TRJBerg
Har ni tips hur man kan spara på varmvattenkostnaden? För själva förbrukningen förstår jag nog vad som gäller. Men jag tänker närmast på processen att hålla varmvattenberedaren fyll med varmvatten.
Har en lite olycklig situation. Bergvärmepump med separat varmvattenberedare i separat pannrum ca 30 meter från boningshuset. Med cirkulation på varmvattnet misstänker jag kostsamma förluster, särskilt på vintern. En lösning är kanske att stänga av cirkulationen? Men då blir det lång tid med bortspolning av kallt vatten (ett praktiskt problem i sig) som ju en gång blivit uppvärmt. Och det är ju en kostnad i sig.
Tankar om det?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Har ni tips hur man kan spara på varmvattenkostnaden? För själva förbrukningen förstår jag nog vad som gäller. Men jag tänker närmast på processen att hålla varmvattenberedaren fyll med varmvatten.
Har en lite olycklig situation. Bergvärmepump med separat varmvattenberedare i separat pannrum ca 30 meter från boningshuset. Med cirkulation på varmvattnet misstänker jag kostsamma förluster, särskilt på vintern. En lösning är kanske att stänga av cirkulationen? Men då blir det lång tid med bortspolning av kallt vatten (ett praktiskt problem i sig) som ju en gång blivit uppvärmt. Och det är ju en kostnad i sig.
Tankar om det?
Bästa är nog att föröka isolera så förlusterna blir så lite som möjligt.Misstänker att du har en separat cirkulationspump för vv-cirkulation.Du kan ju sätta en timer på pumpen men frågan är om du tjänar något på det om du exempel stänger på kvällen.
 
TRJBerg
Att isolera är inte en praktisk lösning för mig. Delvis pga kostnader.
Ja jag har en cirkulationspump för varmvattnet. Det finns en brytare för den så jag kan stänga av den.
 
Klart du kan stänga av den. Dock sittet cirkulationen där för att inte kyla av VV och du får vänta en evighet på VV. Värmeförluster är ett problem och isolering är det enda som hjälper tyvärr.
Det blir pest eller kolera liksom. Antingen stänga av cirkulationen å få 20 m stillastående VV som kyls av. Leva med värmeförlusten i cirkulationen. Du kanske kan skruva på injusteringen så att du minskar flödet i vvc med nedkylning av både vv och vvc som följd.
Isolera VV/Vvc är kostsamt i en eller annan omfattning. Förutsätter att rören ligger en bit ner i backen också. Vet du hur det ser ut där?
Man kan ju samförlägga dem vilket minskar isoleringskostnaden något.
 
Koppla bort vv cirkulatioen å sätt en typ 30 liter veredare i boningshuset i serie med beredaren i pannrummet. Då får du varmvatten fortare å slipper förluster i vv cirk
 
  • Gilla
Gooli och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
V Vector skrev:
Koppla bort vv cirkulatioen å sätt en typ 30 liter veredare i boningshuset i serie med beredaren i pannrummet. Då får du varmvatten fortare å slipper förluster i vv cirk
Med beredaren i boningshuset, menar du en enkel tank s a s eller en med uppvärmning?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Med beredaren i boningshuset, menar du en enkel tank s a s eller en med uppvärmning?
En helt vanlig liten beredare dvs med värmare kan vara en bra llsning i såna fall som ditt. Du kopplar den som sagt i serie dvs där man normalt kopplar in KV lägger du VV från din vanliga matning.
 
Rent ekonomiskt borde det bästa vara att stänga av vvc. Visst, du kyler av 30 meter vatten mellan varven, men den förlusten är ändå mindre än förlusten du har av det cirkulerande vattnet. Problemet då är att du kommer behöva vänta orimligt länge på varmvatten.

Jag tror den bästa kompromissen är att köra vvc på timer. Mellan 22 och 06 använder ni väl väldigt lite varmvatten? Antagligen samma sak mellan 8-16.

Det som ställer till det om man skulle försöka överslagsräkna är att din vvc även värmer upp marken kring röret. Om jag inte tänker fel innebär det att värmeläckaget från en konstant påslagen vvc är mindre än läckaget från en varmvattenledning som bara är varm ibland, om man räknar läckage per timma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.