Förlåt för luddig rubrik, svårt att formulera något mer passande...

Det är så att det i släkten finns en "sommarstuga" som gått i arv några generationer.
På fastigheten fanns ursprungligen utöver själva boningshuset ett större uthus som innehöll utedass, vedbod, förråd o liknande, på totalt 50-60kvm. Denna byggnad var i mycket dåligt skick allmänt och det slutade med att taket rasade in på större delen av byggnaden en snörik vinter i slutet av 80-talet. Vi hjälptes då åt hela släkten att plocka bort takplåten och gjorde majbrasa av resten på plats några år senare.

Efter några år så blev det uppenbart att vi verkligen saknade de utrymmen och förvaring som det gamla uthuset erbjöd, så det byggdes en ny bod på 15kvm. Några år efter det behövdes det mer sängplatser så en "friggebod" i byggsats på 15kvm inhandlades och monterades....

Den ursprungliga byggnaden rasade alltså ihop i slutet av 80-talet (ingen minns riktigt säkert), nya boden byggdes 1998 och nya friggeboden monterades 2005. Allt detta har utförts av oss själva, vi har inte anlitat några byggare/snickare.
Inget är anmält till någon myndighet, inga tillstånd har sökts.

Som jag läser själv när jag söker runt så förstår jag det som att nu är alla ev "brott" är preskriberade, då sista spiken slogs i för 17år sedan.

Fastigheten det gäller ligger i en mindre "by" långt ute i skogen, vi har dock grannar tätt inpå på 2 sidor.

Det som gör att jag funderar på detta nu är att jag börjar smida planer på ett större garage, det skulle jag bli tvungen att anlita hantverkare till, iaf delar av bygget som markarbete, gjutning av platta och stomresning, då detta är saker som jag inte känner att min kompetens räcker till.

Kommer dessa tidigare "synder" bita oss i arslet nu om vi ansöker om bygglov för ett garage? Kommer något ens uppmärksammas?
Det tilltänkta garaget planeras att byggas på markyta som delvis är där det ursprungliga uthuset stod.
 
  • Gilla
AWJJ och 1 till
  • Laddar…
Om fastigheten ligger utanför detaljplan behöver du inget bygglov för att bygga ett garage
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om fastigheten ligger utanför detaljplan behöver du inget bygglov för att bygga ett garage
Tack för svaret.

Är det verkligen så att man tillåts bygga precis hej vilt bara fastigheten ligger på icke detaljplanerat område?
Så har inte jag förstått det, men så inser jag ju själv att jag har dålig koll på det hela, därav tråden.

Är det verkligen bara att smälla upp ett garage utan att varken ansöka om bygglov eller ens anmäla något till kommun? Gäller det i så fall oavsett byggnadens storlek? Jag tänker mig ett rejält dubbelgarage, typ 55-60 kvm.
 
  • Gilla
Sundmagnus och 2 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Tack för svaret.

Är det verkligen så att man tillåts bygga precis hej vilt bara fastigheten ligger på icke detaljplanerat område?
Så har inte jag förstått det, men så inser jag ju själv att jag har dålig koll på det hela, därav tråden.

Är det verkligen bara att smälla upp ett garage utan att varken ansöka om bygglov eller ens anmäla något till kommun? Gäller det i så fall oavsett byggnadens storlek? Jag tänker mig ett rejält dubbelgarage, typ 55-60 kvm.
Läs på kommunens hemsida eller ställ frågan anonymt till bygglovasavdelningen via telefon om du är oroligt lagd.

Dubbelgarage borde vara ok om det inte dominerar över bostadshuset.

På lantbruksfastigheter får man uppföra de maskinhallar som behövs för jord och skogsbrukets drift;)
 
  • Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Kasken skrev:
Tack för svaret.

Är det verkligen så att man tillåts bygga precis hej vilt bara fastigheten ligger på icke detaljplanerat område?
Så har inte jag förstått det, men så inser jag ju själv att jag har dålig koll på det hela, därav tråden.

