Hej,

Jag har beställt en Hörmann takskjutsport från en större leverantör i Sverige men de kan ej ge mig installationsmått i förväg.

Jag fick info att eluttag i tak för motor ska vara 3,5 meter från vägg.

Men jag kan ej få information var skenorna ska fästas i tak, jag vill veta var jag behöver lägga in några extra läkt för takgipsen så jag har något bra skruva i.

Mått på garageport är 5000 bred och 2100 hög.

Någon som vet? ca 2100 från vägg`?

Portnamn:
HÖRMANN TAKSKJUTPORT LPU 42

Mvh Lorens
 
1 123abc skrev:
[länk]
Jag tycker det är konstigt att du inte kan få installationsmått så du kan förstärka/regla taket, den som säljer porten bör kunna ge dig rätt information.
Annars kan du ringa Hörmann Svenska AB och fråga 010-19 00 200
Tack för svar, jag hittade ingen info på länkarna där, men jag ska ringa imorgon och se om jag kan få svar.

Jag köpte av Garageportexperten, svaret jag fick på min fråga var:
"Hej den är beställd, har inga montageanvisningar i pdf format, men om du sätter läkt helavägen från stolpen på höger och vänster sida från portöppningen och bak ca 250 in så räcker det. Du kan sätta 3läkt i bredd"

Jag har efter det skrivit 2 mail om att min läkt ligger åt andra hållet, och efterfrågat att de frågar leverantör, men inga mer svar på mail på 3 dagar, trots 3 mail.
 
Många garageportar har skenor i taket som är stadiga och det brukar vara möjligt att flytta fästen dit det finns något att fästa i men det bästa är att fråga tillverkaren då det kan skilja.
 
1 123abc skrev:
Många garageportar har skenor i taket som är stadiga och det brukar vara möjligt att flytta fästen dit det finns något att fästa i men det bästa är att fråga tillverkaren då det kan skilja.
Du har rätt, hoppas det är fästen då längs skenorna och inte baktill i hörnen. Ingen aning hur Hörmann har, men jag ringer dom imorgon och hoppas på att få svar!

Tack så oerhört mycket för hjälpen!
 
Har satt upp många garage och industriportar, aldrig träffat på nån med fasta punkter för takinfästningen.
Vanligtvis går de att sätta var som helst utefter skenan med ett speciellt fäste som kläms fast. Takjärnen får man böja o kapa själv efter vad som passar taket.
 
Isakare Isakare skrev:
Har satt upp många garage och industriportar, aldrig träffat på nån med fasta punkter för takinfästningen.
Vanligtvis går de att sätta var som helst utefter skenan med ett speciellt fäste som kläms fast. Takjärnen får man böja o kapa själv efter vad som passar taket.
Det låter ju aldelles lysande!!! :D

Tror du kring 1,8-2,2 meter blir bra på en port med öppningshöjd 2,1 meter? eller snäppet närmare vägg?
 
lorens lorens skrev:
Det låter ju aldelles lysande!!! :D

Tror du kring 1,8-2,2 meter blir bra på en port med öppningshöjd 2,1 meter? eller snäppet närmare vägg?
Var ute och kollade på min egen port. De sitter på 2.20, troligtvis för att det fanns en synlig skarv på gipsskivan där (inte jag själv som monterat den)
 
Isakare Isakare skrev:
Var ute och kollade på min egen port. De sitter på 2.20, troligtvis för att det fanns en synlig skarv på gipsskivan där (inte jag själv som monterat den)
Men du har en Hörmann? Och den kunde fästas längsefter var som?
 
Går inte fästa var som, 1 m ut från vägg kommer första det andra hamnar i änden av skenan cirkus 2,5 m ( skulle satt förstärkning från 220 till 270)
Uttaget runt 2,7 m ut från vägg
 
  • Teknisk ritning av skena och dess fästen med måttangivelser, ungefär 1 meter från en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E egge80 skrev:
Går inte fästa var som, 1 m ut från vägg kommer första det andra hamnar i änden av skenan cirkus 2,5 m ( skulle satt förstärkning från 220 till 270)
Uttaget runt 2,7 m ut från vägg
Hmm, säker på 2,7m på uttag, för Garageportsexperten sa åt mig placera uttag på 3,5 meter?
 
3 meter är det som stämmer allra bäst, men 2,7 och 3,5 funkar ju så klart med
 
Redigerat:
lorens lorens skrev:
Hmm, säker på 2,7m på uttag, för Garageportsexperten sa åt mig placera uttag på 3,5 meter?
3,2-3,3m är optimalt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.