Hej!

Vi bor i ett hus där pannan inte använts på många år då paret som bodde här inte klarade av trappen till källaren.

Systemet har en ackumulatortank med patron och vedpanna vardera med egen cirkulationspump.

Vrider jag på vattnet till pannan så forsar det ut vatten ur det avkapade röret överst på pannan bakom tryckkärlet.

Frågan är då om det räcker att plugga det röret då det går ut ett annat isolerat rör till systemet överst på vänstra sidan pannan? Fast då är frågan vad röret haft för funktion som blivit avkapat?

Kanske det är omgjort då expantionskärlet kanske suttit någon annanstans?

Innan sotaren kommer hit så behöver jag få allt funktionellt och den enda rörmockaren är fullbokad en tid framöver.

Pilen på ena bilden visar vart röret är avkapat.

Så all hjälp och tips är välkommet!
 
  • Vattenläcka vid röranslutning med rost och fuktskador på betonggolvet markerat med röd pil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källare med en gammal pannanläggning, expansionskärl och rörledningar, vissa med isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på en gammal Albin-panna med tekniska specifikationer som är delvis smutsiga och slitna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bild på en gammal blå vattenbehållare med röranslutningar och slarvigt applicerat tätningsskum runt ett rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett förrådsutrymme med rörledningar, en cirkulationspump, isolering och en blå metalllåda med verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal blå panna i ett dammigt pannrum med verktyg och lampa på ovansidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pannans grova toppanslutning var avsedd att anslutas till ett öppet expansionskärl på vinden. Finns det något inkopplat expansionskärl nu? Knappast. det lilla 18 literskärlet som står löst på pannan räcker ju knappast ens till en liten oljepanna och du har acktank
Kan du göra jobbet själv så skrota pannvraket och sätt dit en bättre vedpanna. Koppla in rörmokare blir dyrt.
Förutsätter att acktanken är riktig
 
Fast om det är öppet där så måste ju pannan vara helt bortkopplad eller avstängd?
 
G Granström2 skrev:
Pannans grova toppanslutning var avsedd att anslutas till ett öppet expansionskärl på vinden. Finns det något inkopplat expansionskärl nu? Knappast. det lilla 18 literskärlet som står löst på pannan räcker ju knappast ens till en liten oljepanna och du har acktank
Kan du göra jobbet själv så skrota pannvraket och sätt dit en bättre vedpanna. Koppla in rörmokare blir dyrt.
Förutsätter att acktanken är riktig
Då är det som jag misstänkte!
Är det en dålig panna?
Acktanken fungerar och är det enda som används just nu sen massa år tillbaka.
Jobbet att fixa det som behövs kan jag göra själv för att få det att fungera.

Frågan är då hur stort kärl som behövs?
 
S Stefan1972 skrev:
Fast om det är öppet där så måste ju pannan vara helt bortkopplad eller avstängd?
Pannan har blivit bortkopplad under 90-talet då varmvattenberedaren suttit uppe på vinden förrut (glömde nämna det i ovanstående svar) och tidigare ägare inte klarade av källartrappen.

Pannan och systemet var fullt funktionellt innan
 
R Rrulle skrev:
Pannan har blivit bortkopplad under 90-talet då varmvattenberedaren suttit uppe på vinden förrut (glömde nämna det i ovanstående svar) och tidigare ägare inte klarade av källartrappen.

Pannan och systemet var fullt funktionellt innan
jo det förstår jag men poängen var mest hur tanken bredvid är inkopplad då......Det nya röda exp kärlet är väl troligen på den tanken men sen då.....För det är väl den du menar de har använt som elpanna?
 
S Stefan1972 skrev:
jo det förstår jag men poängen var mest hur tanken bredvid är inkopplad då......Det nya röda exp kärlet är väl troligen på den tanken men sen då.....För det är väl den du menar de har använt som elpanna?
Du har helt rätt, den används som uppvärmning idag och därav intresset av att koppla ihop vedpannan.

Allt är sammankopplat i samma system och har alltid varit så förutom att det lilla expantionskärlet monterats senare och barnen till dom som bodde här innan minns inte hur det var kopplat innan.

Det lilla kärlet ser ut att blivit ihopskarvad där pannan topprör tidigare varit monterad, dock är en till anslutning med kran/ventil förberedd till det lilla kärlet. Dock behöver jag ett större kärl som jag fick veta i tidigare svar.



Jag är helt nollad då det gäller det här så ursäkta min korkade okunskap :cool:
 
ja det är ju omöjligt att säga utan att se själv men jag tänker mest på de rör man ser in och ut ur pannan på sidan. Verkar ju vara nån ny pump där också så det är ju lite diffust hur det är gjort. Pannan verkar ju inte helt urkopplad men ändå en massa rör.....Skulle det flöda vatten i pannan så skulle det rimligen ta sig ut upptill då också....
 
Följ noga alla rör som är kopplade till pannan. Någonstans måste det troligen sitta stängda kranar så pannan är frånkopplad. Annars skulle det ju som skrivits redan strömma ut vatten ur röret vid pilen. Tror absolut inte att det bara är att plugga röret i nuläget
 
Jag har visst varit lite otydlig.

Det finns kranar på flera ställen och kranen in till pannan sitter framför cirkulationspumpen (öppnas/stängs med spårmejsel) funderingen var vad toppröret var till och det behövs ett större tryckkärl till pannan som bör kopplas ihop även där toppröret är kapat?

Jag kan bifoga fler bilder om det hjälper att lösa mina funderingar?
 
Du har säkert en kran ut från pannan också. Annars skulle vattnet gå bakvägen från systemet in i pannan.
Ja du behöver större expansionskärl om du ska elda med ved. Man brukar säga 10% av totala vattenvolymen.
Bilder är alltid bra!
 
Du ställde frågan om pannan var ngt att ha. Jag hade en Albin 444 (+ 2 x 500 L tank) och den drog ca 40 kbm ved per år. Satte in en Baxi bonus light och en tank till. Klarar mig nu på 25 kbm ved per år.
Hade väldigt höga rökgaser så det eldades mest för kråkorna.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.