Cruzze Cruzze skrev:
Får också lite kalla fötter angående spa-badet inför vintern. Funderar på att på nåt sätt koppla ihop in- och utlopp och tömma badet för att reducera vattenvolymen till endast ett fåtal liter. Inget färdigtänkt ännu dock...
En del bad är enkla att tömma, andra svårare. Jag har en simpel badkopp och tömmer nog allt och lagrar alla vitala delar inomhus.

Annars tror jag ett vettigt alternativ är att jaga ökningen av elpriset och matcha med en motsvarande besparing. Om elpriset beräknas vara 5 ggr högre än man förväntat sig, bör man kunna bli nöjd med att dra ner badet till minimitemp (men ändå ha det igång så inget går sönder. Min stilla gissning är att om man håller nära 10 grader, lär kostnaden sjunka med ungefär 5 ggr prishöjningen och hamna någonstans där man brukade ligga.

Fördelen är givetvis också att man kan passa på att värma upp badet igen under dagar då priserna sjunker rejält och bara ligger på några ören. Det ger några baddagar per månad under vintern vilket bör anses rätt ok. Enda skillnaden är väl att man kanske inte kan välja exakt när det är lämpligast att bada.
 
En äldre herre nere i byn skaffade en badtunna för social samvaro men var missnöjd med kapaciteten på den medföljande inbyggda kaminen ("en får ju elle hele dan för de blir ens pessljumme") så han bestämde sig för att pimpa tunnan.
Först så isolerade han tunnan ordentligt och byggde ett trädäck en decimeter lägre än överkant på tunnan (för att undvika halk-missöden antar jag).
Sen plockade han fram den gamla pensionerade sörpagrytan. För de som inte vet vad det är så kan den beskrivas som en halv tunna på ben med en 50 liters bunke som insats, Under bunken på sidan tunnan finns en lucka för att stoppa in ved och på motsatta sidan sitter en plåtskorsten för att få drag.
Det ursprungliga syftet var att koka gris- och kreatursfoder men nu var den ytterst lämplig att värma badvatten med. Den behövde bara kompletteras med en cirkulationspump och få benen förlängda för att få samma nivå på vattnet i badtunnan som i sörpagrytan
Worked like a charm :)

Sen så oroade han sig likt TS för frostsprängning och tyckte att det var för dyrt att värma vattnet med el (Det här var typ 15 år sedan och han tyckte att elen var dyr redan då. Undrar vad han tyckt om dagens elpriser om han levt. I varje fall, "Elle för kråkera, i hällvette häller".

Och han kom upp med en lösning verkligen var att tänka utanför boxen. Han mutade grannen med ett par flak öl att gräva ett hål med hans traktorgrävare, 7-8 meter i kvadrat och en dryg meter djupt. Fyllde sedan hålet med hästgödsel och lade trädgårdslang (måste ha varit en 150 meter) i spiraler genom gödsel och täckte sen hela rasket med sågspån och kopplade på pumpen.
Jag frågade honom i slutet på februari (tror jag) hur det fungerade, jag såg ju att varmbädden var snöfri när det låg ett par decimeter snö omkring, och han tog med mig, lyfte på frigolitlocket och plockade upp termometern, den visade 9'C :surprised:

Frågade honom sedan om det faktiskt varit värt besväret han sparat på elen?
"D ä ente kronera dä beror på, dä ä prinsippen"
"Vilken princip?"
"Har en fri ve å fri hästedynga sa en banne mäj ente lägge pängar på el"

Vad skulle jag säga, det var bara att hålla med :D

Vila i frid Harry, du var ett original av den bästa sorten
 
  • Gilla
Hullken och 12 till
  • Laddar…
M Magnushåkansson skrev:
Då man inte kan tömma badet så antar jag att man vid ett svindyrt elpris i vinter endast kan sänka temperaturen.
Många har ju en funktion att ställa tempen på 5-10 grader och frågan är om ngn elkunnig/mattesnille här kan berätta om hur mkt man kan tänkas spara in?
Att blanda in ngn typ av antifrysmedel och stänga av allt utom cirkulationspumpen gissar jag är en omöjlighet så att sänka tempen så mkt man kan bör väl vara det enda som gäller…
Kul att man införskaffade badet och nu blir det en otrolig energitjuv eller ska man säga en oekonomisk/ej försvarbar tingest om nu alla experters farhågor kommer att stämma…
Input värdesätts stort!
Mvh elkonsument i SE3 området

Finns ett par vägar du kan gå :), du gav mig just nu snor ångest, då jag behöver snickra ny fasad till mitt och fixa allt inför vintern.

