Och om planeten och samhället krashar ihop p.g.a. allt shoppande? Avundsjukekortet är så tråkigt, det används bara för att försöka döda diskussionen. Mitt jobb är berorende av lyxkonsumtionen men jag kan inte förneka VetarN för fram några viktiga punkter, som är OBEKVÄMA att konfronteras med för många.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Är det måhända ett drag av en hederlig avundsjuka? Tänk om folk skulle göra som du säger så skulle många bli arbetslösa och staten skulle förlora skatteintäkter, men ökade utgifter.
Det är tur att de flesta väljer att shoppa.
Även om jag inte har råd med ett spa så får andra gärna.köpa ett. Jag har inga problem med det!
Ett spabad är ju inte konstruerat för en massa innovativa lösningar, alltså är det väl en rimlig slutsats att om man tycker det är för dyrt att Driva, så har man inget.
Man kan inte bada badkar heller kanske, 7 dagar i veckan, eller så gör man det och tar kostnaden.
Dagens elpris, och framtidens elpris kommer vara höga sett till vad vi är vana vid, ju snabbare man landar in den sanningen, ju enklare blir det för hjärnan att ta kloka beslut
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
På mitt system Geko har vi dessa val se bild 1

Läste att alla klor tabletter inte fungerar på span. Bild 2 nån som kör dessa? Är de fel hittar ingen info ’
 
  • Instruktionsmanual för spa med beskrivning av energisparlägen och ikoner för nybörjare, pengar och kalender.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förpackning av Swim & Fun Klor WeekTab 20g för poolunderhåll på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är definitivt skillnad på kemikalier för kalla pooler och varma span!
 
Nissens
B Borgen2021 skrev:
Ett spabad är ju inte konstruerat för en massa innovativa lösningar, alltså är det väl en rimlig slutsats att om man tycker det är för dyrt att Driva, så har man inget.
Man kan inte bada badkar heller kanske, 7 dagar i veckan, eller så gör man det och tar kostnaden.
Dagens elpris, och framtidens elpris kommer vara höga sett till vad vi är vana vid, ju snabbare man landar in den sanningen, ju enklare blir det för hjärnan att ta kloka beslut
Det har väl aldrig varit speciellt klokt att ha något konstant uppvärmt oisolerat utomhus och kanske utnyttja det 1% av tiden…
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det viktigaste är att tömma pump och filter. och sänka nivån vatten i slangarna.
att tömma pump och filter borde inte vara något större problem. Det viktigaste är att vattnet kan expandera när det fryser
Eller vsrför inte göra det enklaste istället…
 
B Borgen2021 skrev:
Man kan inte bada badkar heller kanske, 7 dagar i veckan, eller så gör man det och tar kostnaden.
Det är nog inte speciellt dyrt faktiskt om man har värmepump för VV och låter vattnet svalna nån timme innan man drar proppen. En liten lyx jag unnar mig , snabb avspolning , i med proppen och duscha/bada en halvtimma eller så, snabb avspolning och låt badkaret svalna nån timme innan man drar pluggen så värmen kommer huset till godo.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
M Magnushåkansson skrev:
Då man inte kan tömma badet så antar jag att man vid ett svindyrt elpris i vinter endast kan sänka temperaturen.
Många har ju en funktion att ställa tempen på 5-10 grader och frågan är om ngn elkunnig/mattesnille här kan berätta om hur mkt man kan tänkas spara in?
Att blanda in ngn typ av antifrysmedel och stänga av allt utom cirkulationspumpen gissar jag är en omöjlighet så att sänka tempen så mkt man kan bör väl vara det enda som gäller…
Kul att man införskaffade badet och nu blir det en otrolig energitjuv eller ska man säga en oekonomisk/ej försvarbar tingest om nu alla experters farhågor kommer att stämma…
Input värdesätts stort!
Mvh elkonsument i SE3 området
Vi kommer att tömma vårt spabad i september. Tömma vattnet och blåsa ur alla rör och slangar med högtryck. Min vision är att det viktigaste är att få ut så att det inte står och blir slangar som ligger fyllda med vatten. Att det ligger kvar lite grann i slangarna gör ju inget.

