Hej.
Vi står i begrepp att renovera ett kök. I köket finns idag en liten matplats och ett element under fönstret.
Vi tänker att öppna upp (ta bort en vägg) mot vardagsrummet/matplats. I stora drag så förlänger vi köket mot matplats.
Kan vi ta bort elementet under fönstret (vattenburen värme) och räkna med att elementen i vardags/matrum klarar att värma köket också med den öppna planlösningen?
Vad tror ni, har någon tagit bort element med bibehållen värmekomfort?
tacksam för synpunkter
 
Emanon skrev:
Hej.
Vi står i begrepp att renovera ett kök. I köket finns idag en liten matplats och ett element under fönstret.
Vi tänker att öppna upp (ta bort en vägg) mot vardagsrummet/matplats. I stora drag så förlänger vi köket mot matplats.
Kan vi ta bort elementet under fönstret (vattenburen värme) och räkna med att elementen i vardags/matrum klarar att värma köket också med den öppna planlösningen?
Vad tror ni, har någon tagit bort element med bibehållen värmekomfort?
tacksam för synpunkter
Jag bor i ett hus där ägarna före mig valde att ta bort ett av elementen i köket, det närmast hörnet, för att få till en bättre arbetsyta. I vårt fall ligger det en källare under, som tidigare inte hade mer än"hjälpvärme". Huset är från -58 och har inte fläktsystem.

Effekten blev att i hörnet blev det kallare än i resten av köket och huset, samt blev golvet också märkbart kallare. När vi väl förde in värme i källaren försvann problemet. Så min gissning är:

1. Tar Ni bort det tar Ni en risk
2. Om de kvarvarande elementen är överdimensionerade (totalt sett räcker till för att värma utan detta element) samt luftcirkulationen är bra, så klarar Ni Er.
3. Om det visar sig att det inte blev bra så kan ett byte av de närmaste elementen till modell större, samt bättre luftcirkulation räcka.

Till detta kan jag lägga: Är det ett äldre hus gjort för oljepanna, och Ni använder luft till vatten värmepump så är Era element redan idag troligen underdimensionerade (dimensionerade för en vattentemperatur kring 85 grader, och numera värmande från en vattentemperatur kring 50 grader). I gengäld, det är rätt lätt att byta till större element.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
3. Om det visar sig att det inte blev bra så kan ett byte av de närmaste elementen till modell större, samt bättre luftcirkulation räcka.

Till detta kan jag lägga: Är det ett äldre hus gjort för oljepanna, och Ni använder luft till vatten värmepump så är Era element redan idag troligen underdimensionerade (dimensionerade för en vattentemperatur kring 85 grader, och numera värmande från en vattentemperatur kring 50 grader). I gengäld, det är rätt lätt att byta till större element.

--- Mats ---
Jodå det är ett hus med luft vatten värmepump, källare med element.
Luftcirkulation med fönsterventiler.
Vi ska försöka behålla elementet, kanske minska det något.

Tack för ditt svar
Ola
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.