Farsan har med spa bad kommer blir jävligt dyrt i vinter men visst fan måsta man väll kunna tömma nu när det är varmt det bör väl torka upp ? Jag personligen hade chansat hade köpt nytt isf när elen sossarna byggt upp kärnkraften igen
 
M maria01 skrev:
Måste kunna använda tryckluft för att få ut det sista vattnet
Kupevärmare då ett par dagar på full rulle måste väl ändå torka upp allt?
 
Kan man inte bara sätta in en frostvakt på 200w innanför serviceluckan så att inte pumparna etc fryser?
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
M Magnushåkansson skrev:
Då man inte kan tömma badet så antar jag att man vid ett svindyrt elpris i vinter endast kan sänka temperaturen.
Många har ju en funktion att ställa tempen på 5-10 grader och frågan är om ngn elkunnig/mattesnille här kan berätta om hur mkt man kan tänkas spara in?
Att blanda in ngn typ av antifrysmedel och stänga av allt utom cirkulationspumpen gissar jag är en omöjlighet så att sänka tempen så mkt man kan bör väl vara det enda som gäller…
Kul att man införskaffade badet och nu blir det en otrolig energitjuv eller ska man säga en oekonomisk/ej försvarbar tingest om nu alla experters farhågor kommer att stämma…
Input värdesätts stort!
Mvh elkonsument i SE3 området
Stäng av värmen helt men se till att vattnet cirkulerar vid minusgrader. Vatten i rörelse fryser inte förrän vid MYCKET låga temperaturer.
 
  • Gilla
mattias996
  • Laddar…
I Kalmar har vi den dyraste elen i Sverige. Prisområde 4 helt galet att det är olika pris i Sverige.

Så vi tömmer vårt spa!
 
  • Gilla
Stone_hammer
  • Laddar…
V VetarN skrev:
Nu kommer jag inte ihåg vad spabadet jag har drar men det drar under 300kwh alla gånger. Säg att du köpt ett bad för 100-150k då är ju ett par 100 kr i månaden ingenting. Det är ju en lyxprodukt. Eftersom jag inte kan kalkylen men ändå testat sänka är skillnaden inte särskilt stor nog att motivera att starta upp hela tiden när du ska bada.

Nu tror jag att Du skrivit fel, nog kommer det att gå ca. 3000 kWh/år
 
  • Gilla
nezze
  • Laddar…
E eBlues skrev:
Kan man inte bara sätta in en frostvakt på 200w innanför serviceluckan så att inte pumparna etc fryser?
Man tömmer den så gott det går å ställer en frostvakt i karet
 
roland53 roland53 skrev:
Stäng av värmen helt men se till att vattnet cirkulerar vid minusgrader. Vatten i rörelse fryser inte förrän vid MYCKET låga temperaturer.
Nja, bra idé, men skulle det bli ett strömavbrott så fryser det ihop allt samma.
 
Tömmer spabadet varje år (står vid sommarstugan). Har borrat hål i alla fördelare och plastat in dyvikor, inget vatten finns kvar i varken slangar eller pumpar. Har fungerat utmärkt senaste 6åren.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
M Magnushåkansson skrev:
Då man inte kan tömma badet så antar jag att man vid ett svindyrt elpris i vinter endast kan sänka temperaturen.
Många har ju en funktion att ställa tempen på 5-10 grader och frågan är om ngn elkunnig/mattesnille här kan berätta om hur mkt man kan tänkas spara in?
Att blanda in ngn typ av antifrysmedel och stänga av allt utom cirkulationspumpen gissar jag är en omöjlighet så att sänka tempen så mkt man kan bör väl vara det enda som gäller…
Kul att man införskaffade badet och nu blir det en otrolig energitjuv eller ska man säga en oekonomisk/ej försvarbar tingest om nu alla experters farhågor kommer att stämma…
Input värdesätts stort!
Mvh elkonsument i SE3 området
Precis köpt själv ett själv. Hade tidigare i förra huset. Tänkte värma på natten och vid behov. Man kan skaffa Tibber eller greenly en hubb och relä som stänger värmaren om priset på nordpool överstiger en viss summa. Extralock kan man bygga och sänka värmeförlust. I slutändan får man fråga sig om man inte ska sälja eller om man tycker det är värt kostnaden.
Jag kommer att skaffa timprisabbonemang hos min leverantör förs och testa med nattuppvärmning när priset är lägst. Funkar inte det blir det Tibber. Elbilsägarna är ju nöjda med nattladdning så det borde funka med spabad med. Min pool drar 1-2kwh per dygn vid -10 så då känner jag att jag har råd. Lite lyx får man unna sig
 
HansHGL HansHGL skrev:
Nja, bra idé, men skulle det bli ett strömavbrott så fryser det ihop allt samma.
Ja, då sparar man verkligen på elräkningen!! Ja, om det blir strömavbrott hjälper det inte att ha elpatronen för värmning heller ..
 
  • Gilla
vetten
  • Laddar…
roland53 roland53 skrev:
Ja, då sparar man verkligen på elräkningen!! Ja, om det blir strömavbrott hjälper det inte att ha elpatronen för värmning heller ..
det tar rätt många dygn innan det fryser. Mycket lagrad värme i vattnet.
 
  • Gilla
Klantskalle och 1 till
  • Laddar…
M Magnushåkansson skrev:
Då man inte kan tömma badet så antar jag att man vid ett svindyrt elpris i vinter endast kan sänka temperaturen.
Många har ju en funktion att ställa tempen på 5-10 grader och frågan är om ngn elkunnig/mattesnille här kan berätta om hur mkt man kan tänkas spara in?
Att blanda in ngn typ av antifrysmedel och stänga av allt utom cirkulationspumpen gissar jag är en omöjlighet så att sänka tempen så mkt man kan bör väl vara det enda som gäller…
Kul att man införskaffade badet och nu blir det en otrolig energitjuv eller ska man säga en oekonomisk/ej försvarbar tingest om nu alla experters farhågor kommer att stämma…
Input värdesätts stort!
Mvh elkonsument i SE3 området
 
Cruzze Cruzze skrev:
Det här är faktiskt sant. Det latenta värmet som krävs för att frysa ett helt spabad är mycket stort och sker inte i en handvändning s.a.s ... Ett normalt spabad kör cirkulationen några gånger per timme för att kolla tempen.
Om du ser att det finns tendens till frysning slå på badet...
Fast problemet är väl ändå att vattnet i slangar och pump kan frysa långt innan det märks i poolen? Jag kan ivf inte stänga av värmen på mitt spa-bad och enbart köra cirkulationspumpen för att undvika detta. Så stängs strömmen av och vattnet blir stillastående kan det gå snabbt om det är kallt ute.
 
Jag tömmer mitt på vintern , är inte i stugan så mycket på vintern. Är inte speciellt svårt.
 
  • Gilla
HansHGL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.