Varför skulle det inte gå att tömma menar du ?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Och om planeten och samhället krashar ihop p.g.a. allt shoppande? Avundsjukekortet är så tråkigt, det används bara för att försöka döda diskussionen. Mitt jobb är berorende av lyxkonsumtionen men jag kan inte förneka VetarN för fram några viktiga punkter, som är OBEKVÄMA att konfronteras med för många.
Varför skulle planeten krasha pga att vi shoppar så mycket? finns det någon seriös forskning som kan bevisa att det hänger ihop?
Eller är det något som bygger enbart känslor? För min del tycker jag det mest låter som påhitt som påminner om antivaxxers
 
  • Älska
LennartMimmi
  • Laddar…
B Borgen2021 skrev:
Ett spabad är ju inte konstruerat för en massa innovativa lösningar, alltså är det väl en rimlig slutsats att om man tycker det är för dyrt att Driva, så har man inget.
Man kan inte bada badkar heller kanske, 7 dagar i veckan, eller så gör man det och tar kostnaden.
Dagens elpris, och framtidens elpris kommer vara höga sett till vad vi är vana vid, ju snabbare man landar in den sanningen, ju enklare blir det för hjärnan att ta kloka beslut
intressant resonemang... är det inte ett klokt beslut att tömma spabadet? för att spara pengar?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
intressant resonemang... är det inte ett klokt beslut att tömma spabadet? för att spara pengar?
Kanske, om man gillar att Spabada sommartid, själv gillar jag gå ut en kall kväll efter ett gympass, eller med madamen.
Badar inte i 30+ gradigt vatten sommartid
 
F fb35523 skrev:
Vatten som är (någorlunda) rent och utsätts för normalt tryck fryser vid 0 grader Celsius oavsett om det är i rörelse eller inte. Det är en skröna att vatten kan vara kallare än 0 C om det rinner. Se denna länk för mer förklaring: [länk]

OP kan utnyttja följande trix för att spara pengar förutsatt att poolen ska vara fylld hela året:

Isolera ytan för att hindra att värmen försvinner till luften. Flytande cellplastblock kan vara ett sätt.
Hindra dunstning genom att dra en presenning över ytan (går också att åstadkomma med en oljehinna, men det är nog bättre i vattenlås än i en pool). Dunstningen sänker temperaturen på det kvarvarande vattnet.
Sänka temperaturen på vattnet. Energiåtgången beror helt på skillnaden i temperatur på vattnet och omgivningen. Det kostar alltid mindre energi att hålla vattnet kallt och bara värma just före man ska bada, men det kräver så klart planering.
Isolera runt och under badet (om det är fristående). Detta ger sannolikt bara liten effekt.

Om vattnet hålls kallt (men utan frysrisk) under veckan kan man värma det till helgen för att bada av sig. Den energi man gjort av med för att värma badet kommer delvis att förloras p.g.a. ökade förluster medan vattnet är varmt men sedan används den ju under tiden badet svalnar så man inte behöver stödvärma då.

Någon förslog att man skulle ha en smart timer som bara värmer när det är billigt. Det är en lysande strategi av flera skäl. Dels är elen billig när det finns "överflöd" och man konkurrerar då inte med andra om den tillgängliga elen. Dels kan man värma på ordentligt om det är billigt och behöver då kanske inte stödvärma alls då det är dyrt. Det kan vara ekonomiskt att värma till 40 grader under natten (eller hur varmt det nu hinner bli) för att sedan låta badet svalna under dagen då elen är dyr, trots att man bara vill undvika frysning och inte badar. Detta fungerar ju om elen är nere på minimipris nattetid (10-tals ören) och ganska dyr dagtid (flera kronor). Har man rätt styrning kan man spara grova pengar på detta samtidigt som man gör elnätet och andra konsumenter en tjänst (inkl. sig själv eftersom man behöver annan el).
Kalla det skröna men 25 års praktisk erfarenhet av en fontän som varit drift 24/365 utan fryst vatten. Det som eventuellt har stänkt utanför fryser, men inte det cirkulerande vattnet.
Visst, bor i Skåne med förhållandevis milda vintrar men ibland knäpper det till även här med -15 gr.
Hur förklarar du det?

F fb35523 skrev:
Vatten som är (någorlunda) rent och utsätts för normalt tryck fryser vid 0 grader Celsius oavsett om det är i rörelse eller inte. Det är en skröna att vatten kan vara kallare än 0 C om det rinner. Se denna länk för mer förklaring: [länk]

OP kan utnyttja följande trix för att spara pengar förutsatt att poolen ska vara fylld hela året:

Isolera ytan för att hindra att värmen försvinner till luften. Flytande cellplastblock kan vara ett sätt.
Hindra dunstning genom att dra en presenning över ytan (går också att åstadkomma med en oljehinna, men det är nog bättre i vattenlås än i en pool). Dunstningen sänker temperaturen på det kvarvarande vattnet.
Sänka temperaturen på vattnet. Energiåtgången beror helt på skillnaden i temperatur på vattnet och omgivningen. Det kostar alltid mindre energi att hålla vattnet kallt och bara värma just före man ska bada, men det kräver så klart planering.
Isolera runt och under badet (om det är fristående). Detta ger sannolikt bara liten effekt.

