Hej alla

Ska ge mig på att bygga väggar till en källartrappa.
Tänker mig att den ska formas som ett U och väggarna är 1.7m höga samt 150mm tjocka.
Bifogar en liten skiss på hur det ska se ut och där jag skrivit lite frågor.

Angående formen, liggande 70 och stående 95-regel eller behövs grövre dimensioner?
Vilken täthet har man på de horisontella respektive vertikala?

Är det någon som gett sig på detta eller är grym på betong och kan ge mig lite råd?

Tack på förhand.
 
Du bör ju göra en hängform så du gjuter golv och väggar i ett stycke. Du får bocka B-järn i bottenplattans underkant som går till insida av väggen. Tänk på täckskiktet. 50 mm mot mark i golv å vägg. Räcker med 12-järn. Cc 150.

normalt kör du liggande och stående 45*95 med brädform.
Glöm inte stagen.
 
I Installation skrev:
Du bör ju göra en hängform så du gjuter golv och väggar i ett stycke. Du får bocka B-järn i bottenplattans underkant som går till insida av väggen. Tänk på täckskiktet. 50 mm mot mark i golv å vägg. Räcker med 12-järn. Cc 150.

normalt kör du liggande och stående 45*95 med brädform.
Glöm inte stagen.
Okej, men med hängformen hur blir det då med betongen som är i väggen? Den trycks inte ned i plattan så det rinner över där?

Lite osäker på hur jag ska förklara.
 
A andreashe skrev:
Okej, men med hängformen hur blir det då med betongen som är i väggen? Den trycks inte ned i plattan så det rinner över där?

Lite osäker på hur jag ska förklara.
Klart den kan om man har för mycket flyt i pjucket. Men man börjar med att gjuta plattan.
Längst ned på formen har man en liggande 45*95 i överkant bjälklag. Gjut dit till underkant regel. Vänta i 20 minuter sen fyller man väggarna lite åt gången. Vibra inte som en tokig utan ta det piano så går det. Har gjutit många hänformar i mina dar och det går alldeles utmärkt.
 
Jag gjöt om väggar i ett rum i min källare.
Var helt slutkörda block av lättbetong som fått stryk pga. idiotiskt bygge på 70:talet och odränerad grund som tidigare utgjorde väggarna. Gick inte att reparera utan att bli ruinerad, så jag byggde gjutform av OSB-skivor.

Skarvar tätades med spillbrädor jag hade av både fasad och knut.
Gjorde en herrejösses mängd med stöttor och stag av ytterligare spill och förankrade dem.

Tjockleken gick ut ca 5 cm + inåt mot lättbetongen som inte var förstörd mellan 2 till 12 cm till så tjockleken på godset totalt varierar mellan 7-17 cm ca. Jag armerade det med tjockt armeringsnät jag köpte på byggmax, tjockleken minns jag inte men är de 3 mm kanske? .

Gick finfint, med undantaget att det på 1 ställe där det var extremt lite gammal vägg kvar (dvs djupt) buktade ut en smula. Löste sig raskt. Det påverkade slutresultatet men i mitt fall var det ok i och med att jag ändå putsade lite efteråt och ville komma åt looken man har i kyrkors väggar eller i de gamla lägenheterna i Göteborg där det är "fulputsat och vitmålat".
Det hade inte hänt om jag inte varit optimist med tätningen, och går enkelt att förebygga genom ett lager OSB till så att ramen varit dubbelt så tjock.

Slutresultatet blev bra trots allt.
Knackade med jämna mellanrum som en total idiot för att se till att det verkligen packades nedåt och kvittade av bubblorna.

Kanske oortodox att nyttja sig av OSB men jag ville som sagt åt texturen och ojämnheten + att skivornas storlek var perfekt när de låg ner
 
Varför inte mura istället? 200mm lecablock med bistål i varannat skift. Använder man trappan som mothåll skulle man säkerligen kunna komma ner till bistål i var 3e skift.
Är det någon speciell anledning till att sulan sticker ut så mycket? Nån dm borde vara tillräckligt?
 
I Installation skrev:
Klart den kan om man har för mycket flyt i pjucket. Men man börjar med att gjuta plattan.
Längst ned på formen har man en liggande 45*95 i överkant bjälklag. Gjut dit till underkant regel. Vänta i 20 minuter sen fyller man väggarna lite åt gången. Vibra inte som en tokig utan ta det piano så går det. Har gjutit många hänformar i mina dar och det går alldeles utmärkt.

Tänkte ta en betongbil som häller i allting, borde inte va nå problem då ?

Tänker mig att den vill man ju inte ha ståendes allt för länge och ticka..
 
B bossespecial skrev:
Varför inte mura istället? 200mm lecablock med bistål i varannat skift. Använder man trappan som mothåll skulle man säkerligen kunna komma ner till bistål i var 3e skift.
Är det någon speciell anledning till att sulan sticker ut så mycket? Nån dm borde vara tillräckligt?
Det är en bilparkering längs långväggen så det måste hålla en del marktryck. 2/3 av murens höjd är ju en tumregel när det gäller stödmurar. Mura med geo nät kanske är en ide för att hålla emot marktrycket.
 
A andreashe skrev:
Det är en bilparkering längs långväggen så det måste hålla en del marktryck. 2/3 av murens höjd är ju en tumregel när det gäller stödmurar. Mura med geo nät kanske är en ide för att hålla emot marktrycket.
Då kan det va bra med armerad betong framför murat.
I och med att du har kortsidorna och plattan som håller emot den längre väggen så behöver inte sulan vara så stor. Tumregeln som du nämner gäller mer för typen L-stöd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.