Haha undrar hur många som sitter i sitt spabad och sedan röstar på partier som stänger ner känrnkraften
 
Redigerat:
  • Gilla
Lullejulle och 3 till
  • Laddar…
Hmmm… känns som värsta ilandsproblemet.. Om man lånar, låt säga, 100 000 för att tex köpa ett spabad (de flesta kostar troligtvis mer) och räknar med att det håller 20 år (förmodligen en optimistisk livslängd) kommer nettoräntan ligga på ca 5 000 kr/år vid ett ränteläge på 7% (vilket inte är någon utopi på ett privatlån) och amorteringen på 5 000 kr, dvs 10 000 kr/år. Tycker man inte att nästan 1000 kr/månad året om är speciellt mycket, så borde väl inte en 1000-lapp extra 3-4 månader om året vara någon vig deal, heller.

Med det resonemanget du för borde ju bostäder med ett spabad vara värda 100 000 kr mindre… så egentligen vore väl nästan det bästa att det fryser sönder - då slipper du alla bekymmer och kostnader och dessutom kommer din fastighet ha ett högre värde. Kan det bli bättre?
(Jo, sälj spanade innan det fryser och vinterbada i sjö eller hav - det är både uppfriskande, hälsosamt för de flesta och, framförallt, gratis!
 
Måste vara världens största spabad…

Installerade mitt bad i januari 2022. Inte särskilt dramatisk ökning av förbrukningen.
 
  • Elanvändningsrapport som visar en minskning till 626 kWh i februari 2022 jämfört med 679 kWh förra månaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jerald Stuartson skrev:
Jag trodde det var 12 månader på ett år.
smartskalle :p
jag hade det tömt 2 månader för att jag hade problem med att min UV sterilisator läckte och flertalet av de skickade på garanti inte överlevde posten....
 
Blodsoppen
L Lannelanne skrev:
svärfar tömde sitt bad och fyllde med ren spolarvätska i vintras. Han jämförde sin förbruking i januari mot föregående år då han hade igång det. Det skiljde 2000kw/h för en månad. Det är rätt jävla mycket med elpriser på 3-4kr/kwh
L Lannelanne skrev:
svärfar tömde sitt bad och fyllde med ren spolarvätska i vintras. Han jämförde sin förbruking i januari mot föregående år då han hade igång det. Det skiljde 2000kw/h för en månad. Det är rätt jävla mycket med elpriser på 3-4kr/kwh
Menar du att han körde i runt en kubik spolarvätska i det. Låter väldigt dyrt, och inte så troligt.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Sommaren 2018 var varm och ingen vill bada så därför slog jag av spabadet. Stod still i 4-5 veckor.

Vid återstarten gick sedan inte pump 1 igång då axeln till skovelhjulet rostat fast. Därmed gick det inte att värma badet då vattnet inte kunde cirkulera. Hjälpte pumpen igång genom att med en polygrip lossa den fastrostade axeln. Då sprack den keramiska tätningen runt axeln.

Fick god hjälp att byta denna tätning och pumpen startade. En ny pump hade kostat 10000 kr + moms.

Att tänka på om ni tömmer badet …
 
  • Gilla
Yachtman
  • Laddar…
Låt badet vara igång, staten går in o kompenserar för de dyra elpriserna…
 
  • Gilla
  • Haha
bandolin och 2 till
  • Laddar…
Min värmare krånglade i vintras varvid även pumpen stannade. Satte dit en frostvakt just för att hålla plusgrader i utrymmet med slangar/pumpar. Själva badet är jag inte jätterädd att det ska frysa här i Halland.
 
  • Gilla
Örnie69
  • Laddar…
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Menar du att han körde i runt en kubik spolarvätska i det. Låter väldigt dyrt, och inte så troligt.
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Menar du att han körde i runt en kubik spolarvätska i det. Låter väldigt dyrt, och inte så troligt.
han ville testa och se om det funkade. Man behöver bara tillräckligt mycket för att köra runt det i systemet. Biltema säljer koncentrat 10l för 200kr späd den 1:2 så klarar den -18grader.
 
