Såg att lokala blomnasaren har Vildkaprifol hemma, undrar om det är ok att plantera vid ett större äppelträd, typ 6 meter högt? Har inget riktigt bra ställe annars som den kan klänga upp sig i.
Eller är det mindre bra? Framför allt är det doften på kvällarna lockar.
 
D dibb skrev:
Såg att lokala blomnasaren har Vildkaprifol hemma, undrar om det är ok att plantera vid ett större äppelträd, typ 6 meter högt? Har inget riktigt bra ställe annars som den kan klänga upp sig i.
Eller är det mindre bra? Framför allt är det doften på kvällarna lockar.
Kaprifol är en växt som slingrar runt och stryper sitt underlag, tycker då inte att det lämpar sig att prova i ett träd man tycker om. En ros som jämförelse hakar i med taggar. Men någon annan här kanske har andra erfarenheter.
 
S Stockholm69 skrev:
Kaprifol är en växt som slingrar runt och stryper sitt underlag, tycker då inte att det lämpar sig att prova i ett träd man tycker om. En ros som jämförelse hakar i med taggar. Men någon annan här kanske har andra erfarenheter.
Jo det är just det som jag är lite undrande om hur värdträdet tycker om att få en klängväxt på sig.
Enligt växthandlaren ska det nog inte påverka trädet om det är friskt.
 
En kaprifol tog död på ett träd (inte äpple men något lövträd iaf) hos grannen på ungefär 8 år, men det var å andra sidan ett träd som växte, vilket gjorde att det verkligen syntes var kaprifolen skar in i barken på det..

Tror trädet var runt 5 cm i diameter när kaprifolen tog fart, och runt 8-10 cm när de nya ägarna tog ner det döda trädet härom veckan....
 
D dibb skrev:
Såg att lokala blomnasaren har Vildkaprifol hemma, undrar om det är ok att plantera vid ett större äppelträd, typ 6 meter högt? Har inget riktigt bra ställe annars som den kan klänga upp sig i.
Eller är det mindre bra? Framför allt är det doften på kvällarna lockar.
Det skulle jag inte göra. Det växer vilt här, finns överallt, och det går riktigt hårt åt allt som är upprätt.

Jag tycker själv mycket om vildkaprifol och har ett par skott i en kruka som väntar på utplantering men jag kommer att göra någon form av spaljé eller pergola och ha det där. Det fiffiga är att man då blir av med eventuella jordskott med hjälp av gräsklipparen.
 
Hade inte gjort det, vildkaprifolen har dragit ner en gren på en stor ek här. Om en stor ek inte klarar att stå emot känns det som en stor risk med ett mindre träd.
 
Tackar för all input. Det blir en mindre pergola nästa år tror jag. :)
 
  • Gilla
mimblewimble
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.