Har monterat upp en gammal timmerstomme av dålig kvalitet. Minst 100 år gammal, med diverse röt- och insektsskador. Har även kapat bort en bit, två knutar, då den var för stor.
Tänkte nu sätta in innerväggar av träpanel och inreda en bastu. Väggen som saknas får ett glasparti och skjutdörrar.
Min fråga är hur man kan regla mot timmerstommen med tanke på stockarnas rörelser? Reglarna kan nog behöva stadga stockarna lite eftersom passningen mellan dem inte är helt bra på vissa ställen.
En påbörjad grund till ett uthus med grus och horisontella trästockar staplade på varandra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träväggar på en äldre byggnad med synliga reparationsarbeten och en pallbock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för alla tips!
 
Eftersom timmer rör sig med värme och luftfuktighet så det kommer att nog röra sig hur du än gör. Hade det varit mitt bygge så hade jag nog reglat med grövre reglar och satt tätt mellan skruvarna. Sen så där det är mellanrum mellan regel och timmer klyvt ut en träbit så den passar som mellanlägg och dragit skruven genom alltihop. Om du bara är ute efter utseendet har jag sett folk som bara byggt ett rum inuti utan kontakt med timringen.Väggen som saknas kan du göra en stålram till och dra ihop med timret och sedan montera glas och skjutdörrar i ramen.
Lagom grovt stål i ramen så kommer timret inte att röra sig där.
 
Tack för svaret!
I det andra timmerhuset intill är det grova reglar med fransk skruv i varje stock runt dörröppningen och det verkar funka. Jag skruvar nog grova reglar på väggarna som innerväggarna sedan byggs på.
Stålprofiler runt väggen som saknas var en bra ide', tack för den!
 
Jag är illa rädd att du behöver plocka ned timran och dymla ordentligt och kanske knuta in en fjärde vägg. Annars får du ingen stabilitet i det hela.
Stålramen som du talar om kan möjligen fungera men bultarna måste löpa i avlånga hål i stålet så timran får sättna.....men först behöver du mera dymlingar.
 
Dymlingar och knytning vore naturligtvis det bästa, men jag har en väldigt begränsad tidsbudget, så det får bli en stålram. Quick-fix...
 
Ett minne på en vägg! År 1895, förmodligen då huset sattes upp efter en flyttning. Väderbitna trästockar med inskrivna årtal och signaturer från 1895 på en husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Av stockarna väderbitna utseende är huset säkert mycket äldre.
Närbild av väderbitna stockar i en timrad husvägg, antyder byggnadens ålder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.