Kan man också göra, fast det är lite onödigt eftersom det ändå är så lätt att lägga mellanbrädan med rätt avstånd.. Dessutom får man stöd åt båda hållen om man behöver tvinga brädan åt något håll för att centrera den.
 
Jag har lagt två altangolv vid mitt hus.
Ett på framsidan för två år sen och ett på baksidan för ett år sen. Jag har lagt allt dikt an.
På framsidan så har jag efter två år ca 5 mm mellan springorna och på baksidan har jag efter ett år ca 3 mm mellan springorna.
Mitt förslag är. Lägg dikt an. Om det blir mer än 5 mm mellan springorna så blir det inte snyggt. Dessutom är det mycket lättare att lägga ett golv dikt an. Det är bara att trycka den ena plankan mot den andra och skruva fast.
 
Hej

Jag lade mitt trädäck dikt an för tre veckor sedan det var ganska nytryckt 34*145 trall (vid 1/5 av skruvarna kom det fram vätska) och det har redan blivit små springor som man kan soppa vatten igenom. Och då har det inte varit jätte fint väder :) under perioden. Så det kommer att torka mera när det blir bättre väder.

Mvh
Christer
 
T-man skrev:
Hej

Jag lade mitt trädäck dikt an för tre veckor sedan det var ganska nytryckt 34*145 trall (vid 1/5 av skruvarna kom det fram vätska) och det har redan blivit små springor som man kan soppa vatten igenom. Och då har det inte varit jätte fint väder :) under perioden. Så det kommer att torka mera när det blir bättre väder.

Mvh
Christer
Du, det var en rätt fet trall det. :)
 
Jag lade också 145x34 trallvirke dikt an. Jag har efter två år ca 5 mm mellanrum. Har man en stor altan är det snyggt med breda brädor. Det blir lite bryggfeeling. Min svärfar lade 120x28 trall med en spiks mellanrum. Efter ett år hade han 10-12 mm mellanrum. Det är inte snyggt. Han funderar på att lägga om det. Han har tak över sin altan och jag antar att det torkar isär mer då.
 
Jaha nu har man hamnat i klistret. Arbetskamtaterna instämmer med många med diktann. En har till och med skruvat om sin altan med efter ett år. (tumstocksmåttet från början).
Problemet är att min far förespråkat två (!) tummstocksmått. (Kan förstå det för när han skulle lägga matta senare på sin altan hittade jag tre gallflar och fem knivar.)

Vi har inga problem med löv el sand. Trallern är jenomsur trots en vecka i carporten.
Hur ska jag göra för att kunna bjuda hem både arbetskamratera och min farsa?
Funderade på att torka trallen först men förstog nu att det inte var nån bra ide...
 
Byggde min altan med en morakniv emellan plankorna. Ok säger inget om hur många mm, men kan varmt rekommendera det eftersom det är lätt att lirka ut kniven då ju inte alla brädor är helt raka.
 
Jag la min trall dikt ann i september förra året. 28x120. Den var verkligen pressad mot varandra, inte en millimeters mellanrum. Trallen var helt nytryckt och kändes verkligen våt. Under våren har springorna blivit större. Denna sektion jag fotat nedanför har dessutom stått helt vått i princip i en månad då vi kör med vattenspridaren på en nyplanterad häck bredvid.

Som man ser på bilden så är mellanrummen intakta trots att brädorna har varit genomvattnade i 30 dagar. jag har mycket svårt att se att höstens regniga väder skulle ställa till problem i form av för små mellanrum.
 
  • Närbild av trätrall med tydliga springor och skuggor, märken efter genomvätning och nytillväxt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I övrigt så förstår jag inte riktigt varför folk är så kinkiga gällande detta. Hade jag gjort det igen hade jag lika gärna kunnat lagt det med en tumstock emellan. Vi har en trall på framsidan som bör vara lagd med skruv eller tumstock som distans. Ca 7-9 mm mellanrum mellan brädorna efter ca 4 år. Ser inga problem med detta.
 
Zidane Zidane skrev:
Jag la min trall dikt ann i september förra året. 28x120. Den var verkligen pressad mot varandra, inte en millimeters mellanrum. Trallen var helt nytryckt och kändes verkligen våt.
Samma här, för en månad sedan la jag 34x145-trall som var nytryckt en månad tidigare. Jag pressade ihop trallen dikt an (helt utan springa). Redan nu, i dag är det på vissa ställen 8 mm springa. Se följande länk för bilder...

https://www.byggahus.se/forum/threads/avstand-mellan-trall-0cm.114930/page-3#post-3809981
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.