Nissens
F Fideliox skrev:
Också köpt hus med spabad. Inget vi direkt trånat efter så kommer nog att sälja det. Men innan dess vill vi iaf pröva bada någon gång, men denna vintern vill vi försöka spara el.

Är det verkligen så svårt att tappa ur allt vatten? Hur mycket energi kan det dra om man sänker till typ 5 grader? Finns det något fryssäkert medel som inte är giftigt? Är nog inte så bra att hälla i en dunk glykol och sen bada...
Borde ju funka med spolarvätska tex. Det är varken aggressivt eller giftigt och är samtidigt fryssäkert.
 
  • Gilla
Ripley
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Också köpt hus med spabad. Inget vi direkt trånat efter så kommer nog att sälja det. Men innan dess vill vi iaf pröva bada någon gång, men denna vintern vill vi försöka spara el.

Är det verkligen så svårt att tappa ur allt vatten? Hur mycket energi kan det dra om man sänker till typ 5 grader? Finns det något fryssäkert medel som inte är giftigt? Är nog inte så bra att hälla i en dunk glykol och sen bada...
Vi körde 10* (det lägsta våran kommer ner till) förra året, men tyvärr drar även det ärtt mycket energi.
 
Nissens Nissens skrev:
Borde ju funka med spolarvätska tex. Det är varken aggressivt eller giftigt och är samtidigt fryssäkert.
Fast man måste ju nästan fylla badet med spolarvätska, köra pumparna ett tag och sen tappa ur om man nu vill det.
Men 1000liter spolarvätska är väl inte direkt gratis det heller.
 
  • Gilla
antett och 3 till
  • Laddar…
Nissens
nino nino skrev:
Fast man måste ju nästan fylla badet med spolarvätska, köra pumparna ett tag och sen tappa ur om man nu vill det.
Men 1000liter spolarvätska är väl inte direkt gratis det heller.
Måste man?
Jag trodde att utsugen är lågt placerade… låter lite märkligt…
 
  • Gilla
Magnus Holmberg1 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Måste man?
Jag trodde att utsugen är lågt placerade… låter lite märkligt…
Det är dom nog men jag tänker om du ska ha ut i slangar och verkligen se till att få spolarvätska överallt.
Vet inte om badet startar om man tex slår i 15l i ett tomt bad?
 
Fairlane
M maria01 skrev:
dum fråga är det inte på vintern man vill bada mest sitta i värme på sommaren låter ju inte som en dröm för mig
Både och faktiskt. Värmen gillar inte jag på sommaren så då har vi 26-27 grader i poolen. Den är tillräckligt stor för att barnen ska ha kul och jag kan även njuta i den. Teoretiskt ska det gå att simma i den också då det finns jetström som man kan simma mot, men då måste man hålla precis rätt takt.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Blodsoppen
Hej på er! Jag gjorde såhär i vintras. Använde mitt Viti Jets Lanskape i perioder. När jag inte använder så satte jag ner till minsta möjliga dvs 10 gr. Då drog det knappt 2 kWh varje dygn. När jag hade det igång någon period på 39 gr så låg förbrukningen på ungefär 10 kWh varje dygn. Hade ett originallock samt paviljongtält över. Jag vågade inte stänga helt pga frostskador. Men 2 kWh varje dygn var ju ok.
 
  • Gilla
Yachtman och 4 till
  • Laddar…
M Magnushåkansson skrev:
Sant, blir nog betydligt värre, skrev bara i all hast då ngn menade att 300kwh endast kostade 100kr.
Kan ju hoppas att det stannar där :geek:
Du har skrivit fel med en nolla på kostnaden för 300 kWh. Endast 1000 kr ska det stå. Småpengar för de flesta så varför bry sig. Troligtvis har du även röstat för denna utveckling av elpriset.
 