Om vattnet hålls kallt (men utan frysrisk) under veckan kan man värma det till helgen för att bada av sig. Den energi man gjort av med för att värma badet kommer delvis att förloras p.g.a. ökade förluster medan vattnet är varmt men sedan används den ju under tiden badet svalnar så man inte behöver stödvärma då.

Någon förslog att man skulle ha en smart timer som bara värmer när det är billigt. Det är en lysande strategi av flera skäl. Dels är elen billig när det finns "överflöd" och man konkurrerar då inte med andra om den tillgängliga elen. Dels kan man värma på ordentligt om det är billigt och behöver då kanske inte stödvärma alls då det är dyrt. Det kan vara ekonomiskt att värma till 40 grader under natten (eller hur varmt det nu hinner bli) för att sedan låta badet svalna under dagen då elen är dyr, trots att man bara vill undvika frysning och inte badar. Detta fungerar ju om elen är nere på minimipris nattetid (10-tals ören) och ganska dyr dagtid (flera kronor). Har man rätt styrning kan man spara grova pengar på detta samtidigt som man gör elnätet och andra konsumenter en tjänst (inkl. sig själv eftersom man behöver annan el).
Kalla det skröna, men
F fb35523 skrev:
Vatten som är (någorlunda) rent och utsätts för normalt tryck fryser vid 0 grader Celsius oavsett om det är i rörelse eller inte. Det är en skröna att vatten kan vara kallare än 0 C om det rinner. Se denna länk för mer förklaring: [länk]

OP kan utnyttja följande trix för att spara pengar förutsatt att poolen ska vara fylld hela året:

Isolera ytan för att hindra att värmen försvinner till luften. Flytande cellplastblock kan vara ett sätt.
Hindra dunstning genom att dra en presenning över ytan (går också att åstadkomma med en oljehinna, men det är nog bättre i vattenlås än i en pool). Dunstningen sänker temperaturen på det kvarvarande vattnet.
Sänka temperaturen på vattnet. Energiåtgången beror helt på skillnaden i temperatur på vattnet och omgivningen. Det kostar alltid mindre energi att hålla vattnet kallt och bara värma just före man ska bada, men det kräver så klart planering.
Isolera runt och under badet (om det är fristående). Detta ger sannolikt bara liten effekt.

Om vattnet hålls kallt (men utan frysrisk) under veckan kan man värma det till helgen för att bada av sig. Den energi man gjort av med för att värma badet kommer delvis att förloras p.g.a. ökade förluster medan vattnet är varmt men sedan används den ju under tiden badet svalnar så man inte behöver stödvärma då.

Någon förslog att man skulle ha en smart timer som bara värmer när det är billigt. Det är en lysande strategi av flera skäl. Dels är elen billig när det finns "överflöd" och man konkurrerar då inte med andra om den tillgängliga elen. Dels kan man värma på ordentligt om det är billigt och behöver då kanske inte stödvärma alls då det är dyrt. Det kan vara ekonomiskt att värma till 40 grader under natten (eller hur varmt det nu hinner bli) för att sedan låta badet svalna under dagen då elen är dyr, trots att man bara vill undvika frysning och inte badar. Detta fungerar ju om elen är nere på minimipris nattetid (10-tals ören) och ganska dyr dagtid (flera kronor). Har man rätt styrning kan man spara grova pengar på detta samtidigt som man gör elnätet och andra konsumenter en tjänst (inkl. sig själv eftersom man behöver annan el).
 
Österdalsälvens utlopp i Leksand där fryser det aldrig, siljan längre upp fryser och längre ner fryser det också
 
Goshark Goshark skrev:
Vi kommer att tömma vårt spabad i september. Tömma vattnet och blåsa ur alla rör och slangar med högtryck. Min vision är att det viktigaste är att få ut så att det inte står och blir slangar som ligger fyllda med vatten. Att det ligger kvar lite grann i slangarna gör ju inget.

Varför skulle det inte gå att tömma menar du ?
Visst går det men de flesta om inte alla tillverkare rekommenderar det inte! Antar att man vill friskriva sig helt från risker med förfrysningar...
 
  • Gilla
Goshark
  • Laddar…
B Borgen2021 skrev:
Kanske, om man gillar att Spabada sommartid, själv gillar jag gå ut en kall kväll efter ett gympass, eller med madamen.
Badar inte i 30+ gradigt vatten sommartid
Det ligger någonting i det du säger spa bad låter bättre på höst å vinter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.