F Fideliox skrev:
Men är det verkligen bättre om man lever ett vanligt Svensson liv? Vi vill laga mat klockan 17. Duscha vid 19 tiden efter träning osv. Sova i 17 grader och inte 35 grader för att värma när det är billigt osv.
Jag gjorde en beräkning för hur det skulle sett ut för mitt hushåll.
Här är priser från Vattenfall för dec. 2021;
Färgkodad tabell över elpriser per timme från Vattenfall för december 2021 med höjda priser under dagen.

Jag har utgått från att hälften av vår förbrukning på 2300 kWh är utspritt på alla dygnets timmar, och hälften ligger "inom rutan" dvs. mellan 06:00 och 19:00.

Om vi flyttade ALL förbrukning till innan 06:00 och efter 19:00 hade vår räkning blivit på 6077 kr istället för 8127 kr. Hade det varit värt det? Tror inte det ... :thinking:
 
  • Gilla
Fumble och 3 till
  • Laddar…
Har du en matris med timpriser?
Jag är sugen på att göra samma sak.
 
D
I Ironside skrev:
Jag gör inte större investeringar baserat på morgondagens värde, i detta fall pratar vi om upp till 25 år. Vi har reda argumenterat om och om runt vilka risker eller icke-risker vi ser och hur det kan påverka elpriserna de kommande 2-25 åren. Det är intressant att höra andras syn på det men jag ser tyvärr inget som gör mig mer motiverat att göra en större investering i solceller idag, att andra gör det har jag inga problem med.

För min del framstår el priserna i Södra Sverige inte som hållbara i längden, det blir extra tydligt när regeringen gav en stor del av befolkningen en tillfällig lättnad(2000 kr x 3) för just elen i vintras.

Hade jag bott i SE1 eller SE2 i stället för SE4 så hade jag troligen inte ens funderat på solceller.

När vårt tak är lagt om 6 månader får det bli en ny check på läget.

Denna grafen kan vara intressant :
[bild]
Tja, alla investeringar är väl spekulation mot osäkra framtida värden?

Gällande energi så ser jag inte att den kommer bli mindre eftertraktad framöver, snarare tvärtom, detta i kombination med en omställning där fossilt måste bort kommer hålla uppe priserna. Sen kan det såklart ske ett mirakel och en ny gratis och oändlig energikälla upptäcks men det får vi nog se som en svart svan i sammanhanget.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Fairlane
M MrDizzy skrev:
Detta har du Miljöpartiet och Sossarna att tacka för då det nu är konstaterat att elen är 2.4 ggr så hög som den skulle annars ha varit om de inte beslutat att lägga ned Ringhals 1 & 2.
[länk]
Det är en väldigt tydligt vinklad text, så man får ta det för vad det är. Dvs det är inte konstaterat av annat än av en författare av sciencefictionromaner.

Några exempel: "Utifrån vad det kostar att låsa elpriset hos Vattenfall de kommande 12 månaderna så blir det detta 2.4x så högt som upplevt senaste året."

Helt ologiskt att jämföra fastpris nu mot utfall av rörligt för ett år sen. Bland annat så ignorerar man helt kriget i Ukraina och sanktioner mot/från Ryssland när man jämför årets pris med fjolårets på det viset.


"Detta framgår av studien som var en simulering av elsystemet i höstas, men där man lade till 1800 MW kärnkraft i södra Sverige.

Effekten blev 30 – 45% lägre elpris än vad vi nu fick"

30-45% lägre elpris, hoppsan, 2,4 ggr då?

Han refererar hellre till tidigare inlägg av sig själv än till själva rapporten vilket är ett intressant grepp.

Därmed inte sagt att jag tycker att det var rätt att stänga ner R1 och R2, men nej, jag ser det inte som en sanning att det blivit 2,4 ggr dyrare än om man behållit R1 och R2.
 
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
D
M MrDizzy skrev:
Finns endel som har "vintersäkrings" avtal.
rörligt till typ september och då sätts ett fast pris som gäller till slutet av mars. Sen övergår det till rörligt igen och man kan ev byta avtal/bolag då.
Ingen aning om det är bra eller inte.
Såg dock att alla sådana avtal är lite olika så kolla det finstilta och varje avtal noga så att du inte förbinder dig till något du inte vill
Påminner mig om finansmarknadens "strukturerade produkter", som brukar betyda bättre avkastning för banken och mindre till dig..
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
JanneJanne123
D Daniel 109 skrev:
Har du en matris med timpriser?
Jag är sugen på att göra samma sak.
Har ni Ellevio som nätleverantör har medlemmen @Attitude gjort en riktigt bra snurra i Python för att räkna väldigt detaljerat på detta:

https://www.byggahus.se/forum/threads/tibber-tack-foer-den-haer-tiden.438351/page-28#post-4628978

Körde den själv en del igår och den fick mig att ta beslutet att testa Tibber. Med mitt nuvarande användningsmönster går det på ett ut med Tibber jämfört med min tidigare leverantör, men med Tibber har jag möjligheten att påverka förbrukningen.
 
  • Gilla
Attitudeswe och 1 till
  • Laddar…
D
F Fideliox skrev:
Men är det verkligen bättre om man lever ett vanligt Svensson liv? Vi vill laga mat klockan 17. Duscha vid 19 tiden efter träning osv. Sova i 17 grader och inte 35 grader för att värma när det är billigt osv.
Det tycker jag är rätt fråga att ställa sig, för att ha timpris måste man ju "slå index", dvs vara bättre än genomsnittet, i annat fall ska man välja något annat och för att bli bättre måste man rubba på sina genomsnittliga vanor, eller göra andra automatiserade åtgärder.
 
