M Magnushåkansson skrev:
Har haft badet i tre år och resonerat som du!
Mitt drar ca 500 kWh när det är som kallast och jag badar 1-2 ggr/veckan. Har ett större på 1700 liter och en mätare som håller koll. Mina tankar gäller främst om och som det troligen kommer att bli rekorddyr el. Har ingen lust att addera låt säga 2000kr extra på en elräkning som kanske hamnar på låt säga 6-8000kr.
Så jävla skönt är det inte att bada på vintern!
Ingen kunde väl ha anat att dessa prisbilder skulle komma, åtminstone inte för några år sedan…
jo, visst dessa elpriser har väl inte varit på tapetern men en ränta på 7% har ju varit det och åtminstone för en stockholmare är det jobbigare än o proöjsa 10k i el 3 månader om året.

men skulle sälja spabadet istället. Vad jag förstått är det ok andrahandsvärde på dem.
 
Bowser
Jag kommer tömma badet under hösten, får bli så denna vinter då det är så osäkert.. känns bara dumt att slänga pengar i sjön just när man i princip varnas för skyhöga elpriser varenda eviga dag. Får dra igång den till våren igen.
Tråkigt javisst.. men är ju ändå en "lyx" man enkelt kan avvara. Blir svårt att stänga av den när de redan är kallt och minusgrader.
 
  • Gilla
Fideliox och 2 till
  • Laddar…
Måste kunna använda tryckluft för att få ut det sista vattnet
 
  • Gilla
ninne45 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Mitt spabad är på cirka 8 kubikmeter.
Barnen badade på nyår i 36 grader. Några dagar efter det så satte jag det på sparlöge vilket ska innebära att den bara ser till att temperaturen är över 7 grader. När jag tittade i april så var temperaturen 15 så den hade inte sjunkit ner till en temperatur där värmaren drog igen än (om nu manualen stämmer). I maj började temperaturen stiga igen när solen låg på.

Om det stämmer så drog spabadet inte mycket energi under januari-maj.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M Magnushåkansson skrev:
Har haft badet i tre år och resonerat som du!
Mitt drar ca 500 kWh när det är som kallast och jag badar 1-2 ggr/veckan. Har ett större på 1700 liter och en mätare som håller koll. Mina tankar gäller främst om och som det troligen kommer att bli rekorddyr el. Har ingen lust att addera låt säga 2000kr extra på en elräkning som kanske hamnar på låt säga 6-8000kr.
Så jävla skönt är det inte att bada på vintern!
Ingen kunde väl ha anat att dessa prisbilder skulle komma, åtminstone inte för några år sedan…
Fattar! Några som redan skrivit det men jag skulle tänka ett extra varv innan jag stängde av badet på vintern. Otroligt svårt att få ur allt vatten från rör, kopplingar, ventiler. Men ställa ned temperaturen rejält. Absolut.
 
  • Gilla
pebe292
  • Laddar…
Bowser Bowser skrev:
Jag kommer tömma badet under hösten, får bli så denna vinter då det är så osäkert.. känns bara dumt att slänga pengar i sjön just när man i princip varnas för skyhöga elpriser varenda eviga dag. Får dra igång den till våren igen.
Tråkigt javisst.. men är ju ändå en "lyx" man enkelt kan avvara. Blir svårt att stänga av den när de redan är kallt och minusgrader.
av egen erfarenhet (har hjälpt kunder tidigare) är det väldigt, väldigt svårt att få ut allt vatten även med tryckluft. Du behöver även demontera elpatron, rening (förvaras inomhus).
 
  • Gilla
johnniemalm
  • Laddar…
Vi har också sänkt temperaturen på vintern, men inte ner mot nollan. Vi drar ner det till 26 grader på vintern och när vi ska bada sätter vi upp det till 38 grader. Det tar cirka 4 timmar att värma upp, så det funkar ju inte att när man kommer hem från jobbet komma på att man vill bada tidigt på kvällen.
Jag vet däremot inte hur mycket energi som sparas på det, men det känns onödigt att ha det på 38 grader när det är 20 minus ute och det ändå går rimligt fort att värma upp.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Sittställning
Fairlane Fairlane skrev:
Mitt spabad är på cirka 8 kubikmeter.
Barnen badade på nyår i 36 grader. Några dagar efter det så satte jag det på sparlöge vilket ska innebära att den bara ser till att temperaturen är över 7 grader. När jag tittade i april så var temperaturen 15 så den hade inte sjunkit ner till en temperatur där värmaren drog igen än (om nu manualen stämmer). I maj började temperaturen stiga igen när solen låg på.

