Hej,

Jag har nu i flera år gått och väntat på att vi skulle kunna gå från solvärme till riktig solel(Solfångarna producerar el, inte värme). Jag känner folk i Tyskland och Holland där detta tydligen är väldigt vanligt, det elöverskott de producerar säljs till elbolaget.

Jag tror det skulle vara en lönsam investering, mycket mer lönsam än solfångare som bara lagrar värme, intebara lönsam för mig men även för samhället, men jag kan inte hitta att det går att investera i för ett enskilt hus.

Är det någon som vet något om när denna typ av solenergi kan förväntas nå även vårt land för vanliga husägare?

--- Mats ---
 
Jag vet att det finns en del försök - bland annat något projekt i Strängnäs - där ett bostadsområde ska driva sina värmepumpar med solcellsproducerad el (solfångare --> värmer vatten eller luft, solcell --> producerar elektricitet).

Problemet är att solceller fortfarande är relativt ineffektiva, ytkrävande och framför allt dyra i förhållande till den energi de producerar. Läste någonstans att en modern solcell har en verkningsgrad på omkring 12 %. Köpa solceller som privatperson för att täcka behovet för eluppvärmning är tyvärr närmast omöjligt idag. En solcellspanel med en effekt på endast 150 W kan täcka 2 kvm och kostar kanske 12 - 15 tkr. Och då ska man betänka att den bara ger 150 W när solen skiner för fullt.

Lönsamt är det knapast idag. Inte för privatpersoner i Sverige (såg däremo ett spännande reportage om Spaniens första kommersiella solenergikraftverk - men det byggde på jättelika reflektorer som koncentrerade solstrålarna mot ett vattentorn som drev en ångturbin). Men visst hoppas man på mer effektiva paneler för rimliga konsumentpriser.
 
Kasch skrev:
Jag vet att det finns en del försök - bland annat något projekt i Strängnäs - där ett bostadsområde ska driva sina värmepumpar med solcellsproducerad el (solfångare --> värmer vatten eller luft, solcell --> producerar elektricitet).

Problemet är att solceller fortfarande är relativt ineffektiva, ytkrävande och framför allt dyra i förhållande till den energi de producerar. Läste någonstans att en modern solcell har en verkningsgrad på omkring 12 %. Köpa solceller som privatperson för att täcka behovet för eluppvärmning är tyvärr närmast omöjligt idag. En solcellspanel med en effekt på endast 150 W kan täcka 2 kvm och kostar kanske 12 - 15 tkr. Och då ska man betänka att den bara ger 150 W när solen skiner för fullt.

Lönsamt är det knapast idag. Inte för privatpersoner i Sverige (såg däremo ett spännande reportage om Spaniens första kommersiella solenergikraftverk - men det byggde på jättelika reflektorer som koncentrerade solstrålarna mot ett vattentorn som drev en ångturbin). Men visst hoppas man på mer effektiva paneler för rimliga konsumentpriser.
Tack,

"sol cell" gav fler träffar än solenergi, och på engelska blev det "solar cells" eller solar energy. Hjälpte mig en del. Ser att de ligger mellan 75-150 Watt per kvadratmeter.

Min tanke är inte att värma huset med dem, utan att hantera varmvatten och hushållsenergin. 8000 KWH per år till exempel, skulle innebära 20 kilowatt-timmar om dagen. Om jag lägger dem på taket kan jag lätt hitta en yta som är på 6*4 meter, 24 kvadrat, vilket kan ge mig 3.6 KWH per timme när solen är som snällast. Det innebär att snälla dagar kan jag producera mer än jag behöver redan på dessa 24 kvadratmeter.

Hur man än räknar kan man därför komma fram till att det är inte takytan som är begränsningen för den möjliga nyttan. Så det stora problemet som jag förstår det från din text är priset för solcellerna (plus att få svenska elbolag att köpa överskottet).

Det enda jag kan hitta om priser är skattningar på investeringskostnader på 20000$ för ett helt hus. I och för sig amerikanska eller australiska hus, som säkert får mer sol än vi får. Men det jag inte kan hitta är ett företag som skyltar med priser på sol celler för hus el. Gissar att problemet är språket? Holländska och tyska företag lär knappast annonsera på engelska, och det är i Tyskland och Holland jag förstått att detta är utbrett bland husägarna.