Stänga av badet, detta innebär att du behöver våtdamsuga alla slangar och kopplingar vilket är pilligt.

Sätta in en liten värmare under badet som håller allting vid ca 2-5 grader.

Isolera badet mera, tryck in vattentålig stenull, men förfan inte skumma det vad du än gör det är bara jobbigt när du ska reparera badet.

Du kan även sätta badet på underhållsvärme för vintertid, då kommer vattnet vara ca 16 grader.
 
M Magnushåkansson skrev:
Helt klart en lyxprodukt och självklart skulle jag använda det under hela vintern som jag nu gjort i 3 års tid. Skillnaden nu är ju att elkostnader kommer att femdubblas i vinter mot normala tider! Mitt spabad drar säkert närmare 500 kWh under de kallaste månaderna och det blir ju skitdyrt att driva under dessa premisser (rörligt elpris som kanske hamnar på låt säga 3-5 kr/kWh)
Var bor du?
Jag betalar 3.86 kr/kwh nu under sommarn.
Jag hoppas det håller sig under 10 kr denna vintern
 
Karl.s Karl.s skrev:
Har samma problem som du, tänkte lägga i en doppvärmare, tex [länk] och styra med en smartplug så den värmer på natten. Då kan man ställa spabadet på runt 10° (som backup) och låta den värma det mesta på natten med doppvärmaren
Bra tanke. Har själv planer på att försöka hacka styrkortet till poolen så att jag kan förhindra att den värmer när det är höga spotpriser. Men en doppvärmare är ju en enkel och billig quick fix. :) Lägger poolen på 15 graders grundvärme och styr doppvärmaren mot 20 grader på nätterna.
 
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
M Magnushåkansson skrev:
Då man inte kan tömma badet så antar jag att man vid ett svindyrt elpris i vinter...
Mvh elkonsument i SE3 området
Hörru, lugna sig. Om du inte har gulisolerat kar så går följande.
Öppna spabadet på manöversidan och koppla loss pumpar och ta bort jetsen. Var noga med att smörja oringarna på fästena.
Ställ in pumparna i varmförvaring. Nu är allt dyrt skyddat.

Helst ska spabadet placeras stående sen enligt alla leverantörer jag pratat med. Men tror det kan bli svårt med elen....
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
För att vi inte skall behöva stänga industrin i vinter och bli ett folk av bidragstagare på lånade pengar är det enda vettiga nationellt sett att kallställa den där sortens energislukande lyx. Det gällar badpölar och terassvärmare och annat i den stilen.
För privatekonomin är det inte vettigt att ha onödiga energiförbrukare som bara rullar på och skall betalas månad efter månad när det är dyrtid och stigande räntor och pengarna behövs på annat håll. Om inte annat så för att minska belåningen.

Det måste gå att tömma och stänga av en sån där apparat. Det som en människa kan plocka ihop kan en annan människa plocka sönder och om man tömmer allt och tar loss och stuvar in de känsliga delarna under sängen så borde det rimligtvis fungera.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Tar inte speciellt många h innan en hink med vatten börjar frysa på vintern.

Alla slangar och pumpar ligger utanför badet och fryser sönder först.

Man kan ställa ner börvärdet på badet, men inte stänga av det... inte i svenskt vinterklimat
Det beror på. Jobbar med spabad och har modeller som klarar flera dar med elavbrott i vintern.

Men att ett spabad inte kan tömmas, det har jag inte hört förut.... De modeller vi har så kan såklart tömmas och dom är designade att enkelt tömmas från ett ställe. Samt att använda bubbelsystemsblowern så man kan blåsa ut vatten ur ventiler, rör och jetmunstycken, så det inte fryser.

Det varierar mycket från märke till märke med isoleringen, de flesta fuskar eller snarare baden har tillverkats för varmare breddgrader.
 
