Hej,

Jag inleder med att säga att jag inte är händig och inte har erfarenhet med vare sig snickeri eller hur man anlitar hantverkare - total nybörjare med andra ord.

Jag har ett par mindre saker som behöver göras hemma hos mig och som egentligen inte kräver någon hantverkare alls. Men eftersom jag är ofantligt ohändig och har försökt och misslyckats med vissa av sakerna tänkte jag ändå bita i det sura äpplet och betala för att få det gjort snyggt. Jag har alltså lagt parkettgolv med klick i två rum och behöver hjälp med avslut på det.

Det som ska göras är
  • Montering av tröskel
  • Montering av kvartsstav längs golvsockeln för att täcka expansionsutrymmet (5m, gering av fyra hörn)
  • Montering av rörmanschetter i trä på tre radiatorer
  • Fogning av glipor mellan golv och vägg där det inte kan täckas med list eller trösklar
  • Kapning/hyvling av innerdörrar och garderobsdörrar så att de inte kommer i kontakt med det nylagda golvet
  • Bygga/montera en liten kryddhylla framför köksfläkten
Jag uppskattar (utan vidare kunskap) att en erfaren yrkesperson skulle kunna flyga igenom den listan på en arbetsdag men jag kan väl sträcka mig till att det kanske tar två arbetsdagar om man ska vänta på att färg eller lim torkar osv.

Jag har två frågor till er att tycka till om:

1. Är detta arbete för lite i omfång? Jag har vänt mig till ett par snickerifirmor, samt typ Veteranpoolen och ingen har varit intresserad av arbetet. Jag förstår väl att mastiga totalrenoveringar ger störra vinstsummor och belägger hantverkare för längre tidsperioder men kan det inte vara smart att ha småjobb tillgängliga som man kan använda mellan sina stora jobb för att få saker att gå runt?

2. Den enda firman som nappade gav mig en offert på 21 000 kr med moms och ROT inräknat i det priset. Tröskeln skulle gå på ca 3000 kr, täcklisten på 4000 kr och kapning/hyvling av innerdörrar på 8500 och manschetterna på 2500 kr. Känner ni att de summorna är befogade? Jag ställde frågan om priserna kommer som följd av timkostnaden eller av andra orsaker och där var svaret att de är projektkostnader satta enligt fast pris - vilket inte sade mig någonting. Mitt intryck är att även denna firma inte är intresserad och signalerar det till mig genom att ha högre priser, vad tycker ni?
 
Hitta någon till och jämför det låter som du säger som de inte vill ha jobbet :beer:
 
  • Gilla
CarVal
  • Laddar…
En dag låter som gott om tid för det jobbet. Lite beroende på om firman ska åka och köpa prylarna och/eller har lång restid till dig. Kan du själv eller någon granne plussa på fler jobb för att få det mer intressant? Kan man få det mer intressant om du erbjuder dem att sticka emellan med dina jobb om de ändå är i närheten och/eller får några timmar över?

Inte för att det hjälper dig egentligen men det är troligen lättare att få ett sådant här jobb gjort om man redan har en relation med en snickare från ett tidigare större jobb, och att de kanske ser potential för kommande.

Offerten du har fått är väldigt dyr. 8h * 500-700 + material är väl rimligt. Du kan ju prova att salta det för att få dit någon kanske? Dubbel timpenning?
 
försök att hitta nån granne som kan tänka sig göra det svart finns oftast nån händig veteran som gillar att göra små jobb
 
  • Gilla
Tekladennyfikne och 6 till
  • Laddar…
Davidbagare
Vart i landet befinner du dig?
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Fadai
Har området en FB-grupp? Där kan man ju efterlysa ngn händig person till jobbet.
 
  • Gilla
Tekladennyfikne och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Floating_Cow Floating_Cow skrev:
Hej,

Jag inleder med att säga att jag inte är händig och inte har erfarenhet med vare sig snickeri eller hur man anlitar hantverkare - total nybörjare med andra ord.

