M MrDizzy skrev:
Det enda jag hittar på skatteverkets hemsida är att säljer man för mer än 30k måste man vara moms-registrerad.
Står inte att om det är över 30k räknas det som verksamhet
Reglerna ändrades ju 2021. Detta med över 30k blir verksamhet kanske tog bort då?
M MrDizzy skrev:
Det enda jag hittar på skatteverkets hemsida är att säljer man för mer än 30k måste man vara moms-registrerad.
Står inte att om det är över 30k räknas det som verksamhet
Reglerna ändrades ju 2021. Detta med över 30k blir verksamhet kanske tog bort då?
M MrDizzy skrev:
Det enda jag hittar på skatteverkets hemsida är att säljer man för mer än 30k måste man vara moms-registrerad.
Står inte att om det är över 30k räknas det som verksamhet
Reglerna ändrades ju 2021. Detta med över 30k blir verksamhet kanske tog bort då?
Scouten skrev:
Man ska inte glömma att man bara får de 60 örena för såld el upp till den mängd man köpt, så förbrukar man 5000kWh och säljer 8000kWh, så får man bara skattereduktion för 5000kWh.
Tror inte att privatpersoner kan registrera sig för moms utan att det kommer att räknas som näringsverksamhet. Blir nog till att deklarera så i alla fall.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Tror inte att privatpersoner kan registrera sig för moms utan att det kommer att räknas som näringsverksamhet. Blir nog till att deklarera så i alla fall.
Nu vet jag inte om något ändrats, men för något år sedan behövde alla som sålde solel momsregistrera sig och det gick alltså bra som privatperson utan näringsverksamhet. Sedan ändrade de gränserna så man inte behövde det för mindre anläggningar (max 30k sålt som det verkar).
 
H Hajjen skrev:
Nu vet jag inte om något ändrats, men för något år sedan behövde alla som sålde solel momsregistrera sig och det gick alltså bra som privatperson utan näringsverksamhet. Sedan ändrade de gränserna så man inte behövde det för mindre anläggningar (max 30k sålt som det verkar).
OK, du har nog rätt där. Är inte sannolikt att jag kommer upp till 30k, så det är en ickefråga tills vidare. SKV får väl justera upp gränsen om priserna drar iväg.
 
EddieHansson
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nja, det handlar mer om att man inte ska tro att man är självförsörjande på mat för att man har en stor jordgubbsodling (av ett slag som varken går att frysa in eller sylta och safta på).
Fast den jämförelsen är fel, eftersom varje producerad kWh solel minskar förbrukningen av vattenkraften lika mycket. Vattenkraften lagras mycket bra till vintern.

Dessutom minskar solel i södra delarna behovet av transport från de norra delarna av landet.
 
  • Gilla
Clausius och 2 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Fast den jämförelsen är fel, eftersom varje producerad kWh solel minskar förbrukningen av vattenkraften lika mycket. Vattenkraften lagras mycket bra till vintern.

Dessutom minskar solel i södra delarna behovet av transport från de norra delarna av landet.
En helt korrekt analys.
 
  • Gilla
EddieHansson och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
varje producerad kWh solel minskar förbrukningen av vattenkraften lika mycket.
Vet du att det är så, eller vill du att det ska vara så? Jag tror att vattendomarna om fyllnadsgrad i vattenkraftens magasin påverkar den mycket mer.

Och oavsett, om vattenkraften ändå inte räcker på vintern, hur ska vi då försvara att solkraften medelst subventioner tillåtits konkurrera ut andra kraftslag som skulle behöva sälja både sommar och vinter för att gå runt?
 
  • Gilla
mnils och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vet du att det är så, eller vill du att det ska vara så? Jag tror att vattendomarna om fyllnadsgrad i vattenkraftens magasin påverkar den mycket mer.

Och oavsett, om vattenkraften ändå inte räcker på vintern, hur ska vi då försvara att solkraften medelst subventioner tillåtits konkurrera ut andra kraftslag som skulle behöva sälja både sommar och vinter för att gå runt?
Det som hörs mest är nog att elpriset är högt, inte att några elproducenter är på väg att konkurreras ut.
Solkraft är per i dag några få procent av utbudet. Det ökar dock stadigt och kan om några år kanske ge viss påverkan. Det är bra om elpriset sjunker. Ett lågt pris och stort utbud behövs till vätgasproduktion. Vätgas produceras när det är överskott och kan lagras. Om någon elproducent blir utkonkurrerad så är det helt ok, det är så den fria marknaden fungerar. Bidragen till solel kan du räkna bort. De kommer snart att försvinna. Inte nu när det är valår, och inte kommande regeringperiod heller, men sedan är det nog stopp.
 
