Mjölnaren skrev:
Det finns väl två? huvudtyper av "dammsugarmotorer".....
Dels den som beskrivs här där motorn kyls med den luften som passerar genom själva dammsugaren. Sedan finns det en typ (med olika tekniska lösningar) där kylluft tas externt från omgivningen, "by pass". Denna typ sitter normalt monterade på våt- / kombidammsugare.
Aha, där har vi ju svaret på frågan.
 
jimnor skrev:
Motorn kyls inte om man håller för ex.vis med handen! Luften kyler normalt motorn på vägen ut ur damsugaren...
Så klart. Jag tänkte inte särskilt långt där.. :)
 
Jag köpte i våras en Kärcher 2234 med maskinstart. Så här i efterhand kan jag konstatera att man får vad man betalar för, och runt 1300 spänn är ju inte så mycket för en bra dammsugare.

Nackdelar;
Plastig, sunkig slang, och alldeles för lättrullade hjul, i garaget så rullar eländet alltid ner till golvbrunnen, i båten välte den hela tidn (där var det nära att jag höll på att slänga skiten i sjön efter tredje gången). Dåligt golvmunstycke (som hängde med iaf, verkar finnas ett bättre att köpa till. Låter mycket (men det verkar alla göra).

Fördelar;
Lätt. Filter finns att få tag på över allt. Maskinstart funkar ypperligt, och passar direkt till både B&D excenterslip, Festool TS55 och, vill jag minnas, till Bosch GCM10S. Slang och kabel exakt så långa som dom kan vara utan att trassla till sig speciellt mycket. Lätt att snurra upp sladda o slang runt den.

Mest nöjd är jag med maskinstarten, däremot är den lite liten, och skulle jag köpa en ny maskin idag, skulle jag nog välja en proffsgrovis.
 
P
Det som retade mig med Alton var att när jag ville köpa nya rör i aluminium istället för plastskiten så ville de ha 400:- för två rörbitar
 
Ah, den 1534 som jag snurrade om tidigare i tråden är nog snarare en 2234 ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.