Vet du något företag där som säljer till privatpersoner och som sätter ut priser så man kan hitta dem?

--- Mats ---
 
Hehe... Det bra, kämpa på. Ingen vore gladare än jag om du lyckas ordna en fungerande anläggning till ett hyfsat pris. Men för att ge dig ytterligare smolk i bägaren: Solceller levererar 12-24 v spänning. Visserligen kan du väl, dock med viss effektförlust, omforma till högspänning. Men då är nästa problem att de flesta nätägare vägrar koppla in så små leverantörer till sitt när. Kostar mer än det smakar.

Ett alternativt - som är just ganska alternativt - är att be nätleverantören plugga ur dig från nätet och köra ett eget slutet lågspänningssystem. Mycket går ju att driva på 12/24 v, inte minst belysning. Men det kräver rejäla blyackar och då står man ändå med risken att vara utan elekticitet, särskilt vintertid. Dessutom finns det som bekant en massa andra roliga mer eller mindre behövda prylar som kräver 220/380 v. 220 v går att köra via omformare men det är ganska ineffektivt och suger snabbt musten ur det största batteri.

För övrigt hoppas jag att nätleverantörerna så småningom tvingas att koppla in även mindre elproducenter vilket på lång sikt skulle kunna ge en mer miljömässigt hållbar och mindre sårbar elproduktion.

Vad gäller länkar till solcellsföretag har jag inga direkta tips. Legoelektronik säljer dock en hel intressanta självförsörjningsprylar, bland annat solcellspaneler: Välkommen till Lego Elektronik - Lego Elektronik AB - Alternativ Energi

Men ojdå, nu hittade jag tack vare dig följande: Grid-connected solar / Grid-solcells anläggning / Produkter / Välkommen till Lego Elektronik - Lego Elektronik AB - Alternativ Energi Låter intressant men fortfarande för dyrt.

Lycka till!
 
Kasch skrev:
Hehe... Det bra, kämpa på. Ingen vore gladare än jag om du lyckas ordna en fungerande anläggning till ett hyfsat pris. Men för att ge dig ytterligare smolk i bägaren: Solceller levererar 12-24 v spänning. Visserligen kan du väl, dock med viss effektförlust, omforma till högspänning. Men då är nästa problem att de flesta nätägare vägrar koppla in så små leverantörer till sitt när. Kostar mer än det smakar.
.
.
.
För övrigt hoppas jag att nätleverantörerna så småningom tvingas att koppla in även mindre elproducenter vilket på lång sikt skulle kunna ge en mer miljömässigt hållbar och mindre sårbar elproduktion.

Vad gäller länkar till solcellsföretag har jag inga direkta tips. Legoelektronik säljer dock en hel intressanta självförsörjningsprylar, bland annat solcellspaneler: Välkommen till Lego Elektronik - Lego Elektronik AB - Alternativ Energi

Men ojdå, nu hittade jag tack vare dig följande: Grid-connected solar / Grid-solcells anläggning / Produkter / Välkommen till Lego Elektronik - Lego Elektronik AB - Alternativ Energi Låter intressant men fortfarande för dyrt.

Lycka till!
Tack! Både pris och effekt och yta och allting. Precis vad jag misslyckats med att hitta.

Det där med 12 Volt och 24 Volt är inget jag ser som ett problem. Har varit mycket i Tyskland och Holland, och jag vet att de också har 220 Volt precis som vi. Och de kör redan allt det här.

Det finns bara två verkliga problem:

1. Våra elbolag vill inte släppa in oss på nätet, det krävs påtrycknign för att lösa det. Men eftersom hela Europa går den här vägen kan inte Sverige hur länge som helst motivera varför man inte skall få det hos oss.
2. Priset. Ditt exempel med 46000 SEK för 600 Watt på 5 m2 är första gången jag hittar ett pris att ens fundera från.

Med 30 års livstid innebär det 29 öre per kilowatttimme om solen lyser dygnet runt året runt. Så är inte fallet. På sommaren sakas det 7 timmar sol om dagen, på vintern finns det 7 timmar sol om dagen. Så i snitt kan den lysa 12 timmar per dygn. Då är vi uppe i 60 öre per kilowatt. Sedan är det inte alltid molnfritt (suck). Dock, så mycket dyrare än 1 krona per kilowatt behöver det inte bli? Och elpriset lär inte vara 1 krona eller mindre om 30 år...

