Hej jag har en vedpanna i garaget med ackumulatortank. Den värms upp med laddomat 21. Sedan har jag en slavtank inne i huset.

När jag eldar kommer topptanken upp i ca 80-90 c som mest. Kan elda i evigheter utan att uppnå 80c i mitten/botten. Utan jag upplever att botten mitten ”värms” upp av returen när den är tillräckligt varm då.

Så vid slutet har jag 60c i toppen, mitten och botten. Är det så en siktning skall fungera? Eller vad kan vara fel?

Mvh
 
Vad har du för styrning till slavtanken? Får du inte hela tanken varm ger pannan för lite effekt, eller så eldar du för lite
 
dof dof skrev:
Vad har du för styrning till slavtanken? Får du inte hela tanken varm ger pannan för lite effekt, eller så eldar du för lite
Det är bara en pump på timer och en ventil som reglerar att max 60c skickas in till huset. Så jag ska testa elda hårdare? Brukar mest fylla på om det brunnit ut. Har en Baxi solo innova 30 kW. Tror tanken är på strax över 1000l låter det rimligt?
 
Nä det låter dåligt. 1000l borde inte räcka till den pannan om du gör ett fullt ilägg. Vad har du för rökgastemp under full drift?
 
Har själv en likvärdig panna (calmar v33) och när jag eldade i den laddade jag nästan 2250l på ett ilägg , bara som jämförelse.
 
Jag har en sådan panna. 1000l borde du med marginal ladda på ett ilägg.
 
dof dof skrev:
Nä det låter dåligt. 1000l borde inte räcka till den pannan om du gör ett fullt ilägg. Vad har du för rökgastemp under full drift?
Har inte kollat det det men den brinner ju hela tiden, slår inte av. Känns som något är galet, det går ju snabbt upp till 90c i toppen sedan stannar det bara av. Testat elda i 12h utan att skicka in värme till slavtanken. Det är som det inte siktas.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag har en sådan panna. 1000l borde du med marginal ladda på ett ilägg.
Misstänkte det.. har du laddomat 21 också?
 
Ja, det har jag.
Värmen måste ju ta vägen någon stans. Den försvinner inte för att du har brister i styrningen.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, det har jag.
Värmen måste ju ta vägen någon stans. Den försvinner inte för att du har brister i styrningen.
Har inte bott i huset speciellt länge, tanken
D Daniel 109 skrev:
Ja, det har jag.
Värmen måste ju ta vägen någon stans. Den försvinner inte för att du har brister i styrningen.
ska laddomaten rikta om värmen när toppen på tanken är varm? Har inte bott i huset så länge och vedpanna är nytt för mig.
 
Laddomaten cirkulerar vattnet i pannan tills den är genomvarm. Då skickar den ut hett vatten till acktanken och blandar i kallt vatten från tanken i pannkretsen.

Här är en beskrivning av funktionen.

Jag har inte den versionen. Men funktionen är samma.
 
Börja med att kolla upp rökgastempen. Grovkoll går att göra med tex en grilltermometer. Tror ditt problem är att pannan inte ger tillräcklig effekt. Vad har du för inställningar på luften? Finns det något synglas där du ser lågan i brännkammaren?
 
dof dof skrev:
Börja med att kolla upp rökgastempen. Grovkoll går att göra med tex en grilltermometer. Tror ditt problem är att pannan inte ger tillräcklig effekt. Vad har du för inställningar på luften? Finns det något synglas där du ser lågan i brännkammaren?
Dessa två vred är maxade.
Två uppdragna reglage på en BAXI-maskin, det ena för temperaturinställning upp till 90 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två vred på en mörk yta med skålad detalj synlig genom öppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här går det kolla in till ”skålen”.
 
1 13ackman skrev:
Dessa två vred är maxade.
[bild]
[bild]Här går det kolla in till ”skålen”.
Kanske var detta du menade Inställningspanel för primär- och sekundärluft på en kamin med justeringsreglage och instruktionsdekal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De ska inte vara maxade. Den ena är rökgastermostaten. Den används för att stänga av pannan när det brunnit ut.
Det andra är termostaten som stoppar fläkten om pannan blir för varm. Det finns även ett överhettningsskydd som gör samma sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.