I december 2021 betalade jag 7000kr för elen med kW-pris på 240 öre. I vinter räknar jag med en bra bit över 500 öre. Det funkar inte. Motåtgärder krävs. Detta har jag gjort:

1. Värmen är en F750 FLVP, programvaran är ganska skit i mitt tycke, den värmer på även om det inte behövs. Här blev det en Shelly 1 PRO som blockerar tillskott och kompressor förutom mellan kl 01-05. Det betyder att pannan bara går 4 Tim per dygn. Trögheten i betongplattan gör att komforten bibehålls (hoppas jag).

Har kollat historiskt timpris, och mellan 01-05 är det dygnets lägsta, och sällan över 50 öre. Vad det blir i vinter vet jag inte, men bra mycket lägre än rörligt genomsnitt.

2. I bastun ligger en 300l vattenvärmare. Den fick en timer som också endast släpper på mellan 01-05. Med normal användning räcker vattnet för det som behövs mellan cyklerna.

3. Torkskåpet fick samma behandling - timer på mellan 01-05. Man kan slå på innan, men den går först igång på natten.

4. Disk och tvätt går att start-förskjuta till natten manuellt vid varje start.

5. Återstår belysning, kyl och frys och matlagning som jag inte kan flytta.

Nu har jag flyttat allt som går från hela dygnet till de billiga timmarna, och i kombination med timpris, tror jag det blir så billigt det kan UTAN att minska komforten.

Vad har jag missat?
 
  • Gilla
Lazzehultan och 32 till
  • Laddar…
Hmm. En liten fundering
Klarar dina huvudsäkrigar att du kör alla samtidigt 01-05?
 
  • Gilla
  • Haha
kimse944 och 29 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Hmm. En liten fundering
Klarar dina huvudsäkrigar att du kör alla samtidigt 01-05?
Sitter bara 16A nu, så det är en klar fundering. Vi får se. Finns bara ett sätt att ta reda på det.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Har du bil med motorvärmare och ska värma den före morgonresa så är det också en "tung" förbrukare...
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Torkskåp är inte särskilt effektivt. Tumlare är bättre, ännu bättre tork på lina utomhus.
 
  • Gilla
namnbyte och 34 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Torkskåp är inte särskilt effektivt. Tumlare är bättre, ännu bättre tork på lina utomhus.
Håller med här. Det enda jag använder torkskåpet till är de fina pinnarna att hänga tvätt på. Men det finns andra i familjen som tycker det måste slås på…Det har jag nu fixat i elcentralen.
 
  • Gilla
  • Haha
Rigor och 40 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Har du bil med motorvärmare och ska värma den före morgonresa så är det också en "tung" förbrukare...
Tacksamt nog ingen motorvärmare eller elbil. Då skulle jag helt klart behöva öka på huvudsäkringarna.
 
  • Gilla
matsa79
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
I december 2021 betalade jag 7000kr för elen med kW-pris på 240 öre. I vinter räknar jag med en bra bit över 500 öre. Det funkar inte. Motåtgärder krävs. Detta har jag gjort:

1. Värmen är en F750 FLVP, programvaran är ganska skit i mitt tycke, den värmer på även om det inte behövs. Här blev det en Shelly 1 PRO som blockerar tillskott och kompressor förutom mellan kl 01-05. Det betyder att pannan bara går 4 Tim per dygn. Trögheten i betongplattan gör att komforten bibehålls (hoppas jag).

Har kollat historiskt timpris, och mellan 01-05 är det dygnets lägsta, och sällan över 50 öre. Vad det blir i vinter vet jag inte, men bra mycket lägre än rörligt genomsnitt.

2. I bastun ligger en 300l vattenvärmare. Den fick en timer som också endast släpper på mellan 01-05. Med normal användning räcker vattnet för det som behövs mellan cyklerna.

3. Torkskåpet fick samma behandling - timer på mellan 01-05. Man kan slå på innan, men den går först igång på natten.

4. Disk och tvätt går att start-förskjuta till natten manuellt vid varje start.

5. Återstår belysning, kyl och frys och matlagning som jag inte kan flytta.