Vill minnas det finns en subvention fårn staten för vanlig elvärme. Det är ju rimligt att i samma läge som man bestämt sig för att som Tyskland och andra tvinga elbolagen till att acceptera husägarna på nätet så kan man också subventionera sol celler. Det skall inte så mycket subvention till för att priset redan nu skall vara i klass med elnätspriserna (förutsatt att man likt Tyskland, Holland, ... kan sälja överskottet tillbaka till elbolagen).

Med ett par sådana här element skulle man kunan täck både varmvatten och majoriteten av hushållselen själv.

--- Mats ---
 
Kasch skrev:
Fler länkar på temat nätanslutna solcellspaneler verkar finnas hur mycket som helst - få svenska leverantörer dock som du redan konstaterat):
[länk]

Grid Connected Solar Power - Mr Solar - Renewable Energy Systems

Solco Ltd - Grid Connected Power Systems

[länk]

Grid Connected Solar Electricity - Natural Technology Systems

Positive Power - My Grid Connected Solar House - by Anthony Skelton (Pres. av privat anläggning i England)

[länk] (Vinnova-rapport om solcellsanläggningar i Tyskland och Holland)

[länk] (Info bland annat om inkoppling hos nätleverantörer)
Hooo! Tack. Det blev mycket läsning för mig där. Nyckelsökordet verkar vara "grid connected".

Från allt detta borde det gå att se hur mycket el Tyskarna eller holländarna får ut. Visst skiljer det mot oss skåningar, men åtminstone en hint om hur mycket egen el man kan förvänta sig att producera borde gå att få ut av detta.

Nyckeln till framgång är nog när vi i Sverige inser att det inte är en fråga om tekniska problem, utan att det finns ekonomiska frågetecken, förutom svårigheten med att få elbolagen att acceptera husägarna på nätet.

--- Mats ---
 
Kasch skrev:
Fler länkar på temat nätanslutna solcellspaneler verkar finnas hur mycket som helst - få svenska leverantörer dock som du redan konstaterat):
[länk]

Grid Connected Solar Power - Mr Solar - Renewable Energy Systems

Solco Ltd - Grid Connected Power Systems

[länk]

Grid Connected Solar Electricity - Natural Technology Systems

Positive Power - My Grid Connected Solar House - by Anthony Skelton (Pres. av privat anläggning i England)

[länk] (Vinnova-rapport om solcellsanläggningar i Tyskland och Holland)

[länk] (Info bland annat om inkoppling hos nätleverantörer)
Från dessa fick jag ut ännu mer information.

Från australien: (eftersom jag inte kunde hitta motsvarande från Tyskland). Årlig förväntad energi från ett 660 Watts system (en modul i första svenska inlägget) är lite över 1000 kilowattimmar.

Från Tyskland: Låter som rena drömmen, inte bara måste elbolagen köpa av ens elöverskott, de betalar dessutom nästan runt 5 kronor per kilowatt, allt i syfte att forcera fram en renare miljö.

Min första kalkyl på vad man borde kunna få ut från en 600 watts solcell var lite överdriven (jag slutade på runt 1300 Kilowattimmar). Vi lär ju få mindre än en australienare...

Men även med hänsyn till det, priserna per kilowatt ser oväntat rimliga ut, och borde om man fick sälja överskottet till elbolaget leda till ett lägre pris för en sett över 30 år än om man fortsätter "hyra" från elbolagen.

Inte särskilt förvånande, det är billigar att köpa och äga, än att betala till hyra och vinst åt någon annan. Mend et krävs nog hjälp från staten för att få lov att sälja elöverskottet...

--- Mats ---
 
Det beror nog mycket på den lokala el-leverantören, jag har skickat in föranmälan på en liknande anläggning där jag ska koppla in en solcellsanläggning med växelriktare till el-nätet, inga problem med nätägaren!
Däremot har vi inte kommit till skott med jobbet än, troligtvis till hösten!
 
sverre skrev:
Det beror nog mycket på den lokala el-leverantören, jag har skickat in föranmälan på en liknande anläggning där jag ska koppla in en solcellsanläggning med växelriktare till el-nätet, inga problem med nätägaren!
Däremot har vi inte kommit till skott med jobbet än, troligtvis till hösten!
Om detta är för ett enskilt hus är det ju väldigt positivt, då är det på gång även i Sverige. Annars har jag ännu bara kunnat hitta samfälligheter och större byggnader (oftast kommunala/statliga) som kommit så långt. Utom för vindkraftverk.



