KristinaRT
Boss89 Boss89 skrev:
Allvarligt talat, vet att livet är orättvist men vi skåningar förtjänar inte de här hutlösa priserna
Det hade varit bättre om de inte byggt kärnkraftverket inom synhåll fr Köpenhamn…
 
  • Gilla
panodil
  • Laddar…
B Beppo skrev:
Energiskatten är en fast siffra så momsen på energiskatten är också fast även om den är procentuell.

Energiskatten är runt 36öre och momsen är då 9 öre. Så oavsett vad du betalar per kWh för elen så är ändå momsen på energiskatten 9 öre. Däremot blir det ju mer moms per kWh på elhandeln eftersom priset där varierar.
Nja, Energiskatten ligger på 45 öre i SE4. Den ligger på 36 i SE3, o vill minnas ca 25 öre i SE 1&2 (kan vara ändrat). Elöverföringsavgiften är också högre i SE4. Så, summa summarum - även med samma grundpris på elen så skulle elen bli dyrare att köpa i SE4 med högre fiskalskatt o avgifter. Nu är ju priset astronomiskt mycket högre i SE4, så det spär ju på det hela betydligt.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Det som borde göras är att skatta bort de extrema vinsterna som energibolagen gör och använda för att subventionera vanligt folks el.
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
Kan någon förklara för mig! Har vi elbrist i Sverige eller är elen dyr för att vi har kopplat ihop oss med resten av Europa?
Om det är så: även om vi bygger 10st kärnkraftverk, så spelar det ändå ingen roll om all produktion ska försörja resten av Europa och marknaden i andra länder ska bestämma vad elen ska kosta i Sverige
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Det hade varit bättre om de inte byggt kärnkraftverket inom synhåll fr Köpenhamn…
Barsebäck KKV skulle enligt ursprunglig plan legat vid Hanöbukten (utanför Sölvesborg?) men den danska regeringen låg på och såg en möjlighet att köpa billig el så den svenska regeringen och Sydkraft ändrade sig.
 
  • Wow
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
E Etrompa skrev:
Nja, Energiskatten ligger på 45 öre i SE4. Den ligger på 36 i SE3, o vill minnas ca 25 öre i SE 1&2 (kan vara ändrat). Elöverföringsavgiften är också högre i SE4. Så, summa summarum - även med samma grundpris på elen så skulle elen bli dyrare att köpa i SE4 med högre fiskalskatt o avgifter. Nu är ju priset astronomiskt mycket högre i SE4, så det spär ju på det hela betydligt.
Det stämmer inte det är 45 öre överallt utom i följande kommuner där det är 33 öre:


Samtliga kommuner i Norrbottens län, Västerbottens län och Jämtlands län.

Västernorrlands län: Sollefteå, Ånge och Örnsköldsviks kommun.

Gävleborgs län: Ljusdals kommun.

Värmlands län: Torsby kommun.

Dalarnas län: Malung-Sälen, Mora, Orsa och Älvdalens kommun.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Det som borde göras är att skatta bort de extrema vinsterna som energibolagen gör och använda för att subventionera vanligt folks el.
Sverige borde vara ett elområde, med ett elpris. Som är rimligt. Som skåning känns det just nu väldigt osmakligt när det talas om hur mycket el Sverige exporterar, och vi här nere behöver betala kontinentala priser för att vi inte kan få ner el från norr till söder. Fasar, likt alla andra i SE4, vintern…mest priserna. Roterande nedstängning tror jag definitivt vi kommer se i SE4 i vinter, framförallt de tillfällen då det är kallt och ingen vind. Och för att sedan inte tala om vilken effekt både priser och nedatängning kommer ha på industri och alla övriga verksamheter i SE4…
 
  • Gilla
  • Ledsen
big mike och 4 till
  • Laddar…
M Moo63316 skrev:
Kan någon förklara för mig! Har vi elbrist i Sverige eller är elen dyr för att vi har kopplat ihop oss med resten av Europa?
Om det är så: även om vi bygger 10st kärnkraftverk, så spelar det ändå ingen roll om all produktion ska försörja resten av Europa och marknaden i andra länder ska bestämma vad elen ska kosta i Sverige
I en "ideal" värld med obegränsad överföringsförmåga skulle vi kunna fylla landet med kraftverk och förse hela Europa med ström. Nu är vi ju inte riktigt där utan våra internationella förbindelser toppar på runt 7 GW varav vi enligt EU måste se till att mata på 70%, dvs strax under 5 GW. Det är först när den kapaciteten är fylld som ökad produktion ger lägre pris här hemma.

