Vad använder man som packing till manluckan på en oljetank (ack.tank) efter ombyggnad?
 
Skulle säga att det funkar nu. Har haft 0,6bar på tryckmätaren sedans i fredags. Hittade en 1/2" gänga som jag kunde dra åt lite mera.

Nu ska jag isolera färdigt rören och hela "tankrummet" så får vi vänta på hösten och se hur det funkar.

Tack för denna tråd (och alla andra om lågtryck) den måste sparat mig säkert 20.000kr + mkt bekvämare vedeldning.
 
Attans 2veckor klarade pumpen hålla trycket till radiatorerna.
Eldade ett ilägg första dagen, ett till efter cirka en vecka och i onsdags eldade jag upp allt till 90-95gr.
Sen i Fredags morse så hade pumpen inget vatten att pumpa.

Funkar läckspray på undertryck?

Ska jag flytta upp expkärlet så högt det går för att det ska behövas mindre undertryck för att suga upp vattnet? Det verkar lite som att undertrycket inte orkar hålla upp vattnet i röret ifrån expkärlet. När jag fyller systemet så fortsätter det att rinna ur skvallerröret ett tag efter påfyllningskranen är stängd.

Ska jag ta och svetsa ett expkärl som jag kan lägga ovanför 500l tankarna ända upp mot taket?
Isf skulle rördragningen bli ungefär så här.

Edit ska jag flytta på tilloppet till shunten enligt inringningar?
 
  • liten tankar2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var har du skvallerröret anslutet?

Är röret som går ner till expansionskärlets botten tätt anslutet med röret som går till expansionskärlet, så att inte luft läcker in där och bryter häverten??
 
Ja det är samma rör som går ända ner i botten på kärlet.

Har fått i gång det igen så får väl se om det funkar längre denna gången.
 
Hur kan man förhindra syresättning av vattnet i övertycksfria system?
 
Hej!
Har kopplat klart all rördragning i mitt öppna system, 4m3-acktank och Innova 50kW. Har lött mitt system. Kan man provtrycka systemet med något annat än vatten? Det blir jobbigt om någon lödning läcker och jag måste tömma ur för att bli av med vattnet där jag ev. måste löda om. Kan man provtrycka med luft och använda läckspray, så klart bara med något halvt bars övertryck? Måste i så fall plugga provisoriskt på tex ångblåsrör mm.
Mvh Ved3t
 
Jag skulle säga att provtrycka rören med luft är ganska riskfritt men skulle du råka spränga tanken med luft så spränger du huset också...
 
Jag förstår att det inte är lika säkert som vatten, fast om jag har koll på trycket och bara gör ca 0,5 bar övertryck, och har koll på detta naturligtvis, kommer jag kunna hitta eventuella läckor? Är det läckspray som gäller? Eller finns någon annan smart lösning för att säkerställa att allt är tätt utan att fylla med vatten?
 
Palte.

Hur har det gått? har allt löst sig med de problem du hade i början? berätta gärna lite om dina tankar om installationen nu när det börjar bli lite kallare.


mvh
Jonas
 
Jo då problemen verkar lösa sig, jag har inte behövt bygga om något. Luftar fortfarande elementen någon gång i veckan. All luft verkar inte gå ut via expansionen en del trycks upp i radiatorkretsen. Funkar hur bra som helst med övertrycksfri tank och trycka upp radiatorvattnet med cirkulationspumpen.
Är jättenöjd med att jag inte använder radiatorslingan som fanns i min tank. (Ska ha den till glykolfylldgolvvärme i mitt kommande uterum)
Skiktningen är perfekt och eftersom varmvattenslingan sitter högst upp i 2000l tanken som är högre än 500litrarna så räcker det med kanske 3-400l 50gr vatten för att ha gott om varmvatten.
Nu när värmen börjar gå på så har jag eldat 2ggr i veckan (ca 23gr inne) Annars räckte det att elda en gång i veckan sommras trots att tanken bara nyttjades ner till 40-45gr då jag bara har en vv-slinga. Tankarna och rören är inte färdig isolerade ännu.