Helena Lillarve Helena Lillarve skrev:
Hmmm… känns som värsta ilandsproblemet.. Om man lånar, låt säga, 100 000 för att tex köpa ett spabad (de flesta kostar troligtvis mer) och räknar med att det håller 20 år (förmodligen en optimistisk livslängd) kommer nettoräntan ligga på ca 5 000 kr/år vid ett ränteläge på 7% (vilket inte är någon utopi på ett privatlån) och amorteringen på 5 000 kr, dvs 10 000 kr/år. Tycker man inte att nästan 1000 kr/månad året om är speciellt mycket, så borde väl inte en 1000-lapp extra 3-4 månader om året vara någon vig deal, heller.

Med det resonemanget du för borde ju bostäder med ett spabad vara värda 100 000 kr mindre… så egentligen vore väl nästan det bästa att det fryser sönder - då slipper du alla bekymmer och kostnader och dessutom kommer din fastighet ha ett högre värde. Kan det bli bättre?
(Jo, sälj spanade innan det fryser och vinterbada i sjö eller hav - det är både uppfriskande, hälsosamt för de flesta och, framförallt, gratis!
Det var nog det med nervärderande svaret jag sett iår, tillförde noll till debatten förutom en troll varning
mitt spa köptes när det var goda tider med en drift budget som inte sved. (49öre/kwh+ allt)
nu när löne ökningar är obefintliga, alla priser ökar så är det snålare i kassan för alla
mitt spa drar ca 3600kwh per år om man skall vara noga, vilket kostade ca 5400kr per år
nu pratas det om mellan 5-10kr/kwh i vinter,
5kr/kwh=6,81 inkl allt
10kr/kwh=13,06 inkl allt
vilket resulterar i en kostnad för 3 vinter månader mellan (2/3 av elen går åt då) 16344-31344kr
förstår du nu varför folk har panik????

fotnot: mellanskillnaden mellan priset i se2 och se3-4 + den dramatiskt ökade momsen går rakt in i stadskassan!
sedan står politikerna och tycker de är snälla när de ger tillbaka en liten slant?!
 
  • Gilla
u1malmberg och 7 till
  • Laddar…
roland53 roland53 skrev:
Vatten i rörelse fryser inte förrän vid MYCKET låga temperaturer.
Vatten som är (någorlunda) rent och utsätts för normalt tryck fryser vid 0 grader Celsius oavsett om det är i rörelse eller inte. Det är en skröna att vatten kan vara kallare än 0 C om det rinner. Se denna länk för mer förklaring: http://scienceline.ucsb.edu/getkey.php?key=5727

OP kan utnyttja följande trix för att spara pengar förutsatt att poolen ska vara fylld hela året:

Isolera ytan för att hindra att värmen försvinner till luften. Flytande cellplastblock kan vara ett sätt.
Hindra dunstning genom att dra en presenning över ytan (går också att åstadkomma med en oljehinna, men det är nog bättre i vattenlås än i en pool). Dunstningen sänker temperaturen på det kvarvarande vattnet.
Sänka temperaturen på vattnet. Energiåtgången beror helt på skillnaden i temperatur på vattnet och omgivningen. Det kostar alltid mindre energi att hålla vattnet kallt och bara värma just före man ska bada, men det kräver så klart planering.
Isolera runt och under badet (om det är fristående). Detta ger sannolikt bara liten effekt.

Om vattnet hålls kallt (men utan frysrisk) under veckan kan man värma det till helgen för att bada av sig. Den energi man gjort av med för att värma badet kommer delvis att förloras p.g.a. ökade förluster medan vattnet är varmt men sedan används den ju under tiden badet svalnar så man inte behöver stödvärma då.

Någon förslog att man skulle ha en smart timer som bara värmer när det är billigt. Det är en lysande strategi av flera skäl. Dels är elen billig när det finns "överflöd" och man konkurrerar då inte med andra om den tillgängliga elen. Dels kan man värma på ordentligt om det är billigt och behöver då kanske inte stödvärma alls då det är dyrt. Det kan vara ekonomiskt att värma till 40 grader under natten (eller hur varmt det nu hinner bli) för att sedan låta badet svalna under dagen då elen är dyr, trots att man bara vill undvika frysning och inte badar. Detta fungerar ju om elen är nere på minimipris nattetid (10-tals ören) och ganska dyr dagtid (flera kronor). Har man rätt styrning kan man spara grova pengar på detta samtidigt som man gör elnätet och andra konsumenter en tjänst (inkl. sig själv eftersom man behöver annan el).
 
