M Magnushåkansson skrev:
Helt klart en lyxprodukt och självklart skulle jag använda det under hela vintern som jag nu gjort i 3 års tid. Skillnaden nu är ju att elkostnader kommer att femdubblas i vinter mot normala tider! Mitt spabad drar säkert närmare 500 kWh under de kallaste månaderna och det blir ju skitdyrt att driva under dessa premisser (rörligt elpris som kanske hamnar på låt säga 3-5 kr/kWh)
3-5kr/kWh är ju vad priset ligger på idag hos oss i SE4, haha!
Hursomhaver, det drar mindre energi att bibehålla en värme än att värma upp något kallt.
Köp en mätare för eluttag och kolla förbrukningen redan i höst när det börjar bli mot 3-5 grader nattetid. Då vet du vad du har att vänta dig och huruvida du ska hålla den varm eller bara värma på (för en intensiv, men kort förbrukning) vid minusgrader.
 
Ö Örnie69 skrev:
Det är ju på vintern det är skönt att bada
Så är det ju men kanske inte till vilket pris som helst
Hade gärna lyft badet och ställt det i garaget och haft det igång där under vintern men det går tyvärr inte
 
  • Gilla
Vässan
  • Laddar…
Ö Örnie69 skrev:
Börjar med att styra tiden med poolreglaget till natt.. Om det inte blir bra köper jag en hubb (från Tibber)och ett relä som klipper strömmen till pumpen. Då stannar värmarna också.Jag har en terasspool från aquatech
Vårt har gecko-styrenhet och på den kan man ställa in ekoläge under vissa schemalagda timmar. Då skulle man kunna schemalägga ekoläget från morgon till kväll när priset är högre. Dock drar ekoläget bara ner temperaturen med 11 grader så det går inte ner så värst mycket. Men det kanske är tillräckligt för att det ska ge effekt på förbrukningen.
 
Ö Örnie69 skrev:
Det borde gå att koppla om så det går.
Det trodde jag också men en elektriker och en elektroingenjör jag känner har kikat på det och då allt styrs via en display på badet så går det inte att ändra något utan att förstöra annat. Mycket dum lösning.
 
M Magnushåkansson skrev:
Då man inte kan tömma badet så antar jag att man vid ett svindyrt elpris i vinter endast kan sänka temperaturen.
Många har ju en funktion att ställa tempen på 5-10 grader och frågan är om ngn elkunnig/mattesnille här kan berätta om hur mkt man kan tänkas spara in?
Att blanda in ngn typ av antifrysmedel och stänga av allt utom cirkulationspumpen gissar jag är en omöjlighet så att sänka tempen så mkt man kan bör väl vara det enda som gäller…
Kul att man införskaffade badet och nu blir det en otrolig energitjuv eller ska man säga en oekonomisk/ej försvarbar tingest om nu alla experters farhågor kommer att stämma…
Input värdesätts stort!
Mvh elkonsument i SE3 området
Klart du kan tömma badet, blir billigast
 
S StefanCalmar skrev:
Det trodde jag också men en elektriker och en elektroingenjör jag känner har kikat på det och då allt styrs via en display på badet så går det inte att ändra något utan att förstöra annat. Mycket dum lösning.
som lekman vet jag att allt går att koppla förbi. Inte svårt alls för en elektriker
 
M Magnushåkansson skrev:
Då man inte kan tömma badet så antar jag att man vid ett svindyrt elpris i vinter endast kan sänka temperaturen.
Många har ju en funktion att ställa tempen på 5-10 grader och frågan är om ngn elkunnig/mattesnille här kan berätta om hur mkt man kan tänkas spara in?
Att blanda in ngn typ av antifrysmedel och stänga av allt utom cirkulationspumpen gissar jag är en omöjlighet så att sänka tempen så mkt man kan bör väl vara det enda som gäller…
Kul att man införskaffade badet och nu blir det en otrolig energitjuv eller ska man säga en oekonomisk/ej försvarbar tingest om nu alla experters farhågor kommer att stämma…
Input värdesätts stort!
Mvh elkonsument i SE3 området
Find en tråd i ämnet
https://www.byggahus.se/forum/threads/kwh-liter-och-grad-vatten.43144/
 
