Jag har idag en Nibe 730 frånluftsvärmepump med golvvärme i ett hus byggt 2020. Jag funderar på om det är värt att installera en eller två luftluft-värmepumpar. Dels för kyla och dels för att avlasta nibe-pumpen. Huset är totalt ca 155 kvm. Vi noterar också att huset är lite ”trögt” vid snabba värmeskiftningar, vilket förstås beror på att golvvärme är ett ganska trögt system. Då tänker jag att en LLVP kan balansera upp lite. Tänker jag fel?

Eftersom det endast är en plan funderar jag på om man ska försöka installera två mindre LLVP vid de blå markeringarna. Teorin för det skulle vara att man dels då kan dra nytta av luftens flöde i huset för att sprida värmen.

Alternativt om man ska satsa på en enda större vid den röda markeringen (entrén).

Så mina funderingar är:

1. Ska man satsa på en eller flera pumpar?
2. Vad är bäst placering?
3. Skulle det löna sig (utöver vinsten med kyla)?
 
  • Arkitektonisk ritning av en lägenhetsplan med utmärkta sovrum, vardagsrum, kök och noteringar om ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var i landet står huset? Är det ett kataloghus eller lösvirkeshus? Nuvarande elförbrukning? I moderna mycket välisolerade hus ger en F730 nästan lika låg energiförbrukning som med bergvärme. Bor man långt upp i norra Sverige så ökar dock skillnaden mot bergvärme.
 
J Josth skrev:
Var i landet står huset? Är det ett kataloghus eller lösvirkeshus? Nuvarande elförbrukning? I moderna mycket välisolerade hus ger en F730 nästan lika låg energiförbrukning som med bergvärme. Bor man långt upp i norra Sverige så ökar dock skillnaden mot bergvärme.
Det är ett lösvirkehus från Fiskarhedenvillan. Mellersta Sverige. Årsförbrukning 10.000 kWh totalt (inkl hushållsel).
Bergvärme är inte aktuellt just nu då FLVP bara är 2 år gammal. Men det är absolut aktuellt om ca 8 år eller så.
 
Ok, då ska det vara en bra konstruktion och rejält isolerat. Totala årsförbrukningen är låg. Finns knappast något alls att spara med extra luftvärmepumpar. Kan bli max några få hundra kWh om allt fungerar bra tillsammans. Blir för kyla då i första hand om ni vill satsa på det.
 
Jag skulle personligen aldrig placera den ena i det trånga allrummet. Det är allmänt känt att man kan få torra ögon och annat om man utsätts för torr luft. Förutom att llvp kan störa om ngn tittar på tv. Även ljudet kan störa när man ska sova. Om du vill ha den även för kyla. Gör den då någon nytta i det stora köket vardagsrummet?

Tyvärr är det inte bästa planlösningen för llvp. Är det svårare med värmen mot typ allrummet? Jag skulle satsa på en större vid entrén. Även fast det heller inte är optimalt. speciellt inte om du vill även ha den för kyla. Ändå har många valt den placeringen inkl jag. Då man störs mindre etc.
 
S slurppe99 skrev:
Jag skulle personligen aldrig placera den ena i det trånga allrummet. Det är allmänt känt att man kan få torra ögon och annat om man utsätts för torr luft. Förutom att llvp kan störa om ngn tittar på tv. Även ljudet kan störa när man ska sova. Om du vill ha den även för kyla. Gör den då någon nytta i det stora köket vardagsrummet?

Tyvärr är det inte bästa planlösningen för llvp. Är det svårare med värmen mot typ allrummet? Jag skulle satsa på en större vid entrén. Även fast det heller inte är optimalt. speciellt inte om du vill även ha den för kyla. Ändå har många valt den placeringen inkl jag. Då man störs mindre etc.
Tack för svaret. Ja, det är det stora allrummet som är svårast att värma/hålla temperaturen. Dels eftersom det är högre i tak där.

Spelar luftens flöde stor roll för spridning av värmen med en LLVP?
 
J Josth skrev:
Ok, då ska det vara en bra konstruktion och rejält isolerat. Totala årsförbrukningen är låg. Finns knappast något alls att spara med extra luftvärmepumpar. Kan bli max några få hundra kWh om allt fungerar bra tillsammans. Blir för kyla då i första hand om ni vill satsa på det.
Tack för svaret. Då tåls det att fundera på. Att lägga 10-20k endast för kyla kanske inte är värt det.
 
S Smoksnes skrev:
Tack för svaret. Ja, det är det stora allrummet som är svårast att värma/hålla temperaturen. Dels eftersom det är högre i tak där.

Spelar luftens flöde stor roll för spridning av värmen med en LLVP?
Ja luft är ganska nyckfull som värmesystem. Det kan ofta bli köldfickor. Där man förväntar sig att varma luften ska nå fram, men inte gör det. Jag som har den i hallen hade svårt att få in den i vardagsrummet. En annan fläkt fick leda in den dit. Med nu öppen planlösning så försvann problemet. Då luften kunde cirkulera bättre.

Även fast du har ett bra luftvärmesystem så visar det på allrummet. Där utrymmen längst bort från anläggningen blir svårare att värma. Placerar du den i hallen så får du varmare där men kommer nog inte kännas så speciellt varmare i andra rum typ högst 1-2 grader. Men du kan ha fläkten på högre hastighet utan att det stör nämnvärt. Att då ha den där som köldbärare så gör den inte så stor nytta i en hall. Då utrymmet den kan kyla är betydligt mindre än vad den ger värme.

Men till skillnad mot andra system så känns värmen direkt. Mot system som kan ta 12-24 tim att anpassa sig. Så du får göra en avvägning om ev nytta med den. Med äldre luftvärmesystem så hade jag sagt ja direkt. Men i ditt fall blir inte vinsten så stor. Utan mer om komforten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.