D Daniel 109 skrev:
Jag har inte sett vad en missil från Putin kan göra. Har jag missat något?
Har man skrivit 20 900 inlägg på 5 år är det kanske svårt att hänga med vad som händer i världen.:giggle:.
 
K Kreutzer skrev:
Självklart skulle man kunna ompröva riksdagsbeslut o bygga ut älvarna.
Visst kan man teoretiskt överväga att ompröva national älvarna,(jag tror att det är politiskt omöjligt) men tror du på fullt allvar att utökad vattenkraftsproduktion i SE1 samt nya transmissionsledningar till Skåne skulle kunna avhjälpa bristen på planerbar baskraft i Se 4 de närmaste 15 åren?
 
Som jag sagt tidigare bör vi införa kol/koks på säck från Polen eftersom det tydligen skall vara lika enligt EU. Koks på säck är bara att tippa i kaminen så har man varmt hela natten.
 
G OMathson skrev:
Förstår inte hur ordet balans passar här, skillnaden påvisar väl en extrem obalans?
Ja det är överföringskapaciteten som gäller ang 70%. Hansa Powerbridge ökar kapaciteten med ytterligare 700MW men vem tjänar de stora pengarna? Jag har faktiskt ingen aning. Det kostar ju att "skicka" elen så det kommer ju kosta och de pengarna får projektet (svk och 50Hz) som sannolikt kommer gå med vinst. Men sen då?
Nej, jag märker att du inte förstår.

I varje elområde måste det vara balans mellan tillgång och efterfrågan. Om efterfrågan är hög och priset där med är högre än i ett grannområde trotts max import så måste man lägga en avgift på importen för att få ett jämviktsläge

Det finns gott om förklaringar på andra håll.
Här har du SVKs förklaring.
https://www.svk.se/press-och-nyheter/temasidor/tema-elmarknad-och-elpriser/om-kapacitetsavgifter/
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
Nej, jag märker att du inte förstår.

I varje elområde måste det vara balans mellan tillgång och efterfrågan. Om efterfrågan är hög och priset där med är högre än i ett grannområde trotts max import så måste man lägga en avgift på importen för att få ett jämviktsläge

Det finns gott om förklaringar på andra håll.
Här har du SVKs förklaring.
[länk]
Jag tror jag förstått hela tiden men vissa ord tex balans i detta fall kan ju vändas till det man vill. Det är defacto väldigt olika priser i de fyra olika zonerna och produktionen är lägre i syd än vad som används i syd, därmed använder i alla fall jag ordet obalans, obalans mellan var el produceras och var den används. Att det måste vara balans mellan vad som finns tillgängligt och används är ju självklart i respektive nät och zon.

Sen kan man ju definera pengarna i olika budgetar/inkomster/utgifter/tillgångar olika som svk själva skriver: "Kapacitetsavgifterna används inte till att öka Svenska kraftnäts vinst. I stället kan de betecknas som en skuld till elmarknadens aktörer".

Vad pengarna "betecknas som" hos svk spelar ingen roll för de privatkonsumenter som betalar. Det kostar ändå.
Tycker du systemet är bra? Det tycker inte jag.
 
D djac skrev:
EONs rörliga pris för juli i SE4 blev 169,54 öre/kWh
[länk]
Jag lyckades komma undan med 89 öre inkl skatt osv via Tibber tack vare elbilar som laddas på natten och lite manuellt trixande med poolvärmepumpen. Elområde SE3.
 
E Etrompa skrev:
Nja, Energiskatten ligger på 45 öre i SE4. Den ligger på 36 i SE3, o vill minnas ca 25 öre i SE 1&2 (kan vara ändrat). Elöverföringsavgiften är också högre i SE4. Så, summa summarum - även med samma grundpris på elen så skulle elen bli dyrare att köpa i SE4 med högre fiskalskatt o avgifter. Nu är ju priset astronomiskt mycket högre i SE4, så det spär ju på det hela betydligt.
Nej. Vissa platser i glesbyggd har rabatt men i övrigt är det samma i hela landet.
 
Wow vad hände med spotpriset, vilken skillnad imorgon kontra senaste dagarna
 
Magnus E K
Boss89 Boss89 skrev:
Wow vad hände med spotpriset, vilken skillnad imorgon kontra senaste dagarna
Vinden har mojnat och dessutom är överföringen mellan SE1 och SE2 begränsad pga underhållsarbete. Aldrig skilt så i pris mellan SE1 och SE2 förut vad jag vet.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
Boss89 Boss89 skrev:
Wow vad hände med spotpriset, vilken skillnad imorgon kontra senaste dagarna
Verkligheten hände. Semestrarna är slut och industrin går igång för fullt. I kombination med det redan nämnda.
 
Och det är alltså sommar utan behov av uppvärmning. Vad tror ni händer i vinter? Men frågar man regeringen är det Putin som stulit elen.
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
D
A Anders_Nilsson skrev:
Och det är alltså sommar utan behov av uppvärmning. Vad tror ni händer i vinter? Men frågar man regeringen är det Putin som stulit elen.
Du har missförstått saker, regeringen säger nog inget annat än sanningen, att elen har vi gott om, den är inte hos Putin. Däremot har han påverkat energisituationen i många europeiska länder genom att dra ner på sin naturgasleverans, genom att det uppstår en brist så ökar priserna. Det var så enkelt det kan uttryckas.
 
  • Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Du har missförstått saker, regeringen säger nog inget annat än sanningen, att elen har vi gott om, den är inte hos Putin. Däremot har han påverkat energisituationen i många europeiska länder genom att dra ner på sin naturgasleverans, genom att det uppstår en brist så ökar priserna. Det var så enkelt det kan uttryckas.
Nej vi har inte gott om el när, den kostar 3-4 kr en sommardag. Hade vi haft gott om el hade den kostat 50 öre.
 
D
A Anders_Nilsson skrev:
Nej vi har inte gott om el när, den kostar 3-4 kr en sommardag. Hade vi haft gott om el hade den kostat 50 öre.
Väldigt gott om dyr el är det korrekta.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.