänker vår konsumtion som du verkar vilja så är frågan hur bra Sverige skulle må? Hur stor skulle arbetslösheten vara?
Och hur skulle miljön må? Troligtvis kommer man inte märka någon skillnad
Med det där tankesättet kan man förvandla allt till bara åsikter och eftersom det bara är åsikter behöver man inte uträtta någonting någonsin. Det finns alltid något litet tvivel kring vad som är bästa metoden och det tvivlet kan man dra ut på i oändlighet och göra ingenting. Något litet tvivel någonstans går alltid att hitta om man vill.

Forskningen är entydig gällande klimatet och ekosystemet.I alla fall den seriösa faktabaserade forskningen.
Om man inte är förblindad av ogenomskinliga ideologiska glasögon ser man också att Putins Ryssland är ett hot som måste tas på allvar.
Sedan är det bara att göra så gott man kan.
 
  • Gilla
tomasfr och 1 till
  • Laddar…
M Magnushåkansson skrev:
Då man inte kan tömma badet så antar jag att man vid ett svindyrt elpris i vinter endast kan sänka temperaturen.
Många har ju en funktion att ställa tempen på 5-10 grader och frågan är om ngn elkunnig/mattesnille här kan berätta om hur mkt man kan tänkas spara in?
Att blanda in ngn typ av antifrysmedel och stänga av allt utom cirkulationspumpen gissar jag är en omöjlighet så att sänka tempen så mkt man kan bör väl vara det enda som gäller…
Kul att man införskaffade badet och nu blir det en otrolig energitjuv eller ska man säga en oekonomisk/ej försvarbar tingest om nu alla experters farhågor kommer att stämma…
Input värdesätts stort!
Mvh elkonsument i SE3 området

Jag har samma funderingar, vi köpte hus där det redan fanns men kostnaden är densamma. jag kommer inte att tömma och stänga då risken att det finns lite vatten som fryser och förstör är överhängande.
på mitt bad finns ett ecoläge som sänker till 15c och det tänker jag köra och ev köpa ett isolerande skyddsöverdrag som tar lite värme men främst vinden.

det är ju skillnaden mellan badtemp och utetemp som avgör förbrukningen, utan att veta några data så nöjer jag mig med att det kommer förbruka mindre ström.
Nu bor jag i Skåne kan ju tilläggas så några längre perioder med låga temperaturer brukar det inte vara.
Jag hade inte tömt, risken är för stor att få problem.
 
Ö Örnie69 skrev:
Precis köpt själv ett själv. Hade tidigare i förra huset. Tänkte värma på natten och vid behov. Man kan skaffa Tibber eller greenly en hubb och relä som stänger värmaren om priset på nordpool överstiger en viss summa. Extralock kan man bygga och sänka värmeförlust. I slutändan får man fråga sig om man inte ska sälja eller om man tycker det är värt kostnaden.
Jag kommer att skaffa timprisabbonemang hos min leverantör förs och testa med nattuppvärmning när priset är lägst. Funkar inte det blir det Tibber. Elbilsägarna är ju nöjda med nattladdning så det borde funka med spabad med. Min pool drar 1-2kwh per dygn vid -10 så då känner jag att jag har råd. Lite lyx får man unna sig
Har någon här erfarenhet av Tibber?
 
Kan bubbelplast på vattenytan ha ngn betydande påverkan på isolationen?
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Med det där tankesättet kan man förvandla allt till bara åsikter och eftersom det bara är åsikter behöver man inte uträtta någonting någonsin. Det finns alltid något litet tvivel kring vad som är bästa metoden och det tvivlet kan man dra ut på i oändlighet och göra ingenting. Något litet tvivel någonstans går alltid att hitta om man vill.

Forskningen är entydig gällande klimatet och ekosystemet.I alla fall den seriösa faktabaserade forskningen.
Om man inte är förblindad av ogenomskinliga ideologiska glasögon ser man också att Putins Ryssland är ett hot som måste tas på allvar.
Sedan är det bara att göra så gott man kan.
haha jobbigt när jag ställer svåra frågor men ack så viktiga frågor. Tydligt att svaren inte finns.. hur ska du då kunna övertyga folket?
Putin? Var kom han in i bilden gällande överkonsumtion? Fast han är kanske ett bra exempel. han köper vapen i massor. det är inte bra för miljön.
Nu börjar du svamla runt.
Det är inte så konstigt att saker som påverkar miljön negativt inte är nyttigt.
men ett tips om du ska kunna övertyga folk om att det är farligt för miljön att shoppa, ha svar på frågorna som ställs och det viktigaste tona ned vänster tjafset.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Nissens
D Danne-total skrev:
Har du värmepump jord/berg/sjö så köp en poolväxlare/ värmeväxlare till din vp och koppla den till spabadet å värmer du spabadet i stort sett gratis då vvx är koppla på värmesystemt i ditt hus. Funkar på olja/ved panna med. Se bara till att cirkulationspump på spabadet är på. Så länge du har värme på i huset så värmer du poolen å kan bada hela vintern. Du behöver schunt vvx cirkpump. Simplare blir det inte
Sedan när är värmen gratis i huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.