Om det stämmer så drog spabadet inte mycket energi under januari-maj.

Låter helt otroligt, prova räkna på det isoleringsvärdet så bör man nog se att det är omöjligt med en så liten förlust.
 
  • Gilla
Muhrman och 8 till
  • Laddar…
Om man tömmer spabadet nu, i augusti, blåser rent och gör sitt yttersta för att få ut allt vatten. Borde inte resterande vatten avdunsta innan frysgraderna? bor i SE4 så första frysgraderna brukar komma i slutet på oktober/november.

Köpte alltså ett hus med spabad förra året, inte trodde jag att det skulle bli en sådan energitjuv, och istället för en "nice to have" så har det blivit mer huvudvärk och ont i plånboken av den.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
@
Fairlane Fairlane skrev:
Mitt spabad är på cirka 8 kubikmeter.
Barnen badade på nyår i 36 grader. Några dagar efter det så satte jag det på sparlöge vilket ska innebära att den bara ser till att temperaturen är över 7 grader. När jag tittade i april så var temperaturen 15 så den hade inte sjunkit ner till en temperatur där värmaren drog igen än (om nu manualen stämmer). I maj började temperaturen stiga igen när solen låg på.

Om det stämmer så drog spabadet inte mycket energi under januari-maj.
Känns ju inte rimligt. Troligare är väl att spabadet då och då ökar temperaturen även om spår läget är aktiverat.... Ska väl antagligen döda några legionella bakterier någon gång...
 
  • Gilla
Muhrman och 3 till
  • Laddar…
André F André F skrev:
... Vid ett elpris på 5kr innebär det att spabadet under vintern kostar 1500kr.. Med tanke på inköpspris och hur skönt det faktiskt är att bada så ser jag inte problemet.
Stängs strömmen så blir det mörk... Då kan de vara svårt att se problemet...;)
Skämt o sido... Man kan ju också skänka en tanke om att det kan bli värre konsekvenser i samhället än att ett spabad inte är badbart.

Men att bara lägga en timer på badet så det inte värmer på topparna dvs 7-10 och 15-23 gör ingen skillnad på badandet men för nätet i stort blir det skillnad...

Eller ännu bättre... bara värmer mellan 02-05
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
@ @ndreas skrev:
Känns ju inte rimligt. Troligare är väl att spabadet då och då ökar temperaturen även om spår läget är aktiverat.... Ska väl antagligen döda några legionella bakterier någon gång...
Jag tycker själv det känns väl lågt ja. Kanske ligger gränsen inte på 7-8 grader som det står i manualen utan på 15, vad vet jag.

Legionella lär nog inte påverka något. Då ska temperaturen över 50 grader i flera timmar.
 
  • Gilla
laseryxa och 1 till
  • Laddar…
dum fråga är det inte på vintern man vill bada mest sitta i värme på sommaren låter ju inte som en dröm för mig
 
  • Gilla
pebe292
  • Laddar…
M maria01 skrev:
dum fråga är det inte på vintern man vill bada mest sitta i värme på sommaren låter ju inte som en dröm för mig
30 grader på sommaren är sjukt skönt att sitta i en sommardag med 30+ i luften.
 
  • Gilla
Parhakan och 4 till
  • Laddar…
F
A AilinAilin skrev:
Om man tömmer spabadet nu, i augusti, blåser rent och gör sitt yttersta för att få ut allt vatten. Borde inte resterande vatten avdunsta innan frysgraderna? bor i SE4 så första frysgraderna brukar komma i slutet på oktober/november.

Köpte alltså ett hus med spabad förra året, inte trodde jag att det skulle bli en sådan energitjuv, och istället för en "nice to have" så har det blivit mer huvudvärk och ont i plånboken av den.
Också köpt hus med spabad. Inget vi direkt trånat efter så kommer nog att sälja det. Men innan dess vill vi iaf pröva bada någon gång, men denna vintern vill vi försöka spara el.

Är det verkligen så svårt att tappa ur allt vatten? Hur mycket energi kan det dra om man sänker till typ 5 grader? Finns det något fryssäkert medel som inte är giftigt? Är nog inte så bra att hälla i en dunk glykol och sen bada...
 
Redigerat:
  • Gilla
Mie K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.