D Daniel 109 skrev:
Nej jag har vattenfall. Där kan man enkelt hämta förbrukningsdata timme för timme i excel filer för varje månad. Men jag skulle vilja hitta motsvarande för spotpriset.
Jag kopierade dag för dag från Vattenfalls hemsida.. Det tog några minuter att rensa sen men det var överkomligt.... Kanske inget man gör för flera månader dock..
 
D djac skrev:
Har läst honom i många år, ibland med behållning, och han är insatt i vissa frågor men också oerhört politiskt vinklad, intill radikaliserad skulle jag vilja säga.
Vinklad/radikaliserad på vilket sätt? För vilken -ism eller agenda?

Den politiska vinkeln jag kan se att han står för är ffa pro-Ukraina och kanske anti-miljöpartiet då, vet inte om nån av de åsikterna motiverar att beskrivas som ”radikaliserad”.

Jag tycker att han är ganska neutral och kritiserar alla i den mån de bör kritiseras. Sen såklart lite extra anti miljöpartiet då, men en kan ju också anse att de ställt till med mest också.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
D
Klaugust Klaugust skrev:
Vinklad/radikaliserad på vilket sätt? För vilken -ism eller agenda?

Den politiska vinkeln jag kan se att han står för är ffa pro-Ukraina och kanske anti-miljöpartiet då, vet inte om nån av de åsikterna motiverar att beskrivas som ”radikaliserad”.

Jag tycker att han är ganska neutral och kritiserar alla i den mån de bör kritiseras. Sen såklart lite extra anti miljöpartiet då, men en kan ju också anse att de ställt till med mest också.
Tja, om man försöker torgföra att ett litet gammalt kärnkraftverk i södra sverige skulle tippa den europeiska energibalansen så ser nog alla vilken agenda man driver. Sen kan ju confirmation bias göra att vissa inte reagerar men för mig framstår det som väl höga förhoppningar.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Har ni öht läst länkarna och studien han hänvisar till?
Känns inte som det.

Snabb sammanfattning:
om R1 o R2 varit i full drift och pga överföringsbegränsningar till övriga länder hade elpriset kunna halverats.

Men men varför läsa sådant, det är ju jobbigt att läsa hänvisningar
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
TRJBerg
D djac skrev:
För de som har Tibber redan så kan man använda offpeak.se för att jämföra sin förbrukning
Testade. Intressant, jag förbrukar tydligen betydligt mer på natten än på dagen, vilket jag inte förstår.
 
JanneJanne123
M MrDizzy skrev:
Har ni öht läst länkarna och studien han hänvisar till?
Känns inte som det.

Snabb sammanfattning:
om R1 o R2 varit i full drift och pga överföringsbegränsningar till övriga länder hade elpriset kunna halverats.

Men men varför läsa sådant, det är ju jobbigt att läsa hänvisningar
Källan Lars hänvisar till om man vill läsa: https://energiforsk.se/media/30881/...-of-added-generation-in-southern-sweden-1.pdf
 
Fairlane
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Källan Lars hänvisar till om man vill läsa: [länk]
I sammanfattningen står det:

"If, hypothetically, Ringhals 1 and 2 had been operating, prices in SE3 and SE4 during Sept.-Nov. 2021 could have been 30-45% lower than observed"

30-45% lägre. När man sen påstår att priset är det dubbla eller till och med 2,4 ggr högre än det varit om Ringhals varit i drift och hänvisar till den rapporten som bevis, ja då tycker jag det verkar som att man antingen vinklar hårt eller inte kan grundläggande matematik.
 
  • Gilla
erik_83 och 5 till
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
om inget annat så lär de höja priserna bara för att de kan. alla cash:ar ju som fan och skyller på dittan och dattan medan vi knegare får betala
Varför håller du på och knegar för när du kan tillverka pellets i stället?!

:rolleyes:
 
D
M MrDizzy skrev:
Har ni öht läst länkarna och studien han hänvisar till?
Känns inte som det.

Snabb sammanfattning:
om R1 o R2 varit i full drift och pga överföringsbegränsningar till övriga länder hade elpriset kunna halverats.

Men men varför läsa sådant, det är ju jobbigt att läsa hänvisningar
Ja, det är så hypotetiskt som något kan vara, det förutsätter ju också att detta hölls hemligt så att ingen inser det lönsamma i att utöka exportkapaciteten, för då är vi ju där igen. Detta är ett faktum som många glömmer, det går fort, är lönsamt, och är helt utan hinder att rulla ut nya kablar till kontinenten, motsatsen gäller för att utöka stamnätet norr/söder.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
om inget annat så lär de höja priserna bara för att de kan. alla cash:ar ju som fan och skyller på dittan och dattan medan vi knegare får betala
Hur tänker du att industriproduktion skulle gå till om man inte tog ut det pris man kan?
Självklart ska kunden betala, eller försöka minska förbrukningen och övergå till billigare energislag.
 
  • Älska
LennartMimmi
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Ja, det är så hypotetiskt som något kan vara, det förutsätter ju också att detta hölls hemligt så att ingen inser det lönsamma i att utöka exportkapaciteten, för då är vi ju där igen. Detta är ett faktum som många glömmer, det går fort, är lönsamt, och är helt utan hinder att rulla ut nya kablar till kontinenten, motsatsen gäller för att utöka stamnätet norr/söder.
Ja, men är det säkert att svenska befolkningen och företag alltid tjänar på kontinentkablar?
Hansa Powerbridge som exempel där "vi" via svk betalar ca 3,6 miljarder (+ nät för detta på hemmaplan?). Kommer det vara en bra affär för svenska befolkningen i stort, antar att effekten oftast kommer gå nedåt, i synnerhet när det blåser mindre, kallt och mörkt...
 
G OMathson skrev:
Ja, men är det säkert att svenska befolkningen och företag alltid tjänar på kontinentkablar?
Nej
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
Ja, men är det säkert att svenska befolkningen och företag alltid tjänar på kontinentkablar?
Hansa Powerbridge som exempel där "vi" via svk betalar ca 3,6 miljarder (+ nät för detta på hemmaplan?). Kommer det vara en bra affär för svenska befolkningen i stort, antar att effekten oftast kommer gå nedåt, i synnerhet när det blåser mindre, kallt och mörkt...
Det tror jag absolut inte att vi gör, ganska självklart för mig men jag är realist och jag har förstått att det är förhållandevis billigt att utöka och detta görs så snart man bedömer att det finns mer effekt att exportera, dvs att öka produktionen i södra Sverige ger möjligtvis mer redundans och stabilitet men priserna är nog här för att stanna, om inte politiken går in och styr upp, men som jag påpekat tidigare så är det bara ett enda parti som berört denna för många viktigaste frågan och därmed sätter jag ingen stor tro till förändring.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Om tyskarna startar upp sina avstängda kärnkraftverk, kommer det innebära lägre priser?
 
M m@nge skrev:
Om tyskarna startar upp sina avstängda kärnkraftverk, kommer det innebära lägre priser?
De har ju arbetat för en nerstängning i mer än 20 år, så att det skulle hända är önsketänkande..

Då kan vi lika gärna hoppas på fusion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.