Floating_Cow Floating_Cow skrev:
Vet du vad - jag bad inte specifikt om en offert utan det tog snickaren som kom över upp själv. Däremot så sade jag aldrig att jag kan tänka mig att arbetet görs på löpande nota så det kanske var mitt fel. Sedan så förstår jag (precis som du säger) att den avgift de tar måste stå för transport, lön, sjukförsäkring och omkostnader i företaget. Jag är bara orolig att det är ett för litet jobb för att någon ska tycka det är värt.

Jag har ganska mycket finsnickerier i lägenheten, innerdörrarna, dörrfodren och de platsbyggda garderoberna som jag funderat på att någon gång måla om. Jag kanske snarare ska paketera det här som ett målarjobb där lite snickeri behöver göras innan målandet kan starta. Man vill ju gärna spackla och måla innerdörr efter att den har kapastänker jag. Och för att veta hur mycket dörren ska kapas så ska ju tröskeln vara monterad så man vet hur mycket luftspalt man ska ha därunder.
Vänta in en rejäl lågkonjak!

Innan dess får du ingen hjälp utan får göra arbetet själv. Det är bara att börja öva.
Du förefaller vara ung så du har tiden på dig.
 
  • Gilla
Tollbert
  • Laddar…
K
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Haha. Snickare är ett släkte för sig... Frågade traktens firma om hjälp med 8 meter dropplåt och att byta 0,5 meter brädor (måla behövdes inte) och förstärka en regel som höll på att ruttna på garaget. Farsan sa att han kunde göra det på max en dag, med extra många fikapauser, och han är bara hobbysnickare, men bor lite långt ifrån. Eftersom jag jobbar 65-70h/v och har 3 småttingar tänkte jag kolla vad det skulle kosta om nån annan gjorde det. Utan tidspress och de kunde ta det när de ville. De drog till med 4 dagars arbete, två man och 22000 spänn… de hade ju kunnat säga nej tack bara liksom. Ingen vettig människa lejer in folk för dom summorna när tom en person med tummen mitt i handen kan fixa det på samma tid för ett par hundralappar i materialkostnader… förstår inte logiken överhuvudtaget. Varför vill de inte ha småjobb de kan stoppa in mellan större för att slippa tomt i schemat?! Så tänker jag som också är egen företagare iallafall.
Istället för att säga nej tack så hoppas de väl att någon nappar på dessa galna priser. Rejäl vinstmarginal på jobbet! Dumt att tacka nej till en sån chans lixom.
 
K
Nu har jag inte sett hur dörrkarm eller nått ser ut, men 3000kr för att montera en tröskel var bland det värsta jag hört. Våra trösklar satte jag dit på 5 min
 
  • Gilla
LURIGLANA och 3 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Istället för att säga nej tack så hoppas de väl att någon nappar på dessa galna priser. Rejäl vinstmarginal på jobbet! Dumt att tacka nej till en sån chans lixom.
Precis!

Räkna med att du själv får ca 1000 kr i timmen (utan skatt) om du fixar de mest basala grejerna själv!

Lät uppföra en enkel oisolerad friggebod 15 kvm i väggmoduler och var beredd att betala max 40 tkr för detta. Materialet och boden hade jag köpt själv.

Använde en snickare som jag anlitat för andra mer avancerade jobb vid ett flertal tillfällen tidigare och varit mycket nöjd med.

När timmarna löpte på och var uppe i ca 30 tkr (löpande 650 kr/h) var grunden, golvet och en gavel klart.

Jag var då tvungen att blåsa av arbetet eftersom jag förstod att slutsumman skulle landa på över 100 papp. Tog väl mig ca 40-50 timmar att själv slutföra arbetet.

Bra timpenning men jag hade hellre lagt tiden på annat.
 
Det är enkla saker. Tag chansen att göra det själv och öka på din händighet. Du kommer att vara stolt och nöjd efteråt.
OK det kanske tar 5 ggr så lång tid och får vissa småfel men du kommer också undan med 1/5 av priset.
 