Nu har jag flyttat allt som går från hela dygnet till de billiga timmarna, och i kombination med timpris, tror jag det blir så billigt det kan UTAN att minska komforten.

Vad har jag missat?
Stäng av ungarnas dator dagtid och låt dem va uppe hela nätterna i stället
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
so112358 och 75 till
  • Laddar…
S Skyflakes skrev:
Stäng av ungarnas dator dagtid och låt dem va uppe hela nätterna i stället
De är redan uppe hela nätterna….
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
so112358 och 71 till
  • Laddar…
MaxHugo
Har du gjort en uträkning på hur mycket du kommer att tjäna på en vinter månad, genom att köra diskmaskinen på natten?
En diskmaskin körning är ca 1kwh, så då blir det 5kr per maskin utan att bry sig. Skulle man då köra på natten, kan det blir 30 öre.

Så diskar du varje natt istället för dag hela vinter månaden, sparar du 141 kr. Så gör du av med 3000kwh i december, som du tror kan bli 15000kr elräkning.

Jag ser ingen vinst med att spara in på dom små sakerna. Tyvärr
 
  • Gilla
Ingenjören och 19 till
  • Laddar…
MaxHugo MaxHugo skrev:
Har du gjort en uträkning på hur mycket du kommer att tjäna på en vinter månad, genom att köra diskmaskinen på natten?
En diskmaskin körning är ca 1kwh, så då blir det 5kr per maskin utan att bry sig. Skulle man då köra på natten, kan det blir 30 öre.

Så diskar du varje natt istället för dag hela vinter månaden, sparar du 141 kr. Så gör du av med 3000kwh i december, som du tror kan bli 15000kr elräkning.

Jag ser ingen vinst med att spara in på dom små sakerna. Tyvärr
Men en besparing är ändå en besparing. Disken blir precis lika ren, då betalar jag hellre 50 öre än 500 öre per disk.

Dessutom körs min disk på vind eller vattenkraft på natten, och inte olja på dagen.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
kimse944 och 53 till
  • Laddar…
B
Om du har flvp kan du inte gärna köra den mellan 01 och 05, och förvänta dig normal temperatur inomhus vintertid... effekten i kompressorn är sannolikt för låg.

En flvp med varvtalsstyrd reglering går bäst när den reglerar, har för mig att det är mellan 40 och 70%, men framgår i dokumentationen. Att köra den så kort tid är sannolikt inte optimalt, förmodligen kan du utöka timmarna och köra en sväng på dagtid med. Mellan lunch och 16 brukar det ofta vara bättre pris är både morgontimmarna och kvällstoppen.
 
  • Gilla
Ulltand och 10 till
  • Laddar…
MaxHugo
N Nikorasu skrev:
Men en besparing är ändå en besparing. Disken blir precis lika ren, då betalar jag hellre 50 öre än 500 öre per disk.
Absolut.

Problemet jag kan se, är att när du gjort alla dina micro besparingar och räkningen kommer... Så kan det bli en negativ effekt.

Besparingen du gör kan jämföras när folk åker till nästa mack för det är 10 öre billigare.
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 11 till
  • Laddar…
MaxHugo MaxHugo skrev:
Absolut.

Problemet jag kan se, är att när du gjort alla dina micro besparingar och räkningen kommer... Så kan det bli en negativ effekt.

Besparingen du gör kan jämföras när folk åker till nästa mack för det är 10 öre billigare.
Jag föreställer mig att jag förlägger ca. 95% av min totalförbrukning till den tid då jag betalar absolut minst. Jag tror detta blir stora pengar - säg 2500kr istället för 15000kr för en jämförbar december.
 
  • Gilla
hus520 och 4 till
  • Laddar…
MaxHugo
N Nikorasu skrev:
Jag föreställer mig att jag förlägger ca. 95% av min totalförbrukning till den tid då jag betalar absolut minst. Jag tror detta blir stora pengar - säg 2500kr istället för 15000kr för en jämförbar december.
Löser du värmen mellan kl05-00, så kan du absolut kommer ner till den summan. Men det förtroendet du har för din betongplattan är en unik relation ;).

Jag tänker iaf fylla plastpåsar med varmvatten på jobb och ta hem till familjen (löneförmån)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Älska
Pipedream och 72 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.