Vi har ytterst sällan effektbrist i Sverige, det händer några korta stunder varje år när det är riktigt kallt och vindstilla.

"Elbrist" är ett ord som okunniga politiker svänger sig med för att slippa precisera sig. Tyvärr är media lika okunniga och låter dem komma undan med det.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Ni får inte lägre elpriser i Skåne om vi lyckas flytta mer el söder ut till kontinenten. Visst får vi på sikt med bättre nät en mindre skillnad. Men inte billigare el i Skåne.
 
D Daniel 109 skrev:
Det stämmer inte det är 45 öre överallt utom i följande kommuner där det är 33 öre:


Samtliga kommuner i Norrbottens län, Västerbottens län och Jämtlands
Västernorrlands län: Sollefteå, Ånge och Örnsköldsviks kommun.

Gävleborgs län: Ljusdals kommun.

Värmlands län: Torsby kommun.

Dalarnas län: Malung-Sälen, Mora, Orsa och Älvdalens kommun.
M Moo63316 skrev:
Kan någon förklara för mig! Har vi elbrist i Sverige eller är elen dyr för att vi har kopplat ihop oss med resten av Europa?
Om det är så: även om vi bygger 10st kärnkraftverk, så spelar det ändå ingen roll om all produktion ska försörja resten av Europa och marknaden i andra länder ska bestämma vad elen ska kosta i Sverige
läste fel. Energiskatten är 36 öre utan moms, 45 öre med moms. Skatt på skatt, så att säga….Huja
 
Det kvittar väl om man säger 36+moms eller 45. Det blir liksom samma sak. Men gränserna hade du rejält fel om.
 
zarkov zarkov skrev:
I en "ideal" värld med obegränsad överföringsförmåga skulle vi kunna fylla landet med kraftverk och förse hela Europa med ström. Nu är vi ju inte riktigt där utan våra internationella förbindelser toppar på runt 7 GW varav vi enligt EU måste se till att mata på 70%, dvs strax under 5 GW. Det är först när den kapaciteten är fylld som ökad produktion ger lägre pris här hemma.

Vi har ytterst sällan effektbrist i Sverige, det händer några korta stunder varje år när det är riktigt kallt och vindstilla.

"Elbrist" är ett ord som okunniga politiker svänger sig med för att slippa precisera sig. Tyvärr är media lika okunniga och låter dem komma undan med det.
Tack för svar! Precis vad jag trodde också. Inte för att gör frågan till en politisk fråga eller propagera för nå parti så känns det som att vänsterpartiets ledare är den enda som pratar om detta under debatten på tv medans alla andra pratar om att vi har elbrist och måste snarast öppna alla kärnkraftverk.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Mja, 86,61 säger Vattenfall för mig? Är SE3/Stockholm ett eget område eller?
[bild]
126öre för mig i sthlm. Jag utgår ifrån att mitt rörliga pris är månadens rörliga pris och inte bara första veckans. För då hade det varit lägre tror jag. Elräkning med detaljerad specifikation från Vattenfall, inklusive kWh-priser och rabatter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tibber säger 87öre i se3 utan moms och andra påslag för se3 i juli.
 
D Daniel 109 skrev:
Det kvittar väl om man säger 36+moms eller 45. Det blir liksom samma sak. Men gränserna hade du rejält fel om.
Rätt och fel, såklart ska det vara rätt. Men då har du lika fel. Om man tittar på Skatteverket. Tror dom flesta med sin egen faktura reder ut det i vilket fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.