Hade varit skönt att haft ännu mera volym. Nu kan jag elda 1,5 ilägg med barrved när det inte går åt värme (och om det är ca 50gr i tanktoppen när jag tänder), 2fulla hade varit lika enkelt. Hade det varit björkved så hade nog 2*svanen varit perfekt.

17 eldningar har jag hunnit med på 3månader. (8ggr i September)
 
ved3t skrev:
Jag förstår att det inte är lika säkert som vatten, fast om jag har koll på trycket och bara gör ca 0,5 bar övertryck, och har koll på detta naturligtvis, kommer jag kunna hitta eventuella läckor? Är det läckspray som gäller? Eller finns någon annan smart lösning för att säkerställa att allt är tätt utan att fylla med vatten?
Om du lägger på +0.5 bar och låter det stå ett par timmar utan att trycket sjunker så är det tätt...för att hitta eventuella läckor däremot är det väl läckspray, eller fylla med vatten som gäller.
 
"Provtryckningen" blev med vatten, slet ner mitt befintliga elpanne-tjafs i bostadshuset förra veckan, och fyllde upp det nya ved-systemet i garaget med vatten. Var först tätt, fast när det stått några dagar började en lödning på 35-rören mellan acktank och panna droppa. Efter att denna böjen blev utbytt/omlödd har allt varit tätt.
Har testeldat upp acken till 85-90 grader nu, och allt funkar. Hade lite strul med min tappvattenanläggning (TA UVR 61-3), fast efter några kvällars knappande funkar den bra vad det verkar som. Både VVC och tappvattenberedning verkar funka fint.
(Hoppas inte sotaren blir irriterad för att jag proveldat lite innan han varit och besiktigat, enligt honom skulle ju pannrummet vara gipsat och klart innan han kom, och jag ville ju se att allt var tätt vid full temp innan jag byggt för mycket.)

När man börjar elda i en Innova 50kW, den verkar ju funka, fast är det viktigt att kolla alla säkerhetssystem tycker ni?

Nu är Acken i princip helt uppvärmd. Ska jag fylla expantionskärlet till nästan fullt då?

Köpte 2 liter Parafinolja på järnaffärn som jag tänkte hälla i expansionskärlet, fast tänkte att nivån borde vara rätt innan. Är det riskfritt att hälla i denna olja, eller kan det vara en produkt som inte är 100% rätt för detta ändamål?
(Expansionskärlet är anslutet på kallsidan enligt min skiss tidigare i denna tråd.)

Tusen tack all för ideer ock svar. Hoppas jag kan komma med några kloka svar i framtiden nu när jag också får lite erfarenhet!
 
Det enda säkerhetssystemet som finns på Inovan är att fläkten slår av när det blir för varmt. Det är ju enkelt att testa, elda tills det slår av bara. Original är den ställt lite snålt så att den slår av för tidigt på det flesta anläggningar. Det går dock att justera.

Ja det är lämpligt att fylla systemet tills det kommer vatten ur skvallerröret.
 
Vill börja med att ge ett stort tack till Matss för alla fantastiska inlägg han gör på detta forum!!
Nu har jag provkört mitt trycklösa system en månad och allt funkar så jävla bra, från första början.
Det består av: en orlan 60kw, 2st oljetankar totalt 6000L kulvert 30m till en tekniktank inne i huset, en "leksakstank" 500 liter liggande uppe på oljetankarna som expkärl, strypventil på returen till oljetankarna eftersom pannrummet ligger lägre än huset, strypventil på returen från elementkretsen!
Ville inte köpa ny cirkpump (min klarar bara 4m vattenpelare och översta elementet ligger 7m över pumpen) så jag behöll gamla expkärlat på vinden, fyllde upp det och lufftade hela systemet , stängde kranen till det och hade då byggt upp tryck till översta elementet, pumpen har sen klarat och hålla trycket.

Det roliga är att jag har 5kompisar som är rörmockare och alla tyckte jag var en idiot när jag berätta hur jag skulle bygga, dom sa att det aldrig skulle funka, nu säger dom inte så jävla mycke längre!!

Total kostnad 45000, inklusive 0,5 isolering på sidorna av tankarna och 1m uppe på!


Detta projekt hade aldrig ens påbörjats om det inte vore för Matss alla bra inlägg!!

Fråga gärna om ni undrar över nåt!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.