Jag förstår inte elroboten när det gäller hushållsel som ju? är inkluderat i statistiken. Hur kan man klara hushållsel på 1000 kwh om man inte har solceller? Jag har totalt drygt 5000/år men kör alla hushållsmaskiner i denna summa också.
 
Håller med dig, man borde redovisa värme/varmvatten separat och hushållsel separat, annars blir det märkligt?
 
Många verkar ju fylla i helt galna siffror, villa i sthlm utan solceller 1000kWh/år känns ju väldigt rimligt?:thinking:
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
S
Stefan N Stefan N skrev:
Många verkar ju fylla i helt galna siffror, villa i sthlm utan solceller 1000kWh/år känns ju väldigt rimligt?:thinking:
Dom kanske misstolkar allt och skriver in genomsnittet per månad?
 
Jo, får hoppas att i version 2.0 av elroboten, att det är mer uppdelat. Vi är många som gillar siffror.

Typ per år / senaste 12 månaderna.

Värmetyp - Bergvärme
Medeltemp inomhus Oktober - Mars 22.2 grader. (loggat)
Värme / varmvatten - 3777 kWh ( har separat mätare )
Hushållsel mm - 2844 kWh
Totalt husets förbrukning - 6621 kWh
Köpt el senaste året - 4837 kWh
Solel egen användning - 1784 kWh
Såld solel - 5530 kWh
Solel total skörd. - 7314 kWh

Istället för som nu, för som yonna skriver undrar jag ibland, stämmer verkligen detta som lagts in?
Siffrorna är mina egna om någon undrar, 20210801-20220731
 
D dibb skrev:
Jo, får hoppas att i version 2.0 av elroboten, att det är mer uppdelat. Vi är många som gillar siffror.

Typ per år / senaste 12 månaderna.

Värmetyp - Bergvärme
Medeltemp inomhus Oktober - Mars 22.2 grader. (loggat)
Värme / varmvatten - 3777 kWh ( har separat mätare )
Hushållsel mm - 2844 kWh
Totalt husets förbrukning - 6621 kWh
Köpt el senaste året - 4837 kWh
Solel egen användning - 1784 kWh
Såld solel - 5530 kWh
Solel total skörd. - 7314 kWh

Istället för som nu, för som yonna skriver undrar jag ibland, stämmer verkligen detta som lagts in?
Siffrorna är mina egna om någon undrar, 20210801-20220731
Precis! Din hushållsel verkar också låg om du kör disk/tvätt/torktumlare/alla andra tekniska prylar för att inte tala om alla batteriladdningar. Trots att jag har ensamhushåll med flitig användning av bastu och snålhet disk/tvätt märker jag en väsentlig skillnad då barn/barn är här under semestrar/helger då disken går efter varje måltid och tvätten dagligen. DÅ snålar jag inte. Jag är bara nyfiken på statistiken! Dessutom planerar jag för en ekonomiskt tuff vinter.
 
yonna yonna skrev:
Precis! Din hushållsel verkar också låg om du kör disk/tvätt/torktumlare/alla andra tekniska prylar för att inte tala om alla batteriladdningar. Trots att jag har ensamhushåll med flitig användning av bastu och snålhet disk/tvätt märker jag en väsentlig skillnad då barn/barn är här under semestrar/helger då disken går efter varje måltid och tvätten dagligen. DÅ snålar jag inte. Jag är bara nyfiken på statistiken! Dessutom planerar jag för en ekonomiskt tuff vinter.
Disk/tvätt/torktumlare är ca 2-3 gånger i veckan, kör snålprogram på disk och tumlare, men inte på tvättmaskin. Har bensinbil så behöver bara ladda elcykel plus 2 robotar. Däremot använder vi ugnen max 6 gånger om året, men steker mat 2 gånger om dagen. Vet att hushållselen var lägre på året när vi bodde i lägenhet under tiden vi byggde huset. Enda som inte fanns då var robotarna.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.