  • Gilla
Ro88an och 4 till
  • Laddar…
M masseman33 skrev:
fotnot: mellanskillnaden mellan priset i se2 och se3-4 + den dramatiskt ökade momsen går rakt in i stadskassan!
Att man borde ha matchat elproduktion mot förbrukning geografiskt och/eller sörjt för tillräcklig överföringskapacitet från norr till syd råder det ingen tvekan om. För mig som har ett förflutet inom energibranschen har det varit uppenbart många år att överföringskapaciteten N-S inte matchar förbrukningsmönstret eftersom det pratats om det länge. Varför inget eller alltför lite gjorts är en gåta. Nu är situationen som den är och frågan är hur man ska övertala de som konsumerar elen att bli försiktigare. Marknadsekonomin som vi ju de facto har fungerar ju så att man höjer priset på bristvaror och sänker på varor som det finns överflöd av. Alternativet vore att låta alla betala 50 öre/kWh och förbruka hur mycket de vill och sedan stänga av t.ex. Göteborg en dag, Skövde nästa, Kalmar nästa o.s.v. Det vore knappast bättre tycker jag. Det pratades om s.k. rullande avbrott redan för 20 år sedan men behövdes aldrig, även om det var nära. Jag vet att vår driftledare vid minst ett tillfälle hade en preliminär order om att bryta men att ordern återtogs. Om pengarna går direkt in i statskassan? Kanske det. Man kan bara hoppas att några kronor går till Svenska Kraftnät så de kan bygga ut kapaciteten. Annars går de väl till vård, skola och omsorg så de kommer nog till nytta ändå.
 
  • Gilla
  • Älska
tomasfr och 2 till
  • Laddar…
M masseman33 skrev:
Det var nog det med nervärderande svaret jag sett iår, tillförde noll till debatten förutom en troll varning
mitt spa köptes när det var goda tider med en drift budget som inte sved. (49öre/kwh+ allt)
nu när löne ökningar är obefintliga, alla priser ökar så är det snålare i kassan för alla
mitt spa drar ca 3600kwh per år om man skall vara noga, vilket kostade ca 5400kr per år
nu pratas det om mellan 5-10kr/kwh i vinter,
5kr/kwh=6,81 inkl allt
10kr/kwh=13,06 inkl allt
vilket resulterar i en kostnad för 3 vinter månader mellan (2/3 av elen går åt då) 16344-31344kr
förstår du nu varför folk har panik????

fotnot: mellanskillnaden mellan priset i se2 och se3-4 + den dramatiskt ökade momsen går rakt in i stadskassan!
sedan står politikerna och tycker de är snälla när de ger tillbaka en liten slant?!
M masseman33 skrev:
Det var nog det med nervärderande svaret jag sett iår, tillförde noll till debatten förutom en troll varning
mitt spa köptes när det var goda tider med en drift budget som inte sved. (49öre/kwh+ allt)
nu när löne ökningar är obefintliga, alla priser ökar så är det snålare i kassan för alla
mitt spa drar ca 3600kwh per år om man skall vara noga, vilket kostade ca 5400kr per år
nu pratas det om mellan 5-10kr/kwh i vinter,
5kr/kwh=6,81 inkl allt
10kr/kwh=13,06 inkl allt
vilket resulterar i en kostnad för 3 vinter månader mellan (2/3 av elen går åt då) 16344-31344kr
förstår du nu varför folk har panik????

fotnot: mellanskillnaden mellan priset i se2 och se3-4 + den dramatiskt ökade momsen går rakt in i stadskassan!
sedan står politikerna och tycker de är snälla när de ger tillbaka en liten slant?!
Nu var ju mitt inlägg lite ironiskt menat och jag ber om ursäkt om det uppfattades för bryskt…. Min poäng var dock att folk silar mygg och sväljer elefanter… Som jämförelse kostar en veckas liftkort i Sälen ca 5000 kr för en familj, stugan 8000 kr och ”alla” familjer åker ju på chartersemester vilket kostar från 25 000 kr.

