Hej,

Liksom många andra håller jag på att se över mitt hushålls elkonsumtion. Nu har jag kommit till kyl/frys som enligt en enfasmätare drar 3,23 kWh/dygn. Vitvarorna är 9 år gamla och skulle enligt produktdeklarationen tillsammans dra 520 kWh per år, dvs 1,42 kWh dygn. Vid kontakt med tillverkaren så menar de att de får jobba hårdare nu eftersom det är varmt. De har förstås rätt i att det är varmare nu än under resten av året, men bara ca 2 grader i mitt kök. Är det rimligt att förbrukningen är 227% högre än specen pga dessa två grader eller har de tappat effektivitet över tid? Eller har tillverkaren gjort en "Volkswagen" och trimmat förbrukningen så att den bara är möjlig i laboratoriemiljö?

Har för sakens skull mätt temperaturen bakom skåpen med en IR-termometer och trots en större lucka än rekommendationen så är där ca 33 grader, ca 10 grader högre än i resten av rummet. Funderar på att leda ut värmen från bakom skåpet till köket via någon kanalfläkt i sockeln på bänkskåpet bredvid och på så vis göra det lättare för kompressorn och låta spillvärmen göra nytta. Någon som har tips på utrustning för detta?
 
Om du inte gör ditt utsug av pryttlar du redan äger tror jag inte du får någon återbetalning tyvärr. Inte heller att byta till nya skåp. Har du plats att flytta ut dem någon cm så att luftspalten ökar eller bara borra luftning i sockeln är det väl en idé.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
B
Har nästan för mig att testerna är för ett kylskåp som inte fylls på (varm luft in + varm mat in).

Jag noterade att mitt kylskåp hade en väldigt klen springa i botten, höjde upp det 2 cm, så luften kan röra sig ganska fritt under över och bakom kylen, vet inte hur mycket det påverkar förbrukningen men det är inte lika varmt bakom kylen längre.

Generellt på en värmepump har jag för mig att 1c sänkt kondenseringstemp = 2-3% mindre strömförbrukning. Men om den tumregeln är applicerbar på ett kylskåp vet jag inte.

Är det damm på kondensorn så drar det mer el.
 
  • Gilla
trickster68
  • Laddar…
De testat vad jag vet med fritt flöde bakom och utan att dörren öppnas. Så visst blir förbrukningen högre om det är 33grader bakom och du öppnar skåpet.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
Jag gissar att de är nyavfrostade och dammsugna på baksidan med
 
  • Gilla
trickster68
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.