Har precis flyttat in på bottenvåningen i ett hyreshus. Ovanpå cementgolvet är det en linoleummatta i sovrummet. Här är massor av vanlig silverfisk i sovrummet men inga i vardagsrummet där det är parkett.
Min undran är att kan det vara så att linoleum gör att det blir fukt från cementen medan parkett släpper igenom fukt?
Kan ju vara någon gammal fuktskada också. Kanske från vattenburet element eller akvarium.
Kan man mäta fukt i linoleummatta? Just nu ligger en tillfällig tunn plastmatta på golvet så jag har inte sett hur golvet ser ut. Ska få nytt golv.
 
Ska du få nytt golv så se till att de river ut den gamla linoleummattan eller säkerställer att det inte är fukt under den. Eftersom du bor på bottenvåningen så finns det större risk för fukt än i de övre våningarna. Finns det källare under ditt golv? Du ska inte acceptera skadedjur i en lägenhet (eller vilken bostad som helst).

PS: Du visste ju att det hette betong i rubriken, varför blanda in cement? Cement är ett pulver som när det mixas med vatten och (oftast) grus/sand brinner (=härdar) till betong. Betong är hårt, cement ett pulver :)
 
F fb35523 skrev:
Ska du få nytt golv så se till att de river ut den gamla linoleummattan eller säkerställer att det inte är fukt under den. Eftersom du bor på bottenvåningen så finns det större risk för fukt än i de övre våningarna. Finns det källare under ditt golv? Du ska inte acceptera skadedjur i en lägenhet (eller vilken bostad som helst).

PS: Du visste ju att det hette betong i rubriken, varför blanda in cement? Cement är ett pulver som när det mixas med vatten och (oftast) grus/sand brinner (=härdar) till betong. Betong är hårt, cement ett pulver :)
Skrev fel Det är betong som golvet är gjort av. Har ingen källare under.
Ja det är lite konstigt att på mindre än en månad har jag tagit ( med hjälp av fällor) ca 50 silverfiskar i sovrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.