Jag ska till att renovera mitt hus, oisoletad betongplatta byggt på 50-talet. Under en heltäckningsmatta såg det ut så här. Nån som känner igen det och kan säga vad det är? Det känns väldigt hårt när man knackar på det, min tanke är att man har målat på nåt ytskikt på betongen?

Om det är så, är en sådan färg för tät för att det ska vara bra? Bör den slipas bort innan nytt golv läggs in? Tanken är trägolv, ev med Platonmatta under, om det har någon betydelse.

Mycket tacksam för svar.
 
  • Gilla
Kajsa.L
  • Laddar…
BirgitS
Du missade att ladda upp eller klistra in bilden.
 
  • Gilla
M_Lind
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du missade att ladda upp eller klistra in bilden.
Men oj, tack! Så här ser det ut.
 
  • Närbild av en yta med färgstänk och mönster, antydande av en renoverings- eller byggprocess.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Epoxygolv med flingor, tätt. Om det inte finns ytor där färgen släppt från betongen eller puts släppt från väggarna där färgen slutar så är fuktvandringen genom plattan minimal och du skulle nog kunna lägga golvet direkt uppepå utan platonmattan då den ändå inte kommer göra något.

Det korrekta är nog att slipa bort färgen så plattan kan andas och sedan ventilera golvet, men det blir någon tusenlapp och en masa extra tid att lägga.

Sedan hade jag personligen inte lagt ett trägolv i källaren när du kan lägga klickvinyl helt utan risk och extra arbete. Du riskerar alltid mögel när du håller på med organiskt material i en gammal källare om den inte är moderniserad med dränering och isolering.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Epoxygolv med flingor, tätt. Om det inte finns ytor där färgen släppt från betongen eller puts släppt från väggarna där färgen slutar så är fuktvandringen genom plattan minimal och du skulle nog kunna lägga golvet direkt uppepå utan platonmattan då den ändå inte kommer göra något.

Det korrekta är nog att slipa bort färgen så plattan kan andas och sedan ventilera golvet, men det blir någon tusenlapp och en masa extra tid att lägga.

Sedan hade jag personligen inte lagt ett trägolv i källaren när du kan lägga klickvinyl helt utan risk och extra arbete. Du riskerar alltid mögel när du håller på med organiskt material i en gammal källare om den inte är moderniserad med dränering och isolering.

Tack! Har inte hunnit ta bort hela mattan än så jag vet inte hur det ser ut under resten men då vet jag att jag ska vara uppmärksam på färgsläpp. Vet inte om det finns nån puts i väggarna, tror de är av trä eller så det finns ingen källare i huset, det är en 1-plansvilla. Rekommenderar du ändå vinylklick i stället för trägolv? Vore ju skönt att bara lägga på nytt golv men jag är super oljig flr att få fuktoroblem så jag vet inte om jag vågar .
Har läst att om golvet är för tätt kan eventuell fukt tränga upp i väggarna utan att man märker nåt, och så bildas det mögel inuti väggen som inte behöver lukta och man han bli jättesjuk...
 
E Emma Jansson2 skrev:
Tack! Har inte hunnit ta bort hela mattan än så jag vet inte hur det ser ut under resten men då vet jag att jag ska vara uppmärksam på färgsläpp. Vet inte om det finns nån puts i väggarna, tror de är av trä eller så det finns ingen källare i huset, det är en 1-plansvilla. Rekommenderar du ändå vinylklick i stället för trägolv? Vore ju skönt att bara lägga på nytt golv men jag är super oljig flr att få fuktoroblem så jag vet inte om jag vågar .
Har läst att om golvet är för tätt kan eventuell fukt tränga upp i väggarna utan att man märker nåt, och så bildas det mögel inuti väggen som inte behöver lukta och man han bli jättesjuk...
Tog för givet att det var källare i och med epoxygolvet. Men ja klickvinyl alla dagar i veckan, är vad jag la i hela mitt hus. Ok pris /m3, varmt, mjukt, slitstarkt, vattentätt så man kan våttorka riktigt utan att behöva oroa sig för missfärgningar/att riskera att ytan reser sig.
 
  • Gilla
Emma Jansson2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.