--- Mats ---
 
Att tillverka el i en solcell, som sen via ett värmeelement ska värma vatten, lär aldrig bli effektivare än den självklara lösningen: Värm vattnet i en solpanel.

Men det är ju inget som hindrar att man inte kan ha både solpaneler och solceller på taket, bara taket är stort nog. Då kan man ju i alla fall driva cirkulationspumpen som pumpar ner varmvattnet. Den har ju dessutom fördelen att den behöver gå just när solcellen levererar el.
 
apersson850 skrev:
Att tillverka el i en solcell, som sen via ett värmeelement ska värma vatten, lär aldrig bli effektivare än den självklara lösningen: Värm vattnet i en solpanel.

Men det är ju inget som hindrar att man inte kan ha både solpaneler och solceller på taket, bara taket är stort nog. Då kan man ju i alla fall driva cirkulationspumpen som pumpar ner varmvattnet. Den har ju dessutom fördelen att den behöver gå just när solcellen levererar el.
Sant! En miss i min tanke utan tvekan.

Min bastanke är att husets värme är för mycket effekt för solceller (rätt eller fel). Och att bara hantera varmvattnet via solvärme innebär en stor investering där jag fortfarande betalar el för en massa småsaker (Pc, nätverk, TV, ljus, ...). Så tanken är att baka ihop hela klumpen "hushållsel" inklusive varmvatten, till något jag kan hantera via sol celler.

Men som du säger, det uppstår troligen en förlust på vägen. Å andra sidan, om jag skaffar både solvärme och solceller så är risken att jag antingen har för mycket eller för lite effekt i endera, samtidigt som motsatsen råder i det andra.

Så därför tänker jag att solceller löser fler saker än solvärme, och jag får offra lite av effektiviteten i överföringen mot att få "generaliteten".

--- Mats ----
 
Sol-el blir aldrig lönsamt i Sverige tyvärr. Billigaste billigaste och utan effektförluster så blir besparingen ändå bara några procent av vad systemet kostade per år :mad:

Tyvärr...
 
Frågvis skrev:
Sol-el blir aldrig lönsamt i Sverige tyvärr. Billigaste billigaste och utan effektförluster så blir besparingen ändå bara några procent av vad systemet kostade per år :mad:

Tyvärr...

Nja jag vet inte vad du sitter inne på med för kristallkula eller andra spåkonster, men nog kan det bli lönsamt. Allt handlar om att hitta på ett sätt att massproducera billigare och mer effektiva solceller. Och att det skulle vara en omöjlighet för all framtid har jag svårt att förstå? Vi lider inte heller brist på antal soltimmar i Sverige och även om de är ojämnt fördelade över året är elmarknaden numera som bekant gränslös.

Inte lönsamt idag - långt därifrån - men jag hoppas på lite längre sikt på en rejäl utveckling av solceller i en framtid där fossilkraftverk och så småningom även de tekniskat sett omoderna fissionskraftverken fasas ut. Vindkraften är redan på god väg att bli riktigt lönsam, vågkraften ligger efter men stora forskningssatsningar pågår.
 
Frågvis skrev:
Sol-el blir aldrig lönsamt i Sverige tyvärr. Billigaste billigaste och utan effektförluster så blir besparingen ändå bara några procent av vad systemet kostade per år :mad:

Tyvärr...
Jag kan fler sådana förutsägelser:

  • Jorden är universums centrum
  • Jorden är platt
  • Mäniskan har funnits på jorden i totalt 6000 år
  • När en spårvagn kommer upp i 40 kilometer i timmen uppstår ett vakum och passagerarna dör
  • Världen kommer att behöva totalt sett 5 datorer.
  • Det kommer aldrig att finnas ett behov för en enskild person att ha mer än 256 KB primärminne
  • Tjernobyl kan aldrig hända

Jag kan se vissa miljöfördelar redan om det inte blir dyrare än nuvarande elproduktionsmetoder. Men bortsett från det, vilka är de stora faktorer du ser som gör att sol-el i skåne måste vara mycket olönsammare än sol-el i nordtyskland?

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.