Är det verkligen bara att smälla upp ett garage utan att varken ansöka om bygglov eller ens anmäla något till kommun? Gäller det i så fall oavsett byggnadens storlek? Jag tänker mig ett rejält dubbelgarage, typ 55-60 kvm.
Här kan du läsa om bygglovsbefriad komplementbyggnad utanför detaljplan och var gränserna går:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...tgarder/Komplementbyggnad-utanfor-detaljplan/
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här kan du läsa om bygglovsbefriad komplementbyggnad utanför detaljplan och var gränserna går:

[länk]
Tack, jag bläddrade igenom detta...

Det jag anser var otroligt luddigt formulerat var just stycket ang "sammanhållen bebyggelse där bygglov behövs med hänsyn till omfattningen av byggnadsverk i bebyggelsen"...

Hur tusan skall man avgöra om det finns "en bebyggelsegrupp som består av minst 10-20 hus" ?
Vilket område avses? Hela byn är runt 15 fastigheter, på varje fastighet finns en boningshus och de flesta har komplementsbyggnader, vissa flera stycken. Det finns även äldre ladugårdar och stall på ett par...
I våra omedelbara närhet finns 4 andra fastigheter, varav min gränsar till 2 av dem. Totalt på dessa 5 fastigheter finns runt 20 byggnader om jag drar det ur minnet, om man räknar in alla komplenentesbyggnader.

Innebär detta att jag då behöver bygglov om man skall göra "enligt boken" ?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Tack, jag bläddrade igenom detta...

Det jag anser var otroligt luddigt formulerat var just stycket ang "sammanhållen bebyggelse där bygglov behövs med hänsyn till omfattningen av byggnadsverk i bebyggelsen"...

Hur tusan skall man avgöra om det finns "en bebyggelsegrupp som består av minst 10-20 hus" ?
Vilket område avses? Hela byn är runt 15 fastigheter, på varje fastighet finns en boningshus och de flesta har komplementsbyggnader, vissa flera stycken. Det finns även äldre ladugårdar och stall på ett par...
I våra omedelbara närhet finns 4 andra fastigheter, varav min gränsar till 2 av dem. Totalt på dessa 5 fastigheter finns runt 20 byggnader om jag drar det ur minnet, om man räknar in alla komplenentesbyggnader.

Innebär detta att jag då behöver bygglov om man skall göra "enligt boken" ?
Fem fastigheter är väl på gränsen till sammanhållen bebyggelse så du ska kanske fråga kommun om du vill göra "enligt boken".
Jag skulle frågat närmaste grannarna om de har nått emot dina byggplaner, annars finns det inte så stor anledning att söka lov för ett garage om man bor i glesbygd.
 
  • Gilla
ErOg och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Fem fastigheter är väl på gränsen till sammanhållen bebyggelse så du ska kanske fråga kommun om du vill göra "enligt boken".
Jag skulle frågat närmaste grannarna om de har nått emot dina byggplaner, annars finns det inte så stor anledning att söka lov för ett garage om man bor i glesbygd.
Grannarna har vi mycket god kontakt med och umgås frekvent, de har absolut inget att invända.

Anledningen till att vi (jag) inte brytt oss vid tidigare byggen är pga att de varit enklare byggnader som inte kostat speciellt mycket att bygga.
Nu rör det sig om betydligt större summor, lån behöver utökas, hantverkare ska anlitas, osv osv. Det känns som en större grej, då känner jag att jag vill göra rätt.

Men då förstår jag det som att man bör kontrollera med kommunen om området anses vara "sammanhållen bebyggelse där bygglov behövs med hänsyn till omfattningen av byggnadsverk i bebyggelsen" och ta det därifrån sen.
 
  • Gilla
stenolof och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Kasken skrev:
Det jag anser var otroligt luddigt formulerat var just stycket ang "sammanhållen bebyggelse där bygglov behövs med hänsyn till omfattningen av byggnadsverk i bebyggelsen"...

Hur tusan skall man avgöra om det finns "en bebyggelsegrupp som består av minst 10-20 hus" ?
Vilket område avses? Hela byn är runt 15 fastigheter, på varje fastighet finns en boningshus och de flesta har komplementsbyggnader, vissa flera stycken. Det finns även äldre ladugårdar och stall på ett par...
I våra omedelbara närhet finns 4 andra fastigheter, varav min gränsar till 2 av dem. Totalt på dessa 5 fastigheter finns runt 20 byggnader om jag drar det ur minnet, om man räknar in alla komplenentesbyggnader.