  • Gilla
Mol7en och 4 till
  • Laddar…
Jag har terasspool nedgrävd och kommer att isolera marken under trädäcket runt poolen upp till en halvmeter utanför så ev läckvärme bättre magasineras i jorden runt och att inte kälen går ner runt poolen. Ett extralock kan lätt byggas med frigolit och presenning o silvertejp.
Allt handlar om att minimera värmeförlust och att värma när elen är billig, dvs nattetid.
Räcker inte det så kan det vara värt att investera i Tex Tibber, en hubb och stryrrelä som bryter om priset på natten plötsligt studsar upp över angiven prisgräns. Som någon skriver får man i slutändan räkna på om man tycker det är värt och om man har råd.
Tänkvärt är ju också att om man kan spara ännu mer på sommaren med tex solvärme så påverkar det årssnnittpriset. Det finns också värmepump till pooler som tål att titta på. Att tex köra upp poolvattnet till en viss temperatur med luft vatten och innan bad köra igång elvärmaren nån timme innan. Eller varför inte fjärrvärme? Den kostar 12 örekwh sommartid där jag bor.
Utmanande men samtidigt intressant. Börjar gemene man tänka mer på energin så får vi ju ner totalförbrukningen i landet.
 
  • Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Men varför är det så motbjudande att helt enkelt tömma och kallställa?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Men varför är det så motbjudande att helt enkelt tömma och kallställa?
Känns lite som syftet med ett spa försvinner. Det är ju mest tillfredsställande att bada när det är kallt och kroppen behöver tinas upp.
Som att ställa bilen helt när bensinpriset går upp…
 
H heimlaga skrev:
Men varför är det så motbjudande att helt enkelt tömma och kallställa?
Jag är mest rädd att något ska frysa sönder.
Sen är det skönt åt ryggen efter ett 12h jobbpass att få krypa ner i 40-41grader och köra massage i 30min eller längre, räddat dagen efter många gånger.
 
  • Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
Å Åke E skrev:
Bra tanke. Har själv planer på att försöka hacka styrkortet till poolen så att jag kan förhindra att den värmer när det är höga spotpriser. Men en doppvärmare är ju en enkel och billig quick fix. :) Lägger poolen på 15 graders grundvärme och styr doppvärmaren mot 20 grader på nätterna.
Funderade på samma sak, men skulle gissa på att allt (display, belysning, radio, etc) styrs från samma kort och då skulle man nog behöva byta ut hela.

Ett alternativ är också att koppla in ett relä mellan styrkortet och värmaren, som bara är tillslaget på natten. Men då gäller det att det aldrig fallerar och vill helst inte göra åverkan på badet
 
Mitt bad är kopplat på 3fas men använder endast 2faser
1fas till elektroniken och pumpar den andra fasen går till värmaren.

Så för mig vore det väldigt enkelt att sätta ett relä/tidstyrning på värmaren, sen om badet kommer protestera om det går flera timmar utan att värmen ökar har jag ingen koll på.

Vissa styrningar har ekonomiläge där rening och uppvärmning sker samtidigt och man kan välja antal timmar och antal cykler / dygn
Då bör man kunna fixa så att rening uppvärmning sker endast nattetid.

Men hur många kommer ha löpande avtal i vinter? Jag tror inte jag törs det?
 
nino nino skrev:
Mitt bad är kopplat på 3fas men använder endast 2faser
1fas till elektroniken och pumpar den andra fasen går till värmaren.

Så för mig vore det väldigt enkelt att sätta ett relä/tidstyrning på värmaren, sen om badet kommer protestera om det går flera timmar utan att värmen ökar har jag ingen koll på.

Vissa styrningar har ekonomiläge där rening och uppvärmning sker samtidigt och man kan välja antal timmar och antal cykler / dygn
Då bör man kunna fixa så att rening uppvärmning sker endast nattetid.

Men hur många kommer ha löpande avtal i vinter? Jag tror inte jag törs det?
Värmarna är oftast kopplade så att de stannar om pumpen stannar av säkerhetsskäl så inte värmaren blir överhettad om vattnet skulle stå stilla. De har Sk flödesvakt och bryter vid vattenstopp. Men om pumpen går så borde inte det bara problem att klippa fasen till värmaren.
Är systemet integrerat med massa andra funktioner via styrkort får man kolla upp hur det skulle påverka om värmaren stängs av. Alternativ är att som någon skriver, stänga hela spapoolen dagtid och ha en frostvakt på dagen i pumphuset samt köra värme och pump på natt och vid bad.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.