Jag har ett par mindre saker som behöver göras hemma hos mig och som egentligen inte kräver någon hantverkare alls. Men eftersom jag är ofantligt ohändig och har försökt och misslyckats med vissa av sakerna tänkte jag ändå bita i det sura äpplet och betala för att få det gjort snyggt. Jag har alltså lagt parkettgolv med klick i två rum och behöver hjälp med avslut på det.

Det som ska göras är
  • Montering av tröskel
  • Montering av kvartsstav längs golvsockeln för att täcka expansionsutrymmet (5m, gering av fyra hörn)
  • Montering av rörmanschetter i trä på tre radiatorer
  • Fogning av glipor mellan golv och vägg där det inte kan täckas med list eller trösklar
  • Kapning/hyvling av innerdörrar och garderobsdörrar så att de inte kommer i kontakt med det nylagda golvet
  • Bygga/montera en liten kryddhylla framför köksfläkten
Jag uppskattar (utan vidare kunskap) att en erfaren yrkesperson skulle kunna flyga igenom den listan på en arbetsdag men jag kan väl sträcka mig till att det kanske tar två arbetsdagar om man ska vänta på att färg eller lim torkar osv.

Jag har två frågor till er att tycka till om:

1. Är detta arbete för lite i omfång? Jag har vänt mig till ett par snickerifirmor, samt typ Veteranpoolen och ingen har varit intresserad av arbetet. Jag förstår väl att mastiga totalrenoveringar ger störra vinstsummor och belägger hantverkare för längre tidsperioder men kan det inte vara smart att ha småjobb tillgängliga som man kan använda mellan sina stora jobb för att få saker att gå runt?

2. Den enda firman som nappade gav mig en offert på 21 000 kr med moms och ROT inräknat i det priset. Tröskeln skulle gå på ca 3000 kr, täcklisten på 4000 kr och kapning/hyvling av innerdörrar på 8500 och manschetterna på 2500 kr. Känner ni att de summorna är befogade? Jag ställde frågan om priserna kommer som följd av timkostnaden eller av andra orsaker och där var svaret att de är projektkostnader satta enligt fast pris - vilket inte sade mig någonting. Mitt intryck är att även denna firma inte är intresserad och signalerar det till mig genom att ha högre priser, vad tycker ni?
Du kan inte skaffa en händig pojk/flickvän? :)
 
  • Gilla
Remus46 och 2 till
  • Laddar…
Anlita någon för ett större jobb och skaffa förtroende på det sättet. Småjobb kräver ju att det går lätt för båda och då krävs ju förtroende.
 
Vid sådana småjob bör man inte ta in fastprisoffert. Firman får lägga mer tid på offerten än på jobbet. Låt en snickare göra det på löpande räkning. Fråga efter timpriset, och fasta kostnader ( de måste ta upp en bilkostnad, annars blir det problem med rot avdraget) Börjar tiden bli orimligt lång så är det bara att avbryta och betala för det som blivit gjort.
Jag instämmer att på beskrivningen låter det som max en dag, tröskeln kan vara knepig, beroende på hur det ser ut under. Kolla med enmansfirmor.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vid sådana småjob bör man inte ta in fastprisoffert. Firman får lägga mer tid på offerten än på jobbet. Låt en snickare göra det på löpande räkning. Fråga efter timpriset, och fasta kostnader ( de måste ta upp en bilkostnad, annars blir det problem med rot avdraget) Börjar tiden bli orimligt lång så är det bara att avbryta och betala för det som blivit gjort.
Jag instämmer att på beskrivningen låter det som max en dag, tröskeln kan vara knepig, beroende på hur det ser ut under. Kolla med enmansfirmor.
Bra svarat (y)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Vart i landet befinner du dig?
Vad dumt att jag inte inkluderade det i originalposten, jag bor i en närförort till Stockholm - så jag räknar iskallt med att snittpriset för hantverkare är högst närmast storstäderna. Jag ska se om jag kan uppdatera min post med vart jag bor också.
 
