Spabad är lyxkonsumtion, hela konceptet med en sån produkt är att konsumera. I unika fallosen det vara relevant att tömma spabad, sänka temperatur etc. Men, i min mening är spabadet ett symtom på allt med bostadskonsumtion och svensk konsumtion (västerländsk). Man tycker sig ha ”rätt” till allt och nu när pendeln har vänt med räntor o el har ingen tagit höjd (dvs att det i verkligheten inte hade råd). Jag tycker faktiskt att det skulle vara sunt om människor valde bort istället för valde till. Då hade vi inte alltid blivit så volatila i varenda marknadsförändring.
 
  • Gilla
  • Haha
Lullejulle och 9 till
  • Laddar…
Exakt så VetarN
 
M Magnushåkansson skrev:
Oerhört svårt att verkligen få allt tömt och då menar jag främst rör/slangar och pumpdelar…
Jag tömde vårt och blåste med en kompressor så jag fick ut nästan allt vatten förra vintern ( jag behövde göra en storservice). Då hade vi ett par minus i en vecka utan att ngt tog stryk. Töm det om du nu inte vill ha det igång, vårt har även en dräneringsplugg i cirkulationspumpen, det hjälpte nog en del.
 
B
DennisCA DennisCA skrev:
Men att ett spabad inte kan tömmas, det har jag inte hört förut.... De modeller vi har så kan såklart tömmas och dom är designade att enkelt tömmas från ett ställe. Samt att använda bubbelsystemsblowern så man kan blåsa ut vatten ur ventiler, rör och jetmunstycken, så det inte fryser.
Jag har inte påstått att det inte går att tömma ett spabad. Att bara stänga av det däremot är bara dumt, töm ordentligt eller sänk börvärdet.

Jag har i alla fall stött på ett antal sönderfrysta spabad genom åren. Några som berott på dålig tömning. Så har man inte koll på exakt hur man ska tömma sitt bad får man väl överväga om det är värt att chansa på en tömning.

I mälardalen i alla fall så sjunker elförbrukningen väldigt mycket om man sänker till 10c eller liknande.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle säga att äga ett spabad är inte nåt som alla klarar av. Ibland tror jag borde krävas ett körkort.

Om du bara visste vilka sorters människor vi stött på som klagar att spadbadet inte funkar, för odm har aldrig bytt filter eller lagt i kemikalier. Eller dom lägger i kemikalier för kalla pooler i spabadet och klorskadar det, eller ja som en människa som lämnade upp de isolerade sidoväggarna och stängde av badet mitt i vintern så det frös sönder. Var väldigt arg på oss över det.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Jag skulle säga att äga ett spabad är inte nåt som alla klarar av. Ibland tror jag borde krävas ett körkort.

Om du bara visste vilka sorters människor vi stött på som klagar att spadbadet inte funkar, för odm har aldrig bytt filter eller lagt i kemikalier. Eller dom lägger i kemikalier för kalla pooler i spabadet och klorskadar det, eller ja som en människa som lämnade upp de isolerade sidoväggarna och stängde av badet mitt i vintern så det frös sönder. Var väldigt arg på oss över det.
Vad är din rekommendation då?
Tycker mig ha koll på det mesta i underhåll/kemi mm.
De flesta fabrikörerna verkar mena att man inte ska tömma ett bad inför vintern och antar att man inte tror man är kapabel att verkligen få allt fritt från vatten?
Ett alternativ som somliga förkastar då man så klart måste kunna skruva isär allt och förvara de känsliga delarna inomhus…
Funderar på om det senare alternativet ska nyttjas eller om jag ska hålla det runt 6-10 grader i vinter…
 
Jag kan nog bara rekommendera man gör som tillverkaren rekommenderar, jag kan inte säga hur nån annan konstruktör designat sitt bad så det vore att killgissa som bäst.

Jag utgick från de bad som vi har, där t.ex. pumpar placeras högre upp så att dom självdräneras och alla rör ligger med lutningar så att vattnet ska rinna mot en central avrinningspunkt, typ samma tänk som då man designar badrum osv. Men det kan inte ses som nån allmän rekommendation.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Förbrukningen är hyfsat proportionell mot temperaturskillnaden. Så länge det inte är minusgrader kan ju värmen vara helt avstängd.
Var bor du?
Skåne har sällan minus grader lägre än minus 1-2 gr C
 
Å Åke E skrev:
Bra tanke. Har själv planer på att försöka hacka styrkortet till poolen så att jag kan förhindra att den värmer när det är höga spotpriser. Men en doppvärmare är ju en enkel och billig quick fix. :) Lägger poolen på 15 graders grundvärme och styr doppvärmaren mot 20 grader på nätterna.
Bra idé. Har funderat liknande som att hacka badets knapp-panel och simulera knapptryckningar via t.ex. en Arduinokrets för att kunna ställa ned temp när det är dyrt och upp när det är billigare.
För frostskyddets skull måste cirkulationspumpen gå lite då och då och det här blir ju ändå som att badet funkar "som vanligt".
 