  • Gilla
wsp
  • Laddar…
F
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Hej på er! Jag gjorde såhär i vintras. Använde mitt Viti Jets Lanskape i perioder. När jag inte använder så satte jag ner till minsta möjliga dvs 10 gr. Då drog det knappt 2 kWh varje dygn. När jag hade det igång någon period på 39 gr så låg förbrukningen på ungefär 10 kWh varje dygn. Hade ett originallock samt paviljongtält över. Jag vågade inte stänga helt pga frostskador. Men 2 kWh varje dygn var ju ok.
Det är ju många parametrar som spelar in givetvis. 2kwh per dag blir 60 på en månad. Om vi gissar att elen kostar 7kr/kwh efter skatt så ligger det på 420kr/mån. Kanske överkomligt ändå. Trista pengar men pajjar något på badet blir det nog dyrare.
 
  • Gilla
Hans G2
  • Laddar…
Blodsoppen
F Fideliox skrev:
Det är ju många parametrar som spelar in givetvis. 2kwh per dag blir 60 på en månad. Om vi gissar att elen kostar 7kr/kwh efter skatt så ligger det på 420kr/mån. Kanske överkomligt ändå. Trista pengar men pajjar något på badet blir det nog dyrare.
Just så resonerade jag i vintras, ville inte något skulle gå sönder. Hade bundit pris på Göteborgs energi, samt Eon. Blev totalt ungefär 2,20 kr per kWh.
 
  • Gilla
perofsweden
  • Laddar…
Tänk på att "plast" och "sprit" inte alltid går bra ihop. Plasten kan krackelera av den beroende på sort. Välj produkt som ni är säkra på. Kan ju bli dyrt annars.
 
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Man behöver inte få bort allt vatten, det räcker att det finns plats för isen att expandera. När vatten fryser ökas volymen med 9% men finns det plats så blir det ingen sprängning.

Gör ett experiment själv, ta en drickaburk i tunn aluminium, fyll den med vatten till 90% och ställ i frysen.
Burken kommer att överleva, isen expanderar i det tillgängliga utrymmet.
Så, får du ut hälften av vattnet och inget utrymme är helt vattenfyllt så klarar det sig.

Som båtägare har jag direkt erfarenhet av just detta, halvfull färskvattentank över vintern inget problem, tömma ur vattenslang och pentrypump så gott det går räcker.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Blodsoppen
D Dilato skrev:
Man behöver inte få bort allt vatten, det räcker att det finns plats för isen att expandera. När vatten fryser ökas volymen med 9% men finns det plats så blir det ingen sprängning.

Gör ett experiment själv, ta en drickaburk i tunn aluminium, fyll den med vatten till 90% och ställ i frysen.
Burken kommer att överleva, isen expanderar i det tillgängliga utrymmet.
Så, får du ut hälften av vattnet och inget utrymme är helt vattenfyllt så klarar det sig.

Som båtägare har jag direkt erfarenhet av just detta, halvfull färskvattentank över vintern inget problem, tömma ur vattenslang och pentrypump så gott det går räcker.
Nu är det ju inte en tank det gäller. Om man ska tömma spabadet är det viktigt att allt vatten kommer ut ur slangar pumpar och munstycke. Därför menar tillverkarna att systemen ska blåsas med luft. Jag tyckte därför att det var värt 4-5 kr om dygnet att hålla badet igång på 10 gr. Men visst sticker elpriserna iväg så är det ju värt jobbet att tömma helt. Men man kan ju då inte heller bad om luste fallet på.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Du har skrivit fel med en nolla på kostnaden för 300 kWh. Endast 1000 kr ska det stå. Småpengar för de flesta så varför bry sig. Troligtvis har du även röstat för denna utveckling av elpriset.
Nope inte 1000kr utan ett par hundralappar hänvisade jag till!
OBS, som jag skrev är beloppet inte mitt…
Småpengar? Nu kommer ju knappast 1000kr ens vara nog utan säkert flera tusenlappar!
Intressant att du antar att jag har röstat för denna utveckling! Anas en ironi i hela ditt inlägg!?
 
  • Gilla
l3ff3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.