P pompakumla skrev:
Farsan har med spa bad kommer blir jävligt dyrt i vinter men visst fan måsta man väll kunna tömma nu när det är varmt det bör väl torka upp ? Jag personligen hade chansat hade köpt nytt isf när elen sossarna byggt upp kärnkraften igen
Så resonerar men inte när man köpt köpt spa för 120 kaker, inte om man är normalt funtad iallafall..
 
M Magnushåkansson skrev:
Då man inte kan tömma badet så antar jag att man vid ett svindyrt elpris i vinter endast kan sänka temperaturen.
Många har ju en funktion att ställa tempen på 5-10 grader och frågan är om ngn elkunnig/mattesnille här kan berätta om hur mkt man kan tänkas spara in?
Att blanda in ngn typ av antifrysmedel och stänga av allt utom cirkulationspumpen gissar jag är en omöjlighet så att sänka tempen så mkt man kan bör väl vara det enda som gäller…
Kul att man införskaffade badet och nu blir det en otrolig energitjuv eller ska man säga en oekonomisk/ej försvarbar tingest om nu alla experters farhågor kommer att stämma…
Input värdesätts stort!
Mvh elkonsument i SE3 området
Vi har kopplat ur och ställt in pumpen över vintern.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S StefanCalmar skrev:
Fast problemet är väl ändå att vattnet i slangar och pump kan frysa långt innan det märks i poolen? Jag kan ivf inte stänga av värmen på mitt spa-bad och enbart köra cirkulationspumpen för att undvika detta. Så stängs strömmen av och vattnet blir stillastående kan det gå snabbt om det är kallt ute.
Det borde gå att koppla om så det går.
 
nino nino skrev:
Funderar också på att stänga av / tömma badet
Men jag tror man ska göra det i tid, alltså kanske nu.
Tömma, sen dammsuga ur alla jets, öppna alla skruvkopplingar, ev plocka ur el enheten med värmare, dammsuga / blåsa ur pumpar

Resterande vatten bör vara så lite att det kan frysa utan att skada badet, endel vatten bör över dunsta undan innan minusgraderna kommer.

Att sänka till nära 0 tror jag kan bli farligt, strömavbrott någon timme när det är -20 så kan det få fort...
Töm badet i vinter.
 
Nissens
nino nino skrev:
Det är dom nog men jag tänker om du ska ha ut i slangar och verkligen se till att få spolarvätska överallt.
Vet inte om badet startar om man tex slår i 15l i ett tomt bad?
Det borde väl starta ändå? Det gör mitt bubbelbadkar inomhus, men det kanske är olika?
Om det startar så räcker det ju att utsugen är täckta med en marginal, så trycks ju vätskan ut i alla delar… men någon annan i tråden kanske vet mer?
 
Redigerat:
Någon som vet hur man hittar märket/modellen på sitt spa-bad?

/
 
M Martin5lgn skrev:
Någon som vet hur man hittar märket/modellen på sitt spa-bad?

/
Det brukar sitta en typskylt på om det är en spamudul.
Är det terasspool så är det värre…
 
Blodsoppen
M Martin5lgn skrev:
Någon som vet hur man hittar märket/modellen på sitt spa-bad?

/
På mitt fanns en liten märkplåt nere till höger vid elanslutning. Men är såklart olika från olika tillverkare.
 
  • Gilla
vetten
  • Laddar…
Töm badet och lägg det i malpåse
 
M Magnushåkansson skrev:
Då man inte kan tömma badet så antar jag att man vid ett svindyrt elpris i vinter endast kan sänka temperaturen.
Många har ju en funktion att ställa tempen på 5-10 grader och frågan är om ngn elkunnig/mattesnille här kan berätta om hur mkt man kan tänkas spara in?
Att blanda in ngn typ av antifrysmedel och stänga av allt utom cirkulationspumpen gissar jag är en omöjlighet så att sänka tempen så mkt man kan bör väl vara det enda som gäller…
Kul att man införskaffade badet och nu blir det en otrolig energitjuv eller ska man säga en oekonomisk/ej försvarbar tingest om nu alla experters farhågor kommer att stämma…
Input värdesätts stort!
Mvh elkonsument i SE3 området
Menar du att vi ska acceptera elpriset? Jag anser att det är kriminellt att höja priserna på det sätt som gjorts. Jag förespråkar nog hellre gula västar demonstrationer om det fortsätter!
 
  • Gilla
Klantskalle och 3 till
  • Laddar…
Ö Örnie69 skrev:
Precis köpt själv ett själv. Hade tidigare i förra huset. Tänkte värma på natten och vid behov. Man kan skaffa Tibber eller greenly en hubb och relä som stänger värmaren om priset på nordpool överstiger en viss summa. Extralock kan man bygga och sänka värmeförlust. I slutändan får man fråga sig om man inte ska sälja eller om man tycker det är värt kostnaden.
Jag kommer att skaffa timprisabbonemang hos min leverantör förs och testa med nattuppvärmning när priset är lägst. Funkar inte det blir det Tibber. Elbilsägarna är ju nöjda med nattladdning så det borde funka med spabad med. Min pool drar 1-2kwh per dygn vid -10 så då känner jag att jag har råd. Lite lyx får man unna sig
Är styrning av värmningen till vissa timmar något som du kan göra med styrenheten du har i spabadet idag? Eller tänker du att du klipper tåtarna till värmaren och kopplar in ett smart relä där som styrs av elpriset?
 
J Johan.Andersson.81 skrev:
Är styrning av värmningen till vissa timmar något som du kan göra med styrenheten du har i spabadet idag? Eller tänker du att du klipper tåtarna till värmaren och kopplar in ett smart relä där som styrs av elpriset?
Börjar med att styra tiden med poolreglaget till natt.. Om det inte blir bra köper jag en hubb (från Tibber)och ett relä som klipper strömmen till pumpen. Då stannar värmarna också.Jag har en terasspool från aquatech
 
Jag har spa på landet utanför Norrtälje, ca2500l, tömmer det helt i mitten av oktober, tar bort pump, filter och kamin, fyller igen runt valborg och eldar upp till önckade ca36 i vårt fall och håller sen värmen över säsongen med el.

inga problem. Tar nån timme att montera ner o upp plus tid att elda upp tappvattnet till badtemperatur initialt!

Har en tellstick som sköter temphållningen och stänger värmen ett antal timmar nattetid. Ja jag har månadssatt pris på elen så det spelar ingen roll när på dygnet hag kör
 
Q Quando skrev:
Jag har spa på landet utanför Norrtälje, ca2500l, tömmer det helt i mitten av oktober, tar bort pump, filter och kamin, fyller igen runt valborg och eldar upp till önckade ca36 i vårt fall och håller sen värmen över säsongen med el.

inga problem. Tar nån timme att montera ner o upp plus tid att elda upp tappvattnet till badtemperatur initialt!
Det är ju på vintern det är skönt att bada
 
  • Gilla
Klantskalle
  • Laddar…
Det är det absolut. Då får jag gå på badhuset
 
  • Gilla
HelenaBN
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.