Jag plockade själv. Från hyllplan som var märkta 420. Läkten har inga stämplar ändarna, och för suddigt på trallen. Gissar att jag bara haft maximal otur då det låter här inne som att det inte alls hör till vanligheterna. Det som förvirrade mig var att det fanns bara 3 olika längder markerade på hyllplanen; 360, 420 och 480. Just därför som jag inte ens tänkte på att kontrollera längden då det var uppenbart att det inte var 360 eller 480 som jag köpte.

Eftersom jag var tvungen att köpa mer virke körde jag till en annan brädgård. Med måttband i högsta hugg, men här låg allt rätt :)
 
  • Gilla
Stefan_E och 3 till
  • Laddar…
Japp, jag kontrollmäter alltid.
 
Jag skulle åka och be bygghandeln leta fram ditt kvitto om du inte har kvar det. Där lär ju längden stå.
 
B
M mlkjhr skrev:
Jag skulle åka och be bygghandeln leta fram ditt kvitto om du inte har kvar det. Där lär ju längden stå.
Brukar bara stå dimension och antal löpmeter virke på mina kvitton.

Jag brukar alltid mäta. Det kommer in olika paket med olika längder ofta på mitt vanliga ställe, rätt ofta det inte stämmer mot hylla. Men de brukar mäta vid utcheckningen så betalning blir rätt.
 
Det finns ingen klisterlapp på varje enskild virkesbit? Brukar kunna göra det. En kod samt virkesdimension och längd. Till och med att de har döpt olika sorter med olika namn, ungeför som IKEA.
 
Längderna i bygganden är väl i princip 30 cm intervaller 90,420,450,480,520.....
Att de ligger på fel pallställ kommer inte bygghandeln ta ansvar för. Har man packat själv behöver man mäta själv,
Om du tex handlat på byggmax så kontrollmäter ju dom, i så fall har du säkerligen fått betala för 390cm.
Andra byggvaruhus går mer på egen uppgift vid utcheckningen. Har du då tex i hornbach kassa angett 420cm så har du säkert betalat för 420cm, men kört hem 390cm. Då har du både betalt för mycket och står med spill.
eventuellt kan du här åtminstone få tillbaka mellanskillnaden för leveransen. Men jag tror du kommer behöva stå för kompletteringen själv. Vilket blir billigast genom att köpa ett antal 300cm.

Detta får du nog dessvärre lägga på lärokontot. Det är dessutom så vanligt att paketen läggs där det finns plats, att det ens är svårt att bli irriterad på bygghandeln.
 
C
Jepp, de måste lagt fel, 30 cm är mycket riktigt standard längdintervall. Har varit med om att enstaka "plankor" i ett paket är för korta, men är det genomgående precis 30 cm kortare så är det inget tvivel om att det är nästa storlek nedåt de lagt i facket.

Har aldrig varit med om att Byggmax här i stan kontrollmäter, de kikar på stämpeln eller frågar vad man lastat på. Så rutinerna varierar nog mellan olika butiker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.