Krumeluren skrev:
Hos danska Center for Bygningsbevaring .
Ja, det är en bra sida :). Danskarna är inte så duktiga på träfasader av förklarliga skäll men fönster och dörrar kan dom.
Vill man veta något om puts och tegel så finns det faktiskt mycket att hämta där ;).
gaia
 
Jag har målat alla vår nya fönster till hela huset med linoljefärg från Kulturhantverkarna.
Jag valde deras p.g.a. att jag fick bästa informationen därifrån, t.o.m. med skriftligt ! Jag har inte spätt färgen, på första burken står det grundfärg på och den andra halvblank. Jag är jättenöjd, mycket trevlig färg att måla med. Lite gnidande förstås med blir FIINT ! :)
Först impregneringsolja, sedan schellack på kvistar och kittfalsar, sedan grundfärg och sedan två lager halvblank.
 
Pius skrev:
Först impregneringsolja, sedan schellack på kvistar och kittfalsar, sedan grundfärg och sedan två lager halvblank.
smyger in en fråga vid sidan om:

Måste man schellacka kittfalsar?:confused:

Har totalrenoverat och linoljemålat 6 dubelkopplade fönster och målat 5 nytillverkade från grunden.....MEN har aldrig schellakat en kittfals!
:eek:
Är allting förstört?
 
Det går bra att måla eller olja kittfalsen också. Allt för att inte träet ska suga oljan ur kittet.
 
jon_h skrev:
Det går bra att måla eller olja kittfalsen också. Allt för att inte träet ska suga oljan ur kittet.
OK, olja o grundmåla kittfalsen brukar jag göra, både när jag målade nytt och när jag förnyar kittet på bitar som lossnat. Det var detta med schellack i kittfals som jag inte hade hört talas om och blev nyfiken på om jag borde ha gjort dessutom.
 
  • Gilla
RymdRagnar
  • Laddar…
Jag har målat rätt mycket med olja på pannå, och där är det viktigt att varje lager blir lite fetare, för att målningen ska bevaras och hållas intakt och inte krypa eller krackelera. Antar att det är samma princip som ligger bakom fet på magert när det gäller linoljan. Om det sedan är rätt det vet jag inte, jag har prövat lite olika varianter. Verkar inte spela nån roll så länge man målar tunt och inte låter svärmor komma i närheten med pensel =) Men inte heller det gör så mycket, ta bort några lager linolja är så mycket lättsammare än att skrapa bort de gamla latexfärgerna. Man måste bara älska linolja. Stryka på ett lager olja på fönstrena om våren, ser ut som nytt igen! Har hällt litervis rå linolja på de gamla bjälkarna i förrådet. Roar mig med att fylla alla groparna på ovansidan som små sjöar och sedan klocka hur långt det tar innan de sugs upp. Man kan ha mycket skoj med linolja =)
 
Gaia
Varför är Danskarna inte så bra på fasader av förklarliga skäl?
Anders
 
lavin skrev:
Stryka på ett lager olja på fönstrena om våren, ser ut som nytt igen! QUOTE]

Hur bär du dig åt för att inte möglet ska få fäste genom denna operation?
Just detta gjorde jag ett år när det var en regning sommar, och sedan dess kämpar jag mot möglet som bitit sig fast i färgen linoljefärgen. Varken mögeltvätt eller ommålning hjälper.
 
Mögel. Usch. Det enda jag vill ha växa i mina fönster är orchideerna. Parasiter är bättre än mögel. Låter inte kul. Jag kan inte svara på det, jag bara tar en tuss efter att jag såpat rent fönstrena och "fuktar" med linoljan. Om det inte hade chans att torka under sommaren kan det kanske vara det. När vi renoverade alla fönstrena var det mögel på en innerkarm, fuktigt sommarhus, skrapade trärent (nån 50-talshistoria) oljade in dem och målade på ny linolja. Efter ett år var det mögel på samma ställe. Det verkar märkligt men det växer liksom under färgen, som om det är övervintrade sporer i trät. Jag slipar och kör med mögeltvätt, men det vägrar försvinna. Det är bara ett litet hörn, så det är inte så illa, men i mitt fall verkar det inte vara färgen, bara nån sorts mördarmögel! Jag håller det i schack med mögeltvätt.