Ahh, hittar inget märke eller modell på den. Säkert gömd bakom trallen.

Någon som har en likadan eller som vågar gissa?
 
  • Spabad utomhus fyllt med vatten, många munstycken, ingen synlig märkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kontrollpanel på en spa-bad med knappar och digital display, placerad intill trädäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Magnushåkansson skrev:
Då man inte kan tömma badet så antar jag att man vid ett svindyrt elpris i vinter endast kan sänka temperaturen.
Många har ju en funktion att ställa tempen på 5-10 grader och frågan är om ngn elkunnig/mattesnille här kan berätta om hur mkt man kan tänkas spara in?
Att blanda in ngn typ av antifrysmedel och stänga av allt utom cirkulationspumpen gissar jag är en omöjlighet så att sänka tempen så mkt man kan bör väl vara det enda som gäller…
Kul att man införskaffade badet och nu blir det en otrolig energitjuv eller ska man säga en oekonomisk/ej försvarbar tingest om nu alla experters farhågor kommer att stämma…
Input värdesätts stort!
Mvh elkonsument i SE3 området


Hej Magnus

Har haft samma problem som dig, & mitt bubbelkar var ett i "supersize-modell= 3000 liter" vilket blir katastrof-dyrt.

Töm hela skiten så mycket det bara går, och karet kanske har dränerings-plugg på lägsta punkt.
Försök blås ur det mesta av vattnet i slangarna/värmarna/pumparna.

Sätt sedan in en vanlig billig termostatstyrd byggvärmare på golvet inne i karet & lägg på pool-locket igen (typ vanlig 2 kW burk), och justera ned byggvärmarens styrning så att den bara går igång när tempen understiger 5-8 grader.

Då kommer värmaren enbart värma upp luften inuti karet (viket är en liten mängd), och det mesta av den värmen kommer stråla ut på sidorna där karet är sämst isolerat.
Och på så sätt fryser varken slangar/kopplingar eller pumpar sönder, & el-förbrukningen minimeras!

Kan ju lägga på extra 50mm frigolit-skivor ovanpå locket också med någon tyngd/sten/markplatta, för att på så sett få ännu bättre isolerat.

Med denna lösning blir förbrukningen troligtvis några ynka kW/h per dygn.

MvH Jawen
 
  • Gilla
Goshark
  • Laddar…
V VetarN skrev:
Spabad är lyxkonsumtion, hela konceptet med en sån produkt är att konsumera. I unika fallosen det vara relevant att tömma spabad, sänka temperatur etc. Men, i min mening är spabadet ett symtom på allt med bostadskonsumtion och svensk konsumtion (västerländsk). Man tycker sig ha ”rätt” till allt och nu när pendeln har vänt med räntor o el har ingen tagit höjd (dvs att det i verkligheten inte hade råd). Jag tycker faktiskt att det skulle vara sunt om människor valde bort istället för valde till. Då hade vi inte alltid blivit så volatila i varenda marknadsförändring.
Jag håller helt med dig.

Cruzze Cruzze skrev:
Får också lite kalla fötter angående spa-badet inför vintern. Funderar på att på nåt sätt koppla ihop in- och utlopp och tömma badet för att reducera vattenvolymen till endast ett fåtal liter. Inget färdigtänkt ännu dock...
Nu ska jag inte fastna här, men det låter för mig helknepigt.

Har själv vanlig pool, 4x8, med poolvärmepump
Blir det för dyrt (har solceller, men hypotetiskt) kan jag Stänga pumpen, och bada i kallare vatten (blir runt 24-25 då, istället för
 
Mycket beror ju på var man bor...
I norra Dalarna så kan det ju vara -25 30 i en vecka eller längre, oftast är det ju under -10 från november till mars
 
V VetarN skrev:
Spabad är lyxkonsumtion, hela konceptet med en sån produkt är att konsumera. I unika fallosen det vara relevant att tömma spabad, sänka temperatur etc. Men, i min mening är spabadet ett symtom på allt med bostadskonsumtion och svensk konsumtion (västerländsk). Man tycker sig ha ”rätt” till allt och nu när pendeln har vänt med räntor o el har ingen tagit höjd (dvs att det i verkligheten inte hade råd). Jag tycker faktiskt att det skulle vara sunt om människor valde bort istället för valde till. Då hade vi inte alltid blivit så volatila i varenda marknadsförändring.
Är det måhända ett drag av en hederlig avundsjuka? Tänk om folk skulle göra som du säger så skulle många bli arbetslösa och staten skulle förlora skatteintäkter, men ökade utgifter.
Det är tur att de flesta väljer att shoppa.
Även om jag inte har råd med ett spa så får andra gärna.köpa ett. Jag har inga problem med det!
 
  • Gilla
Klantskalle och 1 till
  • Laddar…
Det viktigaste är att tömma pump och filter. och sänka nivån vatten i slangarna.
att tömma pump och filter borde inte vara något större problem. Det viktigaste är att vattnet kan expandera när det fryser
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.