Innebär detta att jag då behöver bygglov om man skall göra "enligt boken" ?
Utgå från din tomt. Räkna alla direkta gränsgrannars bostadshus (ej komplementbyggnader), d v s där tomt ligger mot tomt eller de endast avskiljs av en väg (eller park). Är det t ex skog eller fält mellan så räknas det inte. Räkna även byggnader för verksamhet, t ex industribyggnad. Fortsätt nu utåt och räkna dina direkta gränsgrannars direkta gränsgrannars bostadshus. Fortsätt så till det tar slut. Nu har du definierat den bebyggelsens storlek, är det minst 10-20 hus så krävs bygglov.
 
  • Gilla
stenolof och 2 till
  • Laddar…
Fadai
Det är väl bara att ringa upp kommunen och fråga ifall det behövs bygglov.
 
  • Gilla
Dublin och 5 till
  • Laddar…
Definitionen av sammanhållen bebyggelse varierar mellan kommunerna. Så det får man fråga. I Skellefteå är det 3 hus med mindre än 200m mellan vardera tror jag. Utifrån det har kommunen en intern karta som säger vilka områden som är sammanhållen bebyggelse.

Här krävs det bara bygganmälan(inte bygglov) om man ska bygga större än huvudbyggnaden (lbh) utanför sammanhållen bebyggelse tror jag.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Utgå från din tomt. Räkna alla direkta gränsgrannars bostadshus (ej komplementbyggnader), d v s där tomt ligger mot tomt eller de endast avskiljs av en väg (eller park). Är det t ex skog eller fält mellan så räknas det inte. Räkna även byggnader för verksamhet, t ex industribyggnad. Fortsätt nu utåt och räkna dina direkta gränsgrannars direkta gränsgrannars bostadshus. Fortsätt så till det tar slut. Nu har du definierat den bebyggelsens storlek, är det minst 10-20 hus så krävs bygglov.
Är det så man ska räkna så blir det 6st "hus" i begyggelsen som ligger i direkt anslutning till vår fastighet.
Sen är det typ 150-200m skog och/eller vatten mellan oss och resterande bebyggelse i byn.
Efter det så är hela byn avskild från resten av världen med som minst 2mil skog i alla väderstreck.

Men det enda säkra är nog att ställa frågan rakt ut till kommun. Det känns nu rätt avlägset att någon skulle börja härja om den bod och friggebod som byggts tidigare.
 
Ställ frågan till byggförvaltningen eller motsvarande, gärna via mail, ungefär såhär:
'Ligger fastigheten Skogshultet 1:13 inom samlad bebyggelse eller inte?'

Är ju onödigt att upplysa om eventuella byggplaner i detta skede ;).
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Kasken skrev:
Är det så man ska räkna så blir det 6st "hus" i begyggelsen som ligger i direkt anslutning till vår fastighet.
Sen är det typ 150-200m skog och/eller vatten mellan oss och resterande bebyggelse i byn.
Efter det så är hela byn avskild från resten av världen med som minst 2mil skog i alla väderstreck.

Men det enda säkra är nog att ställa frågan rakt ut till kommun. Det känns nu rätt avlägset att någon skulle börja härja om den bod och friggebod som byggts tidigare.
Låter inte som samlad bebyggelse som hindrar bygglovsbefrielse för komplementbyggnader. Men fråga kommunen hur de ser på det. Eller snarare: Du får veta vad den eller de tjänstemän tror som svarar på frågan. Svar på hur kommunen bedömmer frågan får du väl först om du ansöker om bygglov och bygglovsavdelningen formellt avslår den med grund i bygglovsbefrielse p g a ej sammanhållen bebyggelse. Eller bygger och anmäler för tillsyn.
 
  • Gilla
stenolof och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här kan du läsa om bygglovsbefriad komplementbyggnad utanför detaljplan och var gränserna går:

[länk]
Ett garage brukar inte anses vara komplementbyggnad. Du behöver minst göra en bygganmälan.
Kolla med lantmäteriets karta vilka byggnader som finns på din mark idag. De gör ju uppdateringar utifrån flygfoton.

Om det är sammanhållen bebyggelse, vilket det låter som, behöver du bygglov.
Lycka till
 
  • Gilla
KarlstadPeter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.