Hej

Bor i ett hus från 2006 och det har nu blivit dags att börja måla om en del fönster på södersidan. Det är moderna treglasfönster, men inte underhållsfria, dvs. dom har en del träytor på utsidan som är målade..

Fönstren är fortfarande i bra skick, det enda som hänt är att färgen längst ned på vissa delar har börjat spricka och flagna lite, se bild 1.

När jag har målat om dessa fönster förra året har jag gjort vad jag tror är rätt:
1. Jag har skrapat bort den spruckna och flagnade färgen, som släpper 1-3 cm upp längs med brädan.
2. Jag har slipat till dessa så det inte blir några skarpa kanter, utan man får en fin övergång från färg som sitter bra till rent trä där den spruckna färgen satt.
3. Grundolja + grundmålat på dom rena träytorna.
4. Två strykningar med färg på hela fönstren.

Nu ser jag att dom fönster jag målade förra året så har en del redan börjat få samma spruckna färg på samma ställe igen, se bild 2. Det känns ju lite surt. Så nu till mina frågor.

1. Har jag gjort något fel som gör att det spricker så här snabbt igen? Missat något i förarbetet? Inte låtit färgen torka länge nog mellan lagren? Annat??
2. Vad är bästa sättet att åtgärda detta på dom nymålade fönstren. Jag tänker att då resten av fönstret målades om förra året och därmed fick t ex penselstruktur på hela fönstret (istället för som innan fabriksmålat) så borde jag kunna åtgärda bara den lilla del längs ned där det har spruckit igen utan att få allt för uppenbara nyans och strukturskillnader, och därmed slippa måla om hela fönstret. Vad är bästa sättet att göra detta? Vad skall jag tänka på så att inte samma sak händer igen efter att jag fixat dom?
 
  • Fönsterkarm med sprucken och flagnande vit färg längst ned på träytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett vitt trätreglasfönster där färgen på nedre delen av karmen har börjat spricka och flagna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att färgen spricker just där är nog för att det stående träet suger vatten i skarven mot det liggande träet.
 
  • Gilla
Gunnar Johansson69 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag tror också det är svårt att lösa. Troligen för snabbvuxet virke som är poröst som en svamp och suger vatten. Så det krymper och expanderar hela tiden och sprickorna uppstår.

Den gamla lösningen på detta problem var att göra fönsterbågarna av kådrikt och långsamvuxet fett virke. Tillsammans med linolja så stoppade det vattenupptaget. Men där är inte fönsterindustrin idag, man använder samma snabbvuxna virke som resten av marknaden med detta som följd.

Helst borde ju fönstren skyddas av ett rejält taköverhäng men det modet på småhus dog där på 90-talet.
 
C
Har fått precis samma problem, har typ likadana fönster, och påbörjade fönstermålningen för två år sedan. Nu när vi kommit varvet runt, så ser jag att vi har fått precis samma problem på första fönstret vi målade som trådskaparen hade. Vi har använt samma underhållsmetodik som trådskaparen. Färgen spricker där vi behövde skrapa o slipa.
Har någon fått klarhet i problemet?
Känns ju inte så kul att göra om samma sak igen, och med troligtvis samma resultat. Tacksam för lösningsinriktade inlägg.
 
C Chrillechrill skrev:
Har fått precis samma problem, har typ likadana fönster, och påbörjade fönstermålningen för två år sedan. Nu när vi kommit varvet runt, så ser jag att vi har fått precis samma problem på första fönstret vi målade som trådskaparen hade. Vi har använt samma underhållsmetodik som trådskaparen. Färgen spricker där vi behövde skrapa o slipa.
Har någon fått klarhet i problemet?
Känns ju inte så kul att göra om samma sak igen, och med troligtvis samma resultat. Tacksam för lösningsinriktade inlägg.
Hade jag sådana fönster skulle jag nog fråga fönsterleverantören hur det är tänkt att man ska underhålla ytskiktet. Orimligt att man ska behöva måla om vartannat år.
 
C
krillek krillek skrev:
Hade jag sådana fönster skulle jag nog fråga fönsterleverantören hur det är tänkt att man ska underhålla ytskiktet. Orimligt att man ska behöva måla om vartannat år.
Precis! Men…
Läste lite i elitfönsters underhållsmanual. I den står inget om att olja, och det står att grundfärgen skall vara oljebaserad. Letade bland mina kvitton, och ser att jag använt vattenbaserad grundfärg till de första fönstren (tyvärr).
Gissar att det är anledningen. Så blir nog gör om och gör rätt. Så får jag väcka nytt liv i denna tråden om felet kvarstår.
 
C Chrillechrill skrev:
Precis! Men…
Läste lite i elitfönsters underhållsmanual. I den står inget om att olja, och det står att grundfärgen skall vara oljebaserad. Letade bland mina kvitton, och ser att jag använt vattenbaserad grundfärg till de första fönstren (tyvärr).
Gissar att det är anledningen. Så blir nog gör om och gör rätt. Så får jag väcka nytt liv i denna tråden om felet kvarstår.
Bumpar. Hur ser det ut i år och vilken fönsterfärg körde du? Här spricker färgen i princip varje säsong och lossnar lätt stora flak färg när man skrapar. Alcro Bestå samt Jotuns fönsterfärg har prövats men får samma problem.
 
C
Jag har skjutit o skjutit på detta problem. Använde Teknos Aqua, och färgen har spruckit. Kommer att göra om, slipa och använda oljebaserat. Men det blir nog inte denna säsongen heller… Så jag har ingen ny input ännu.
 
Oljebaserat som gäller skulle jag säga - med tanke på arbetet med slip/ommålning så duger det inte med vattenbaserat. Med noggrant underarbete, syntetiskt kitt och en högkvalitativ oljefärg skall det hålla åtminstone 10 år mellan varven. Anv själv Jotun Drygolin med gott resultat men finns säkert motsvarande fr andra tillverkare.
 
Jotun Drygolin är djävulskt bra, grundoljan Visir är också bra, fick lite på tungan av misstag härom året, det domnade lite dvs starka/bra grejjer
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.