  • Gilla
boatlife.nu och 3 till
  • Laddar…
Det är ju nu det är bra att det här forumet finns. Det här fixar du själv, och när du kör fast eller behöver hjälp att tänka så får du den hjälpen här.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
När timmarna löpte på och var uppe i ca 30 tkr (löpande 650 kr/h) var grunden, golvet och en gavel klart.

Jag var då tvungen att blåsa av arbetet eftersom jag förstod att slutsumman skulle landa på över 100 papp. Tog väl mig ca 40-50 timmar att själv slutföra arbetet.
Fast grund med markarbete tar mer tid än man tror. Så det kanske inte var så orimligt ändå?

Vi håller just på med utbyggnad av fritidshuset. Först hade jag dit en grävare som grävde för plintarna, jag mätte in, och gjöt plintarna. Sedan fylle jag igen, det var ett enormt arbete. Blev lite stressigt för snickaren blev tillgänglig lite tidigare än planerat, jag jobbade 16h/dygn i några dagar. Men han har nu på de första 29 timmarna byggt bjälklag, reglat upp väggarna och taket. Detta är 30 kvm. I mitt markarbete kom även in att dra lite dagvattenrör. Planen är att han skall bygga klart det yttre, med isolering, så gör jag klart invändigt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Min erfarenhet är att du inte kan anlita en firma för sådana här jobb. Du behöver hitta en snickare med egen låda som gör jobbet. Och aldrig på fast pris. 500 sek/h verkar vara en vedertagen taxa, dvs 4 KSEK för 8h hjälp.

Floating_Cow Floating_Cow skrev:
Vet du vad - jag bad inte specifikt om en offert utan det tog snickaren som kom över upp själv. Däremot så sade jag aldrig att jag kan tänka mig att arbetet görs på löpande nota så det kanske var mitt fel. Sedan så förstår jag (precis som du säger) att den avgift de tar måste stå för transport, lön, sjukförsäkring och omkostnader i företaget. Jag är bara orolig att det är ett för litet jobb för att någon ska tycka det är värt.

Jag har ganska mycket finsnickerier i lägenheten, innerdörrarna, dörrfodren och de platsbyggda garderoberna som jag funderat på att någon gång måla om. Jag kanske snarare ska paketera det här som ett målarjobb där lite snickeri behöver göras innan målandet kan starta. Man vill ju gärna spackla och måla innerdörr efter att den har kapastänker jag. Och för att veta hur mycket dörren ska kapas så ska ju tröskeln vara monterad så man vet hur mycket luftspalt man ska ha därunder.
 
T-dog T-dog skrev:
Min erfarenhet är att du inte kan anlita en firma för sådana här jobb. Du behöver hitta en snickare med egen låda som gör jobbet. Och aldrig på fast pris. 500 sek/h verkar vara en vedertagen taxa, dvs 4 KSEK för 8h hjälp.
500 kr/timmen får man ingen svensk eller kunnig utländsk snickare för i Stockholm.

Det får man en Litauisk bibliotikarie som säger att han är snickare för.
 
  • Gilla
  • Haha
Tekladennyfikne och 2 till
  • Laddar…
Jasså? Jag har anlitat flera duktiga personer för det priset senaste året. Alla med svenska som modersmål.
 
  • Gilla
  • Haha
Fadai och 1 till
  • Laddar…
I Stockholm?
 
Yep
 
(y)
 
Jag tror inte man skall stirra sig blind på om det kostar 500 eller 600/h.

En riktigt bra snickare skulle lösa uppgiften i den här tråden på max 4h. Det kan vara en oerhörd skillnad i produktivitet mellan en bra och en medioker hantverkare. Jag betalar hellre 4x600 för ett toppenbra resultat, än 8x500 för ett resultat med dålig finish.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Vart i landet befinner du dig?
Om någon inte anger var de bor så bor de alltid i Stockholm. För de flesta boende där existerar nämligen (helt undermedvetet, ingen utelämnar bostadsort medvetet) inget annat ställe där det faktiskt bor fler än ett par personer :)
 
  • Haha
  • Gilla
Tekladennyfikne och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.