wallpaper_remover.jpg
badrummet-1-900.jpg

badrummet-2-900.jpg

Jag har tyvärr ingen bild på badkaret,glömde ta bild på badkaret, men badkaret går 1,25 meter upp på väggen och det är 1,25 meter tapet på väggen. Jag avser att ta bort tapeten och måla på betongen. Det ser snyggt ut i andra sammanhang och jag gillar!

Min fråga, är det en enkel match att ta bort tapeten eller klistrar det och kladdar det att göra det? Ska man fixa en stålborste till borrmaskinen och skrapa bort det sista? Jag har väldigt svårt att se tidsåtgången och arbetsinsatsen för detta momentet. Vilka är era erfarenheter?
 
BirgitS
Det är ju väldigt olika hur bra tapeter sitter fast, en del får man ner i stora bitar av så fort man börjar pilla och i andra fall så kan man få bort någon cm åt gången.

Eftersom många sådana där tunna våtrumstapeter från 70/80-talet började släppa i kanterna redan efter 10 år så kan man ju misstänka att den där är hårt fastlimmad.
 
Här är bild på mitt badrum, som jag ska renovera!

riddargatan-02.jpg

Här är bild på ett annat badrum som påminner om det jag ska renovera, där man har målat direkt på betongen.

sjukhuset-1.jpg
sjukhuset-2.jpg

Casco Remover:
Tapetborttagning för vinyl- och nonwoven tapeter

Blanda 1 liter remover med 5 liter vatten. Blöt sedan upp ytan ordentligt med en roller, pensel eller svamp. Låt verka i minst 15 minuter. Skrapa sedan ner tapeten med stålspackel. Vid behov upprepa processen.

Jag ska måla med Beckers färger (våtrum grund + våtrum täck) och funderar på om jag verkligen behöver tre liter Beckers spackel för våtrum för 229:- eller om det går att runda den kostnaden med spackel för våtrum från annat håll...?
 
BirgitS
C Civilpolisen skrev:
Här är bild på mitt badrum, som jag ska renovera!
Att bara ta bort tapeten och måla i stället är inte en renovering, det är en liten uppfräschning.
Renovera är när man börjar från grunden och tar bort kakel, sätter nya tätskikt och ytskikt i hela badrummet.
 
  • Gilla
Civilpolisen och 1 till
  • Laddar…
Ja! Det är ett sätt att uttrycka saken. Jag säger inte emot! :)
Min fråga är egentligen om der räcker med 1 flaska av Cascal Remover på en liter, blir sex liter (plus fem liter vatten), om det räcker till badrummet som är på 8,4 kvadratmeter tapet i badrummet

Jag föreställer mig att man kan lossa själva ytskiktet av tapeten först, rolla på med det där starka medlet, vänta en stund och sen skrapa av klistret... Detta är helt nytt för mig!

Man ska vänta i 15 minuter, men om man rollar hela badrummet har det ju gått 15 minuter.

Men det hjälper mig att ställa frågor på forumet för det bättrar på processen. Skrapa måste jag köpa. (Jag har en skrapa sen tidigare...)

Sen kom jag på att det var nån annan som köpte silikon för badrummet, men man måste köpa rätt typ annars fäster inte färgen.
 
BirgitS
Tyvärr tror jag att det varierar hur mycket "remover" som behövs eftersom olika sorters lim sitter olika bra. Jag vet inte ens om den kommer att fungera alls och på bilden visar de att man kan ha den för att ta bort själva papperstapeten och inte limmet.

Silikon ska man inte måla på utan då är det bättre att välja en målningsbar fogsort.
 
  • Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
Om det är klistrat direkt på betongen idag är det ett förmodligen ett litet helvete att få bort så att det blir snyggt. Då får man nästa flexa av väggen och förmodligen putsa. Jag hade tagit bort lösa tapetbitar och skarvar och sedan bredspacklat väggen istället, blir ju liknande känsla som en putsad betongvägg.
 
  • Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
Tack!! Vilken värdefull input! Helt klart värt att beakta!
Smart idé att investera i några liter spackel att bre ovanpå resterna av limmet!
Då får jag satsa på det i stället, att köpa en sån bred stekspade för spackel...!
Tack! Det kan nog bli fint!
 
Jag har nu, baserat på denna tråden, varit och köpt dessa saker som beskrivs ovan. 5 liter spackel för våtrum. Färg från Beckers, Våtrum grund, Våtrum täck.

Men golvet... Vad tror ni om att måla det gula golvet på bilderna ovan med Hammarlack!? Det står på burken att man kan rolla... men den rollern måste man nog slänga sen, för det är svårt att få ren.Med pensel i hörnen och runt toaletten och avloppet för handfatet.

Jag har använt svart Hammarfärg på sprayburk på insidan av fälgarna till bilen.
Jag tror inte att badrummet blir mysigt med det gula golvet. Nån som har målat Hammarlack på golvet?

Hylla med burkar av vit Hammarlack, prislapp visar 189 kr för 750 ml.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.