A
Skall bygga en tvåplans villa på 172,6m2. I offerten ingår en Nibe 730 men har fått tips om att ta Nibe 750 med sam40 istället, då man slipper luftintagen på väggen och många säger att det drar i huset?
Om vi tar Nibe 750 isf 730 kostar det oss ca 29.000kr extra

Är det värt att ta?
 
Det går åt lite extra energi med förvärmd tilluft men bor man långt norrut med riktigt kalla vintrar kan det vara bra. I södra delen av landet tycker jag inte att det behövs. Flyttar man från en äldre bostad utan ventilationsfläktar alls, med självdrag, kommer många att tycka att det drar lite överallt innan man vant sig vid mekaniskt ventilation i den nya bostaden. Beror på hur känslig man är.
 
  • Gilla
Anonymiserad 159024
  • Laddar…
Tomture61
Tycker absolut du ska satsa på sam40 , blir mycket bättre komfort i huset än att ta in iskall luft via ventiler i ytterväggarna.
Har FLVP med ventiler i ytterväggarna i ett hus från 2008.
 
  • Gilla
Anonymiserad 159024
  • Laddar…
Vi betalade 40.000 kr extra på vårt Vårggårdahus för att uppgradera från F370 till F750 inkl SAM40 modul och allt arbete för att dra rör för tillluften i rummen. Alltså 40.000 totalt för att få FTX istället för FT.
 
  • Gilla
Anonymiserad 159024
  • Laddar…
F
Jag har en Nibe Figheter 310P idag som jag vill byta ut. Jag har sett att Nibe generellt rekommenderar F370 men jag vill gärna ha något effektivare och varvtalsstyrd kompressor.

Därför kollar jag nu på Nibe 730 och Nibe 750 istället. Jag har dock haft svårighet att förstå vad skillanden är mellan dessa modeller? De ser ut att ha så gott som samma COP värde t ex.
 
F750 har en liten arbetstank och går att komplettera med en tilluftsmodul (SAM 42) för att få förvärmd tilluft. Dubbla cirkulationspumpar.
 
F
J Josth skrev:
F750 har en liten arbetstank och går att komplettera med en tilluftsmodul (SAM 42) för att få förvärmd tilluft. Dubbla cirkulationspumpar.

Vad innebär det egentligen?
730-Ej FTX
750-FTX
 
Tomture61
F Fideliox skrev:
Vad innebär det egentligen?
730-Ej FTX
750-FTX
NIBE SAM 42 är en tilluftsmodul speciellt framtagen för att kombinera återvinning av
mekanisk frånluft med förvärmd tilluft. Den inbyggda fläkten i NIBE SAM 42 tar uteluft och
blåser ut den i huset via tilluftsdon. Vid behov värms tilluften. NIBE SAM 42 tillsammans
med NIBE F750 bildar en komplett lösning av från- och tilluft. Vid användning av NIBE
SAM 42 ökar energiåtgången med c:a 4 kWh per m 2 /år.
 
F
Tomture61 Tomture61 skrev:
NIBE SAM 42 är en tilluftsmodul speciellt framtagen för att kombinera återvinning av
mekanisk frånluft med förvärmd tilluft. Den inbyggda fläkten i NIBE SAM 42 tar uteluft och
blåser ut den i huset via tilluftsdon. Vid behov värms tilluften. NIBE SAM 42 tillsammans
med NIBE F750 bildar en komplett lösning av från- och tilluft. Vid användning av NIBE
SAM 42 ökar energiåtgången med c:a 4 kWh per m 2 /år.
Så med andra ord ett komplett FTX system då.
 
Tomture61
F Fideliox skrev:
Så med andra ord ett komplett FTX system då.
Inte till 100% , men man slipper - grader i tilluften .
 
F
Tomture61 Tomture61 skrev:
Inte till 100% , men man slipper - grader i tilluften .

Alright men jag tänker att det blir en ganska komplex installation då med tilluft i varje rum? I dagsläget med vår 310P så har vi ju kall tilluft (ventiler) i varje rum t ex.
 
Det blir tilluftskanaler och tilluftsventiler i vardagsrum, allrum, hall och sovrum. Bor man i Norrland med riktigt kalla vintrar gör FTX stor nytta men i södra delen av landet är det mera lyx som jag ser det.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.