Hur gör vi? :confused:

Min syster ska stycka av sin tomt (6000 kvm) till tre och jag ska bygga hus på den ena. Hennes tomt är gammal och låg förut utanför detaljplanerat område, nu är området runt den detaljplanerat.
Samtidigt som avstyckningen görs kommer även alla tre tomterna ingå i detaljplanen och jag undrar; ska jag vänta med att ansöka om bygglov tills efter detta är klart eller ska jag ansöka om förhandsbesked nu. Går det ens att bygga två hus på samma tomt??

Tacksam för svar!!
 
Sök förhandsbesked innan ni styckar av. Det är ju trist om ni bekostat en avstyckning och sedan får ni inte bygglov.
 
Du kan mycket väl söka bygglov innan avstyckningen är klar. Det som händer är att bygglovet inte beviljas förrän avstyckningen vunnit laga kraft. Du kan med andra ord ha ett bygglov som ligger och väntar på att skrivas ut :). Om tomterna kommer att omfattas av detaljplan så finns det ingen anledning att söka förhandsbesked. Däremot bör ni kolla vad som kommer att gälla för tomterna innan ni avstyckar.
 
lintotten skrev:
Samtidigt som avstyckningen görs kommer även alla tre tomterna ingå i detaljplanen och jag undrar; ska jag vänta med att ansöka om bygglov tills efter detta är klart eller ska jag ansöka om förhandsbesked nu. Går det ens att bygga två hus på samma tomt??

Tacksam för svar!!
Vill ni bygga större/mer än detaljplanen för området tillåter?
Fördelen med en detaljplan är ju att ni får bygglov om ni håller er till planen!

Har aldri hört talas om någon som sökt bygglovinom detalplanens gränser och fått avslag. Förvaltningsrätten är (som bygglovsenheten går under) är tydligt reglerad.

// Lycka till! Snäckan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.