Fadai Fadai skrev:
Har området en FB-grupp? Där kan man ju efterlysa ngn händig person till jobbet.
Bra förslag, både till dig och maria01! Med arbete av den här omfattningen så kanske man inte behöver vara så knusslig med att se till att ha en ordentlig firma med försäkring osv.
 
H hempularen skrev:
Vid sådana småjob bör man inte ta in fastprisoffert. Firman får lägga mer tid på offerten än på jobbet. Låt en snickare göra det på löpande räkning. Fråga efter timpriset, och fasta kostnader ( de måste ta upp en bilkostnad, annars blir det problem med rot avdraget) Börjar tiden bli orimligt lång så är det bara att avbryta och betala för det som blivit gjort.
Jag instämmer att på beskrivningen låter det som max en dag, tröskeln kan vara knepig, beroende på hur det ser ut under. Kolla med enmansfirmor.
Vet du vad - jag bad inte specifikt om en offert utan det tog snickaren som kom över upp själv. Däremot så sade jag aldrig att jag kan tänka mig att arbetet görs på löpande nota så det kanske var mitt fel. Sedan så förstår jag (precis som du säger) att den avgift de tar måste stå för transport, lön, sjukförsäkring och omkostnader i företaget. Jag är bara orolig att det är ett för litet jobb för att någon ska tycka det är värt.

Jag har ganska mycket finsnickerier i lägenheten, innerdörrarna, dörrfodren och de platsbyggda garderoberna som jag funderat på att någon gång måla om. Jag kanske snarare ska paketera det här som ett målarjobb där lite snickeri behöver göras innan målandet kan starta. Man vill ju gärna spackla och måla innerdörr efter att den har kapastänker jag. Och för att veta hur mycket dörren ska kapas så ska ju tröskeln vara monterad så man vet hur mycket luftspalt man ska ha därunder.
 
  • Gilla
AYImages2
  • Laddar…
Haha. Snickare är ett släkte för sig... Frågade traktens firma om hjälp med 8 meter dropplåt och att byta 0,5 meter brädor (måla behövdes inte) och förstärka en regel som höll på att ruttna på garaget. Farsan sa att han kunde göra det på max en dag, med extra många fikapauser, och han är bara hobbysnickare, men bor lite långt ifrån. Eftersom jag jobbar 65-70h/v och har 3 småttingar tänkte jag kolla vad det skulle kosta om nån annan gjorde det. Utan tidspress och de kunde ta det när de ville. De drog till med 4 dagars arbete, två man och 22000 spänn… de hade ju kunnat säga nej tack bara liksom. Ingen vettig människa lejer in folk för dom summorna när tom en person med tummen mitt i handen kan fixa det på samma tid för ett par hundralappar i materialkostnader… förstår inte logiken överhuvudtaget. Varför vill de inte ha småjobb de kan stoppa in mellan större för att slippa tomt i schemat?! Så tänker jag som också är egen företagare iallafall.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Daggew och 6 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Haha. Snickare är ett släkte för sig... Frågade traktens firma om hjälp med 8 meter dropplåt och att byta 0,5 meter brädor (måla behövdes inte) och förstärka en regel som höll på att ruttna på garaget. Farsan sa att han kunde göra det på max en dag, med extra många fikapauser, och han är bara hobbysnickare, men bor lite långt ifrån. Eftersom jag jobbar 65-70h/v och har 3 småttingar tänkte jag kolla vad det skulle kosta om nån annan gjorde det. Utan tidspress och de kunde ta det när de ville. De drog till med 4 dagars arbete, två man och 22000 spänn… de hade ju kunnat säga nej tack bara liksom. Ingen vettig människa lejer in folk för dom summorna när tom en person med tummen mitt i handen kan fixa det på samma tid för ett par hundralappar i materialkostnader… förstår inte logiken överhuvudtaget. Varför vill de inte ha småjobb de kan stoppa in mellan större för att slippa tomt i schemat?! Så tänker jag som också är egen företagare iallafall.
Håller helt med - jag tar hellre ett "nej, arbetet du föreslår lönar sig inte för oss" snarare än en superoffert med några fler nollor än vad som behövs.
 
  • Gilla
Ankmamma och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.