Pust. Har precis skapat av all färgen från fasad med kupade brädor. Tog en evighet. Lagat med fog. På med olja. Drog på grundfärg. Den skulle torka på två timmar. Efter typ sex timmar började det regna. Allt är nu krackelerat och uppluckrat. Färgen rinner av mer eller mindre. Rör man vid väggen så kan man enkelt torka av färgen. Riktigt illa. Satt upp skydd nu men det ska regna flera dagar och det är redan förstört.
vad skulle ni gjort? Sandpappra lätt när det torkat och ny grundfärg över i ett andra lager? Låtit det torka utan andra lager och på med täckfärg? Av med all grundfärg (hinner inte).
Är så besviken. Lagt halva semestern på den väggen (och den är inte stor).
Vilken lösning ger störta möjligheterna att väggen ska klara många år utan ommålning efter det här? Och varför hände det alls? Oljan lades två dygn innan och det har inte regnat sedan dess.
 
S
Vad var det för olja? Var det grundolja som passar till grundfärgen?
 
Ja. Samma märke. Cuprinol (samma som Nordsjö). Köpte allt nytt. Inga gamla slattar eftersom jag inte ville vara dumsnål med den väggen. En annan liten del av väggen var färdig för att kunna göra färgprov. Den har inte betett sig så.
 
S
Vet inte men verkar som att grundfärgen inte var tillräckligt torr för att tåla regnet.

När det torkat upp kan du nog måla på ett nytt lager grund.
 
S sinuslinus skrev:
Vet inte men verkar som att grundfärgen inte var tillräckligt torr för att tåla regnet.

När det torkat upp kan du nog måla på ett nytt lager grund.
Tack. Ja, det måste nog vara det bästa. Man borde ha längre semester…
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Trist. Tyvärr gäller nog 2h torktid vid lägre luftfuktighet...
 
H hapazard skrev:
Trist. Tyvärr gäller nog 2h torktid vid lägre luftfuktighet...
vad skulle du gjort? Den sitter bättre idag efter att jag slängde upp plast över stegarna. Men det har regnat hela dagen.
Skulle du sandpapprat och kört ett lager till eller måste man ta bort?
 
Jag skulle nog ha frågat färgaffären om råd. Troligen räcker det med att lägga på ett nytt lager grundfärg, men man vet aldrig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.