Vi blev på byggsamrådet upplysta om att vi måste göra en lägeskontroll når huset är färdigt. Nu är det så att jag för det första inte är alldeles säker på att vår arkitekt lagt huset exakt där vi vill ha det samt att vi skulle vilja vrida det litet! Har någon nån erfarenhet av kommunens reaktioner om huset ligger max 2 meter fel jämfört med bygglovet?
Vår tomt är över 3000 kvm och vi bygger nästan mitt på sä det är inga som helst problem med prickmark eller grannar!

Per
 
Är huset byggt än? Det är ju kommunen som sätter ut huset, så vill du ha det någon annan stans än där det är ritat måste du nog ändra det innan lantmätarna kommer och gör utsättningen.
 
Nej huset är inte påbörjat ännu. Utsättarnas markeringar kan man ju ändra på när de åkt därifrån... Frågan är vad kommunen gör om huset när det är klart står kanske en meter fel jämfört med ritning?
Kan tillägga att huset är ritat för att passa in exakt i en bergsänka, och (den dyra) nybyggnadskartan var helt kass!
Per
 
Du får tänka på att kommunen fattat sitt beslut på det underlag som lämnats in i samband med ansökan om bygglov. KA har en roll här, att se till så lagar och regler följs. Vem skall flytta på markeringar?? och vad kommer lantmäteriet att säga? Men vad kommer att hända? tja inte mycket, Ni får väl berätta om att "någon" har varit här och dragit upp markeringarna, som ni på bästa sätt att försökt slå ned i samma hål!! eller något ditåt...haha
 
Mikael_L skrev:
Här är det en lite annan kryddning, nära tomtgräns osv. Men det sedelärande i tråden är att krångel är skönt att slippa.

[länk]
Jo visst är det skönt att slippa krångel, och känslan av att lägga sitt liv och husbygge i händerna hos andra. Men det är också, som nämns i inslaget, Byggherren som har det övergripande ansvaret. Lämnar byggherren in en felaktig ritning, som underlag till ett sökt bygglov, och denna bifalles, kan man nog inte räkna med att kommunen tar något ansvar, för eventuella fel.
 
Vi har gott om rådjur, har hört att dom springer ner utsättarpinnar titt som tätt!!!!
En ytterligare exakt inmätning av våra markeringar på tomten och överförande till ritning kostar minst 15 tusen, plus några tusen i kostnad för ändrat bygglov och minst 2 månaders väntetid på bygglovet. Är det värt det för en meter?

Per
 
Som jag nämnde tidigare, tror jag inte det kommer att leda till några problem för er. Dispyten kommer att gälla, vem som har gjort fel, Lantmäteriet eller byggaren, eller den dåliga situationsplanen. Men du får nog fundera lite över hur du skall gå till väga. Kan bli svårt att få byggaren med på en ändring av utsättningen. Situationsplanen visar också måtten på grunden och avstånd till tomtgräns.
 
Varför inte göra det enklaste - skicka in en ändring redan nu? Kommer att kosta ca 500 kr att få husplaceringens justering korrekt från början.
 
Mikael_L
Jag förstår dig Stenper, du vill fixa en smärre förändring med så lite krångel och kostnad som möjligt. Så vitt jag förstår verkar det i de flesta fall finnas, från kommuntjänstemännens sida, en vilja att ordna till uppstådda fel så smärtfritt som möjligt. Men om man vänder på det, om du har maximal otur så kan du hamna i ett helvete som du inte ens önskar din värste ovän.

Men visst, jag tror också att det hela kan gå obemärkt förbi, antingen upptäcks det inte alls och är preskiberat om 10 år, eller så upptäcks det alternativt ni anmäler avsteget och det rättas till.

Personligen är jag en man som gott kan tänka mig diverse genvägar när det gäller kontaktytan gentemot myndigheter, men man måste också göra en avvägning av nyttan gentemot risken (+följder), jag kan absolut inte ge något råd i ditt fall, för det är inte jag som tar risken. Eller rättare sagt så är det enda råd jag kan ge isåfall; "gör rätt".

Dock skulle det vara intressant om ni som har haft liknande avsteg från era bygglov kunde skriva lite kort hur det gick för er sedan.
 
Jag har en gäststuga, modell friggebod, som jag hade med på bygglovet. Det kom lite fel i förhållande till bygglovet. Det var ett betydelselöst fel, som jag inte ens var medveten om. Men min psykotiske granne lyckades märka det, och jag fick på omvägar höra att han "anmält" detta för kommunen. (Det är 50 meter mellan stugan och hans tomtgräns, och nästan 100 meter till hans hus.) Jag tog kontakt med byggnadsnämnden, och jag fick göra en ändringsanmälan och justera tomtkartan. Detta räckte det att jag mailade in och det kostade ingenting.
 
Mikael_L
andersmc skrev:
.... Men min psykotiske granne lyckades märka det, och jag fick på omvägar höra att han "anmält" detta för kommunen. (Det är 50 meter mellan stugan och hans tomtgräns, och nästan 100 meter till hans hus.) ...
Det är bl.a sånt som jag kan se som sån där besvärlig grej. Ngn upptäcker "felet" och kräver att bygglovet dras in av anledningen att man inte fått yttra sig över det egentliga förhållandet. Att man sen slutligen troligen får grönt för att fortsätta bygga så är det säkert med både rejäla förseningar och magsår.

Tja, jag vet väl inte hur det brukar gå, men efter att läst om en del olycksbröder/systrar här på forumet och sett en del i nyhetsrapporteringen så utgår jag ifrån att problem kan uppstå.


Jag kan också passa på och berätta vad en polare till mig och hans byalag tog sig till.
Dom kläckte iden att bygga en bastu och badbrygga nere vid sjön, en rejäl sak som skulle stå på byaallmänningen där. Att få bygglov för detta ansågs däremot som utsiktslöst, så dom frågade aldrig. Istället rev några urgamla sjöbodar, som finns med på diverse kartor, en 30-50 meter bort och hoppades helt enkelt att det nya bastuhuset skulle tas för dessa bodar. (kanske felplacerade på kartan för länge sen... ;) ) Än så länge har det gått bra, och om det inte redan är preskiberat måste det bli det när som helst nu.
 
Tack för alla goda råd!
Problemet är ju att det inte kostar en femhundring att mäta in var huset ska stå...
Vi har ju hela tiden vetat var vårt hus ska stå, men har arkitekten verkligen lyckats att rita in det där? Det är förmodligen flera hundra meter till närmaste "fasta mätpunkt" och att ta in en lantmätare kostar ju en del. Vi sliter fortfarande med våra samveten.

Per
 
Hemmakatten
Husbygget lär kosta någon/några miljoner. En utsättning för ca 5' är inte mycket i sammanhanget (värre o mkt högre extra kostnader lär ni få innan huset är färdigt. Jag skulle lägga huset där jag vill ha det, ta in utsättare för att kunna rita in det exakt på (nybyggnads)kartan och sedan gå till kommunen och begära en smärre revidering (kostar ingenting). detta görs alltså innan man börjar bygga. Tror inte att kommunen kommer att reagera alls, ni har stor tomt och de lär godkänna detta direkt.
 
Lite OT. När mina föräldrar byggde sommastuga på tidigt 60- tal. Så var det första utsättaren sa när han kom, att han även var försäkringsagent. Om de valde att teckna brandförsäkringen via honom så kunde han sätt ut huset precis där de ville ha det oavsett vad som stod på ritningen.

Då hade redan stadsarkitekten tydligt antytt att om hans arkitektfirma fick rita huset så var det mycket enklare att få igenom bygglovet.

Allt var mycket bättre förr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.