Sambon hade lyckats hitta en "lösning" när jag var bortrest en månad. Han hade silikonerat in möglet =)
 
Silikona in möglet verkar inte som en bra idé! Silikon möglar ju! Pröva i stället med Boracol, vilket är det enda medel jag tror på. De vanliga mögeltvättsmedel jag har provat är värdelösa.

Läser i Skansens lilla skrift om mögel att på målade ytor är möglet bara ytligt å att det räcker att tvätta med såpa. Det stämmer definitivt inte! Det kan man tydligt se på ett fönster jag målade om förra året. Nedersta delen som jag skrapade till trärent och impregnerade med Boracol innan ny målning är fritt från mögel, medan den övre delen som jag skurade med såpa samt tvättade med något vanligt mögeltvättpreparat och sedan målade om ovanpå den gamla färgen är helt svart av mögel. Helt säkert att det kommer underifrån. Har ingen lust med att renskrapa alla fönster, vilket jag gjorde för drygt 10 år sedan, utan nu prövar jag detta på ett fönster: penslar på Boracol, låter verka ett dygn, sedan grundlig skurning. Syns fortfarande mörka prickar, men håller tummarna för att möglet är dött. Sedan tänker jag måla ovanpå och hoppas att det ser bra ut nästa år. I så fall samma på de andra fönstrena.

Vad gäller ursprungsfrågan om olika linoljefärgers kvalitet, skulle jag definitivt välja den färg som enligt Folksams mögeltest får bäst resultat. Inget hindrar att du använder terpentin att spä med om du föredrar det. Huruvida lacknafta är dåligt för färgen eller inte råder det delade meningar om. Lösningsmedlets uppgift är ju att dunsta bort. Har alltid spätt med lacknafta. Varken lacknafta eller terpentin är bra för hälsan, så då fick priset avgöra. Numera följer jag Ottossons tips att inte späda alls men att vänta ett år mellan strykingarna. Hur som helst, det var inte lacknaftan, utan linoljebestrykningen ovanpå målningen i kombination med en fuktig sommar, som satte igång mögelproblemet hos mig!

Vet ej om olika fabrikat av linolja är olika mögelbenägna. Att linolja möglar märker jag på mina linoljade möbler som efter fuktiga vintrar i ett stängt hus har en yta av grått ludd.
 
Anders S: Jag chansar lite. Gaia kanske åsyftar de danska skogarnas storlek som medfört att danskarna hellre använt virket till eldar att värma sig med blåsiga och kalla vinterdagar hellre än att slå upp och förkovra sig i träfasadernas hemligheter ;)
 
Anders_S skrev:
Gaia
Varför är Danskarna inte så bra på fasader av förklarliga skäl?
Anders
Eftersom det inte finns så många trähus i Danmark ( mest sommarstugor) har jag dragit den slutsatsen . Träfasadens problematik är mest utredd och undersökt i Sverige däremot tegel och puts har Danskarna bättre erfarenheter av .... :)
Tryggast om man lär om faluröd av en Svensk och om kalkputs av en Dansk, tycker jag
gaia
 
Bra svarat.
Anders
 
Bra tråd, men det är svårt att bli klokare... :)

Jag ska måla nya och renoverade fönster och har hört mig för med några fönsterhantverkare. De säger att Gysinges färg (samma som kulturhantverkarrnas tydlligen) har en tendens att krakelera efter några år! Det beror enligt dom på att linoljan är av sämre, importerad, kvalitet som inte klarar uv-ljus särskilt bra... Inne är den riktigt bra säger de, även den matta färgen verkar de uppskatta. Men utomhus så vägrar de använda gysinges färg, då gäller ottosons tydligen.
Har ni hört något om det här?
 
Vet inget om Gysinges, jag har provat Allbäcks och Ottossons. Av någon anledning som jag inte begriper torkade Allbäcks inte ens på fyra dygn (vit färg) inomhus nära ett fönster och med fläkt för högre luftcirkulation. På fjärde dagen blev jag fortfarande vit på fingret av den (blöt). Dessutom blev den färdiga ytan alldeles matt och färgar av sig. Man vågar knappt hantera fönsterbågarna eftersom färgen känns så ömtålig. Jag har fortfarande svårt att tro att min burk var som den skulle, med tanke på Allbäcks goda rykte och hur länge de har hållit på. Kanske var den ett måndagsexemplar.
Bytte till Ottossons och har bara positivt att säga om den. Torkar på två dygn (den vita) hos mig och får en blank yta som känns betydligt mindre ömtålig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.