Hej,

Har haft problem med att vattnet inte rinner bra mellan duschkabin och golvbrunn. Jag tog därför loss vattenlås och röret mellan duschkabin och golvbrunn och rengjorde det.

Efter att jag satte tillbaka vattenlåset så sitter det inte ordentligt åt längre. Det rinner vatten direkt från duschkabinen ut på golvet.
Vy under en badkar med synliga rör och avloppskopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag lyckas inte fästa det hårdare genom att skruva på skruven (se bild nedan). Jag kan inte längre ta bort det heller. Några idéer vad som gått fel och vad jag kan göra? Jag skruvar och skruvar men ingenting händer oavsett riktning.
Närbild på ett diskhoavlopp med en uppfällbar propp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Kanske har du dragit sönder plastdelen i vattenlåset som skruven är gängad i så att det hela bra snurrar runt när du skruvar?
 
Låter som att du gängade snett och skruven nöp i en gänginsats som nu lossnat i plasten av att det gick tungt.....
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kanske har du dragit sönder plastdelen i vattenlåset som skruven är gängad i så att det hela bra snurrar runt när du skruvar?
S Stefan1972 skrev:
Låter som att du gängade snett och skruven nöp i en gänginsats som nu lossnat i plasten av att det gick tungt.....
Tack för hjälpen. Jag tittade närmare på det idag. Verkar som en liten metalinsats har ramlat ner i vattenlåset.
Jag bifogar en bild på skruv och gänginsats. Skruven är i rätt dåligt skick, borde nog skaffa en ny.

Är det möjligt att fästa metallinsatsen i plasten? Jag gjorde ett tappert försök med trådar och superlim för att lyckas fästa men det höll inte.

Ska jag bara köpa ett nytt vattenlås istället? Hur hittar man i djungeln av vattenlås på marknaden? Jag kan inte se något märke eller nummer som identifierar mitt vattenlås.
 
  • Skadad skruv och metalinsats på mörk bakgrund relaterade till en fråga om vattenlåsreparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
är ju en vanlig mutter.......frågan är ju hur den suttit fast tidigare? Borde väl synas om du tar bort bottendelen och har den framför dig? Är väl bara lossa den på röret.
 
Claes Sörmland
Ja köp nytt, alltid enklare och inte så dyrt med VVS nu för tiden.

Du behöver inget vattenlås i och med att du går till golvbrunn. Det du behöver är en bottenventil som passar på duschkaret. Om du vet märket på duschkabinen så kanske det finns som reservdel. Annars fungerar säkert nån generisk variant för storleken på hålet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.