D
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag gjorde en beräkning för hur det skulle sett ut för mitt hushåll.
Här är priser från Vattenfall för dec. 2021;
[bild]

Jag har utgått från att hälften av vår förbrukning på 2300 kWh är utspritt på alla dygnets timmar, och hälften ligger "inom rutan" dvs. mellan 06:00 och 19:00.

Om vi flyttade ALL förbrukning till innan 06:00 och efter 19:00 hade vår räkning blivit på 6077 kr istället för 8127 kr. Hade det varit värt det? Tror inte det ... :thinking:
För de som har Tibber redan så kan man använda offpeak.se för att jämföra sin förbrukning
 
  • Gilla
straffarbete
  • Laddar…
D
M MrDizzy skrev:
om man måste skaffa ett nytt elalavtal nu så
i vinter kommer ni att ha detta att välja på:
1) Lägga om familjens vanor och betala en stor elräkning
2) Leva som tidigare och betala en elräkning som gör att ni kommer att välja 1) efter en el två räkningar och då svära för att man inte gjorde det tidigare.

Detta har du Miljöpartiet och Sossarna att tacka för då det nu är konstaterat att elen är 2.4 ggr så hög som den skulle annars ha varit om de inte beslutat att lägga ned Ringhals 1 & 2.
[länk]
Man behöver bara ha rimligt omdöme för att förstå att det är ett orimligt påstående. Eftersom priserna i SE4=de nära exportmarknadernas priser så skulle ett (1) litet Barsebäcksverk behöva staga upp hela energisituationen i alla omkringliggande länder och det förstår nog de flesta är en stor uppgift.

Det är på alla sätt bättre att bygga elproduktion för Tyskland i just Tyskland, än att fortsätta rulla ut kablar till Skåne och bygga det här.
 
  • Gilla
  • Älska
Fumble och 5 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Fairlane Fairlane skrev:
Det är en väldigt tydligt vinklad text, så man får ta det för vad det är. Dvs det är inte konstaterat av annat än av en författare av sciencefictionromaner.

Några exempel: "Utifrån vad det kostar att låsa elpriset hos Vattenfall de kommande 12 månaderna så blir det detta 2.4x så högt som upplevt senaste året."

Helt ologiskt att jämföra fastpris nu mot utfall av rörligt för ett år sen. Bland annat så ignorerar man helt kriget i Ukraina och sanktioner mot/från Ryssland när man jämför årets pris med fjolårets på det viset.


"Detta framgår av studien som var en simulering av elsystemet i höstas, men där man lade till 1800 MW kärnkraft i södra Sverige.

Effekten blev 30 – 45% lägre elpris än vad vi nu fick"

30-45% lägre elpris, hoppsan, 2,4 ggr då?

Han refererar hellre till tidigare inlägg av sig själv än till själva rapporten vilket är ett intressant grepp.

Därmed inte sagt att jag tycker att det var rätt att stänga ner R1 och R2, men nej, jag ser det inte som en sanning att det blivit 2,4 ggr dyrare än om man behållit R1 och R2.
Med all respekt tror jag du behöver göra lite mer research kring Lars Wilderäng. Att förminska honom som en ”sciencefictionförfattare” känns lite väl snävt. Förutom sitt bokskrivande har han varit slöseriombudsman och hans rapportering om kriget i Ukraina håller jag och många med mig som den mest initierade i Sverige.
 
D
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Med all respekt tror jag du behöver göra lite mer research kring Lars Wilderäng. Att förminska honom som en ”sciencefictionförfattare” känns lite väl snävt. Förutom sitt bokskrivande har han varit slöseriombudsman och hans rapportering om kriget i Ukraina håller jag och många med mig som den mest initierade i Sverige.
Har läst honom i många år, ibland med behållning, och han är insatt i vissa frågor men också oerhört politiskt vinklad, intill radikaliserad skulle jag vilja säga.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Har ni Ellevio som nätleverantör har medlemmen @Attitude gjort en riktigt bra snurra i Python för att räkna väldigt detaljerat på detta:

[länk]

Körde den själv en del igår och den fick mig att ta beslutet att testa Tibber. Med mitt nuvarande användningsmönster går det på ett ut med Tibber jämfört med min tidigare leverantör, men med Tibber har jag möjligheten att påverka förbrukningen.
Nej jag har vattenfall. Där kan man enkelt hämta förbrukningsdata timme för timme i excel filer för varje månad. Men jag skulle vilja hitta motsvarande för spotpriset.
 
JanneJanne123
D Daniel 109 skrev:
Nej jag har vattenfall. Där kan man enkelt hämta förbrukningsdata timme för timme i excel filer för varje månad. Men jag skulle vilja hitta motsvarande för spotpriset.
Ja det kan man hos Ellevio också, det scriptet gör är att givet en månads exporterad förbrukning nedbruten per timme laddar den ner priserna från Nord Pool och summerar detta.
 
Fairlane
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Med all respekt tror jag du behöver göra lite mer research kring Lars Wilderäng. Att förminska honom som en ”sciencefictionförfattare” känns lite väl snävt. Förutom sitt bokskrivande har han varit slöseriombudsman och hans rapportering om kriget i Ukraina håller jag och många med mig som den mest initierade i Sverige.
Jag läste bara vad han skriver om sig själv.
Att artikeln är uppenbart vinklad gör ju inte attt hans trovärdighet ökar.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.