Bränslepriserna är skyhöga och det känns väldigt orättvist beroende på vilka statligt subventionerade färdalternativ som finns att tillgå i olika delar av landet, men trots detta så har det ALDRIG någonsin varit så mycket trafik som nu. Då avser jag inte utländska lastbilar med fulbränsle utan svenska familjer med både takbox, kajak, cyklar och bil med förmånsvärde på bortemot 8-10 tusen per månad.

Nu kom jag ifrån ämnet, men jag blir så trött på alla ”tyck synd om mig”. Ibland får man helt enkelt välja, men nu ska alla ha råd med allt. Den inställningen funkar inte i en marknadsekonomi och jag antar att det inte är så många som önskar sig alternativet. De spabad som gick i vintras blev nog till största delen finansierade av det energibidrag som många fick. Helt plötsligt damp det ner ett brev att vi hade fått ett bidrag med flera tusen ( och vi har inget spabad och dessutom ganska rimlig uppvärmningskostnad), men det har jag inte hört någon knysta om. Det är klart att elräkningarna i vintras var sura även för oss, men sitter man med obundet elpris så får man bita i det sura äpplet, tänkte vi. Att inte ta höjd får några tusen extra i boendekostnad på en vinter och när man köpt sin fastighet, tycker jag är väl godtroget. Man kan väl inte gå till banken och låna pengar så snart en tvättmaskin eller ett kylskåp går sönder?
 
  • Gilla
  • Älska
Hullken och 4 till
  • Laddar…
Helena Lillarve Helena Lillarve skrev:
Nu var ju mitt inlägg lite ironiskt menat och jag ber om ursäkt om det uppfattades för bryskt…. Min poäng var dock att folk silar mygg och sväljer elefanter… Som jämförelse kostar en veckas liftkort i Sälen ca 5000 kr för en familj, stugan 8000 kr och ”alla” familjer åker ju på chartersemester vilket kostar från 25 000 kr.

Bränslepriserna är skyhöga och det känns väldigt orättvist beroende på vilka statligt subventionerade färdalternativ som finns att tillgå i olika delar av landet, men trots detta så har det ALDRIG någonsin varit så mycket trafik som nu. Då avser jag inte utländska lastbilar med fulbränsle utan svenska familjer med både takbox, kajak, cyklar och bil med förmånsvärde på bortemot 8-10 tusen per månad.

Nu kom jag ifrån ämnet, men jag blir så trött på alla ”tyck synd om mig”. Ibland får man helt enkelt välja, men nu ska alla ha råd med allt. Den inställningen funkar inte i en marknadsekonomi och jag antar att det inte är så många som önskar sig alternativet. De spabad som gick i vintras blev nog till största delen finansierade av det energibidrag som många fick. Helt plötsligt damp det ner ett brev att vi hade fått ett bidrag med flera tusen ( och vi har inget spabad och dessutom ganska rimlig uppvärmningskostnad), men det har jag inte hört någon knysta om. Det är klart att elräkningarna i vintras var sura även för oss, men sitter man med obundet elpris så får man bita i det sura äpplet, tänkte vi. Att inte ta höjd får några tusen extra i boendekostnad på en vinter och när man köpt sin fastighet, tycker jag är väl godtroget. Man kan väl inte gå till banken och låna pengar så snart en tvättmaskin eller ett kylskåp går sönder?
Jag tänker så här:

Om man har köpt ett spabad, för njutning, men måste krångla runt en massa för att ha råd med det, vad är då poängen?

Det är en sak om man kan få dit nån form av "smart styrning" så att kostnaden sänks genom lite i ställningar i en app kanske, och lite hårdvara installeras för en i sammanhanget rimlig peng.

Men att hålla på att tömma, fylla, köra runt utan värme...
Är det inte bättre att sälja av baljan och slippa huvudvärken?
Köp en vedeldad istället eventuellt om man verkligen vill ha en badbalja
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
Får också lite kalla fötter angående spa-badet inför vintern. Funderar på att på nåt sätt koppla ihop in- och utlopp och tömma badet för att reducera vattenvolymen till endast ett fåtal liter. Inget färdigtänkt ännu dock...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.