M Magnushåkansson skrev:
Då man inte kan tömma badet så antar jag att man vid ett svindyrt elpris i vinter endast kan sänka temperaturen.
Många har ju en funktion att ställa tempen på 5-10 grader och frågan är om ngn elkunnig/mattesnille här kan berätta om hur mkt man kan tänkas spara in?
Att blanda in ngn typ av antifrysmedel och stänga av allt utom cirkulationspumpen gissar jag är en omöjlighet så att sänka tempen så mkt man kan bör väl vara det enda som gäller…
Kul att man införskaffade badet och nu blir det en otrolig energitjuv eller ska man säga en oekonomisk/ej försvarbar tingest om nu alla experters farhågor kommer att stämma…
Input värdesätts stort!
Mvh elkonsument i SE3 området
Jesus, trodde du det va gratis?
 
mitt bad använder ca 300kwh i medel per månad inte per vinter?
när vi installerade badet så gick elen upp med 3000kwh per år
2400L med 15cm frigolit isolering i pumprummet och isolering på slangarna och 38c
 
Jag har nån typ av bland avtal, dala elfond, tror det låg strax under 100öre i juli eller om det var juni.
Där är det ju samma pris så alla hemmalösningar känns onödiga men samtidigt så vill man ju hålla nere totala förbrukningen
 
V
André F André F skrev:
Helt klart är det absolut trevligast att bada på vintern.
Kom igen du har nyss köpt ett spabad för säkert en massa tusenlappar och nu har du ångest för att badet kanske kostar några hundringar extra i månaden… Mitt spabad drar ganska exakt 300 kWh. Vid ett elpris på 5kr innebär det att spabadet (sannolikt endast ett par månader) under vintern kostar 1500kr.. Med tanke på inköpspris och hur skönt det faktiskt är att bada så ser jag inte problemet.
Håller helt med (y)
 
  • Gilla
André F
  • Laddar…
S Sundet80 skrev:
Jesus, trodde du det va gratis?
Har jag någonsin påstått det!?
 
  • Gilla
l3ff3
  • Laddar…
M Magnushåkansson skrev:
Då man inte kan tömma badet så antar jag att man vid ett svindyrt elpris i vinter endast kan sänka temperaturen.
Många har ju en funktion att ställa tempen på 5-10 grader och frågan är om ngn elkunnig/mattesnille här kan berätta om hur mkt man kan tänkas spara in?
Att blanda in ngn typ av antifrysmedel och stänga av allt utom cirkulationspumpen gissar jag är en omöjlighet så att sänka tempen så mkt man kan bör väl vara det enda som gäller…
Kul att man införskaffade badet och nu blir det en otrolig energitjuv eller ska man säga en oekonomisk/ej försvarbar tingest om nu alla experters farhågor kommer att stämma…
Input värdesätts stort
Mvh elkonsument i SE3 området
inget mattesnille, men räkna med 5% lägre uppvärmningskostnad för varje grad du sänker temperaturen på vattnet. (ungefärlig tumregel), räknat från 20°C.
 
  • Gilla
Magnushåkansson
  • Laddar…
J
M masseman33 skrev:
mitt bad använder ca 300kwh i medel per månad inte per vinter?
när vi installerade badet så gick elen upp med 3000kwh per år
2400L med 15cm frigolit isolering i pumprummet och isolering på slangarna och 38c
Jag trodde det var 12 månader på ett år.
 
V VetarN skrev:
Nu kommer jag inte ihåg vad spabadet jag har drar men det drar under 300kwh alla gånger. Säg att du köpt ett bad för 100-150k då är ju ett par 100 kr i månaden ingenting. Det är ju en lyxprodukt. Eftersom jag inte kan kalkylen men ändå testat sänka är skillnaden inte särskilt stor nog att motivera att starta upp hela tiden när du ska bada.
svärfar tömde sitt bad och fyllde med ren spolarvätska i vintras. Han jämförde sin förbruking i januari mot föregående år då han hade igång det. Det skiljde 2000kw/h för en månad. Det är rätt jävla mycket med elpriser på 3-4kr/kwh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.