EddieHansson
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vet du att det är så, eller vill du att det ska vara så? Jag tror att vattendomarna om fyllnadsgrad i vattenkraftens magasin påverkar den mycket mer.

Och oavsett, om vattenkraften ändå inte räcker på vintern, hur ska vi då försvara att solkraften medelst subventioner tillåtits konkurrera ut andra kraftslag som skulle behöva sälja både sommar och vinter för att gå runt?
Vi vet att vattenkraft producerar el även nu på sommaren. Så om vi producerar annan el så kommer behovet av vattenkraft att minskas. Det finns säkert krav på ett minimum flöde av vatten, men vet du att vi är där idag och att vattenkraften är på minsta möjliga flöde?
 
  • Graf och cirkeldiagram som visar fördelning av elproduktion i Sverige med fokus på vattenkraft.
  • Skärmdump av en karta över Sverige som visar elproduktion och flöden med numeriska värden och pilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
lilytwig lilytwig skrev:
Det som hörs mest är nog att elpriset är högt, inte att några elproducenter är på väg att konkurreras ut.
Jaså? Jag tycker att ganska många inlägg i den här typen av trådar bland annat handlar om att kärnkraft är olönsamt. Och många andra handlar om att den blivit olönsam och lagts ner pga. subventioner av annan kraft och straffbeskattning av den själv – vilket varit bidragande till de höga priserna.
lilytwig lilytwig skrev:
Ett lågt pris och stort utbud behövs till vätgasproduktion. Vätgas produceras när det är överskott och kan lagras.
Fast vi har ju i princip ingen vätgaslagring.
lilytwig lilytwig skrev:
Om någon elproducent blir utkonkurrerad så är det helt ok, det är så den fria marknaden fungerar.
Jag har inget emot att olönsam kraftproduktion konkurreras ut. Men nu ser ju inte elmarknaden ut så, utan viss produktion (som solel) hålls under armarna med bidrag vilket gör annan produktion olönsam.
lilytwig lilytwig skrev:
Bidragen till solel kan du räkna bort. De kommer snart att försvinna.
Lovar du?
 
  • Gilla
gone_fishing och 3 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
vet du att vi är där idag och att vattenkraften är på minsta möjliga flöde?
Nej, men det verkar ju sannolikt i och med att den producerar så mycket trots det extremt låga priset just nu.
 
EddieHansson
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, men det verkar ju sannolikt i och med att den producerar så mycket trots det extremt låga priset just nu.
Ingen el produceras som inte har en kund.
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Ingen el produceras som inte har en kund.
Om priset är nedpressat till sex öre per kWh, tror du på allvar att Vattenfall skulle välja att sälja vattenkraftsel om de istället kunnat välja att spara på den till i vinter?
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Det finns säkert krav på ett minimum flöde av vatten, men vet du att vi är där idag och att vattenkraften är på minsta möjliga flöde?
Nu är det så att vattenkraften är Sveriges huvudsakliga reglerkraft dvs den behöver gå i ett spann för att kunna klara korttidsvariationer i effektbehovet. Troligtvis finns det en del kvar att ta av men till slut finns inget annat att göra än att vaska vattnet för att andra energislag producerar mer än vad vattenkraften klarar att lagra.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jaså? Jag tycker att ganska många inlägg i den här typen av trådar bland annat handlar om att kärnkraft är olönsamt. Och många andra handlar om att den blivit olönsam och lagts ner pga. subventioner av annan kraft och straffbeskattning av den själv – vilket varit bidragande till de höga priserna.

Fast vi har ju i princip ingen vätgaslagring.

Jag har inget emot att olönsam kraftproduktion konkurreras ut. Men nu ser ju inte elmarknaden ut så, utan viss produktion (som solel) hålls under armarna med bidrag vilket gör annan produktion olönsam.

Lovar du?
Finns bidragen till ångmaskinsbyggen kvar? Gengas? Varven?
 
M merbanan skrev:
Nu är det så att vattenkraften är Sveriges huvudsakliga reglerkraft dvs den behöver gå i ett spann för att kunna klara korttidsvariationer i effektbehovet. Troligtvis finns det en del kvar att ta av men till slut finns inget annat att göra än att vaska vattnet för att andra energislag producerar mer än vad vattenkraften klarar att lagra.
Då får vi bättre flöde i älvarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.